05 شهريور 1396 - 13:41
بانک مرکزی عربستان؛

ذخایر ارزی عربستان به کمترین رقم در ۷ سال اخیر رسید

ذخایر ارزی عربستان در ماه گذشته میلادی با رسیدن به ۴۸۷ میلیارد دلار کمترین سطح از سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد را تجربه کرد.
کد خبر : ۷۴۰۸۲
ریال عربستان

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز،  بانک مرکزی عربستان سعودی اعلام کرد: ذخایر ارزی این کشور در ماه گذشته میلادی (جولای)، با سیر نزولی روبرو شد و علت آن کاهش جهانی قیمت نفت و جبران کسری بودجه عربستان با متوسل شدن به ذخایر ارزی عنوان شده است.  


همچنین «ریاض» از اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی به دنبال سقوط قیمت نفت، اقدام به استفاده از ذخایر ارزی خود کرد و در ماه اوت همان سال به طرز قابل توجهی از رکورد ثبت شده ذخایر ارزی این کشور که رقم ۷۳۷ میلیارد دلار بود، فاصله گرفت.  


سعودی ها از ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی رفته رفته موفق به افزایش ذخایر ارزی شدند؛ اما ذخایر این کشور بنابر اعلام بانک مرکزی عربستان در ماه جولای با ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کاهش به ۴۸۷ میلیارد دلار رسید.  


این در حالی است که رقم فعلی ذخایر ارزی عربستان از سال ۲۰۱۱ میلادی به بعد بی سابقه است؛ ضمن اینکه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲.۸ درصد روند نزولی به خود گرفته است.  


البته این کسری ذخایر ارزی عربستان در حالی صورت گرفته که دولت این کشور در ماه گذشته میلادی، اوراق قرضه اسلامی منتشر کرد و این موضوع موجب افزایش ۱۷ میلیارد ریال سعودی شد.


همچنین «ریاض» در ماه جولای به منظور افزایش نقدینگی در این کشور، اوراق بهادار خارجی را فروخت و مجموع آن با ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کاهش به ۳۳۳ میلیارد دلار رسید؛ اما سپرده گذاری سعودی ها در بانک های خارجی در ماه جولای با یک میلیارد دلار افزایش به ۹۵ میلیارد دلار رسیده است.


بر پایه این گزارش، اقتصاد عربستان در حال تضعیف شدن است و در ماه گذشته میلادی میزان پرداخت وام بانک ها به بخش خصوصی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱.۳ درصد روند نزولی نشان می‌دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر