10 ارديبهشت 1401 - 13:43
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد؛

فناوری‌های نوین مالی محور توسعه نظام بانکی/ رونمایی از «سندباکس» به زودی 

رییس کل بانک مرکزی گفت: فناوری‌های نوین مالی باید در کشور رشد و توسعه پیدا کند و در واقع این مبنای توسعه نظام مالی و بانکی خواهد بود.
کد خبر : ۱۳۲۲۵۶
نشست رئیس‌کل بانک مرکزی و فین‌تک‌ها

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی امروز در دیدار با فعالان فناوری‌های مالی ایران (فین‌تک‌) اظهار داشت: اعتقاد بنده این است که دسترسی مردم را به نظام بانکی چه در حوزه خدمات بانکی و چه در بخش تسهیلات بانکی باید سهل کنیم که در این راه حوزه فناوری‌های نوین مالی نقش بسیار مهمی می‌تواند داشته باشد.


صالح‌آبادی با اشاره به اینکه جلسه امروز به عنوان یک مقدمه برای تعامل بیشتر و حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان خواهد بود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های جدید همچون بلاک چین تاثیرات زیادی در بخش های مختلف ایجاد کرده است؛ حتی شکل ارزیابی‌ها و اعتبارسنجی‌ها نیز می‌تواند تفاوت پیدا کند، بنابراین بسترهای جدیدی که در دنیا شکل گرفته‌اند می‌توانند در آینده نقش موثرتری را در بین ذی‌نفعان مختلف ایفا کنند.


صالح آبادی در پایان تاکید کرد: مطمئنا در دوره‌ای که بنده در بانک مرکزی هستم، فناوری های نوین مالی باید در کشور رشد و توسعه پیدا کند و در واقع این مبنای توسعه نظام مالی و بانکی خواهد بود.



سندباکس بانک مرکزی به زودی رونمایی خواهد شد



صالح آبادی در ادامه با اشاره به ضرورت مواردی چون کاهش بهای تمام شده پول، خروج از انجماد دارایی‌های بانکها و اعتبارسنجی گفت: به نظر بنده تسهیلات را باید به شخص حقیقی یا حقوقی معتبر بدهیم نه به شخصی که لزوما وثیقه خوبی دارد. ضمن اینکه مفهوم اعتبار به جای پول را باید نهادینه کنیم. 


وی مباحثی از جمله قراردادهای هوشمند، درآمدهای غیر مشاع و نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات  شبکه بانکی از جمله مواردی دانست که با همکاری فناوری‌های حوزه مالی می‌تواند منجر به تغییرات در حوزه پول و بانکداری شود.


رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: امضای دیجیتال، سفته الکترونیکی؛ احراز هویت غیرحضوری و موضوع اعتبارسنجی جزو مهمترین مقوله مربوط به شمولیت مالی باشد که اتفاقات خوبی هم در این زمینه رخ داده است. همچنین موضوع کیف پول الکترونیکی، هوش مصنوعی بلاکچین و بانکداری باز نیز جزو موضوعات مهم و راهبردی در نظام بانکی هستند. 


رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به لزوم حمایت از نخبگان صنعت فناوری در کشور گفت: بانک مرکزی به عنوان نهاد تنظیم‌گر در بازار پول می‌توانیم بستری را فراهم کنیم که نوآوری‌ها رشد کنند و استعدادها بالقوه به بالفعل تبدیل شوند که رشد حوزه فناوری، موجب رشد صنعت بانکداری و همچنین افزایش سهولت دسترسی مردم به خدمات و تسهیلات نظام بانکی خواهد شد. 


صالح آبادی پیشنهادی مطرح کرد و گفت: کارگروه تخصصی فین تیکها با محوریت شرکت ملی انفورماتیک و با حضور همکاران حوزه‌های ذی‌نفع ما از بانک مرکزی و همچنین بخش خصوصی تشکیل شود که عملکرد و تصمیمات این کارگروه نیز هر سه ماه یکبار پایش خواهد شد. 


وی همچنین در پایان از رونمایی از سند باکس بانک مرکزی خبر داد و افزود: در روزهای آتی و بعد از تعطیلات پیش رو سندباکس بانک مرکزی با محوریت شرکت ملی انفورماتیک رونمایی خواهد شد. 


رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: نگاه بنده همواره بر رشد و توسعه حوزه فناوری بوده که نتیجه این کار باعث رضایتمندی همه ذی نفعان مختلف خواهد شد و تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات و خدمات را به دنبال خواهد داشت. همچنین محورهای اصلاح نظام بانکی را در اصلاح رابطه دولت با بانک مرکزی و نظام بانکی، اصلاح رابطه بانک مرکزی و بانکها و اصلاح رابطه بانک‌ها با مشتریان تعریف کردیم که همه اینها نیازمند تحول و اصلاح است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر