16 مهر 1396 - 12:32
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

اتمام مهلت طرح ضربتی وام ازدواج/ بانک‌ها چقدر تسهیلات پرداختند؟

مهلت پرداخت وام قرض‌الحسنه ازدواج در طرح ضربتی بانک مرکزی که تا دیروز تمدید شده بود، پایان یافت و برخی از بانک‌ها گزارش عملکرد خود را در این زمینه اعلام کردند.
کد خبر : ۷۵۷۹۹
وام ازدواج

به گزارش ایبِنا و به نقل از بانک مرکزی، در حالی مهلت تمدید شده این طرح تا پایان وقت اداری دیروز شنبه به اتمام رسید که برخی از بانک ها، گزارش عملکرد خود را در این زمینه منتشر کردند. بانک مرکزی امیدوار بود که با اجرای این طرح، تعداد افراد در صف به حداقل ممکن کاهش یابد. همچنین قرار بود صف دریافت‌کنندگان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از ۵۵۰ هزار نفر به صفر برسد.


بانک مرکزی به منظور کاهش صف دریافت کنندگان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با همکاری شبکه بانکی، طرح ضربتی اعطای وام ازدواج را از ابتدای مردادماه سال جاری کلید زد که قرار بود تا پایان شهریورماه اجرا شود.


پس از آن با توجه به اینکه برخی متقاضیان تعیین شعبه شده در این مدت نسبت به تکمیل مدارک خود در شعب بانک‌ها اقدام نکرده‌ بودند، بنابراین بانک مرکزی، طرح ضربتی اعطای وام ازدواج را به مدت دو هفته و تا تاریخ ۱۵ مهرماه ۱۳۹۶ یعنی دیروز شنبه تمدید کرد.


گفتنی است؛ بانک مرکزی برای اجرای طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج با ۱۱ بانک‌ شامل بانک‌های ملی ایران، سپه، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، تجارت، ملت، صادرات ایران، رفاه کارگران، قرض الحسنه مهر و پارسیان تفاهم کرده بود.


صف متقاضیان وام ازدواج برچیده می‌شود


هادی اخلاقی مدیرعامل بانک ملت در گفتگو با ایبِنا درباره روند پرداخت وام ازدواج در این بانک گفت: بانک مرکزی به منظور رفاه حال جوانان و تسهیل امر ازدواج، با هماهنگی نظام بانکی مسئولیت هایی را به بانک ها واگذار کرد. بانک ها البته در زمینه منابع قرض الحسنه با محدودیت هایی مواجه هستند ولی در عین حال، تعهد کردند ۷۵۰ هزار تسهیلات قرض الحسنه را تا پایان شهریورماه اجرایی کنند.


این مقام ارشد نظام بانکی اظهارداشت: البته از آنسو نیز متقاضیان مشمول دریافت تسهیلات نیز باید پیگیری های لازم را انجام می دادند. از زمان شروع پرداخت تسهیلات تا اواخر شهریورماه سال جاری حدود ۳۵ هزار فقره تسهیلات ازدواج توسط بانک ملت پرداخت شد؛ البته به دلیل در جریان بودن برخی پرونده ها این عدد به ۴۵ هزار مورد خواهد رسید و با در نظر گرفتن مهلت یکماهه، سهمیه بانک ملت در زمینه طرح ضربتی وام ازدواج تکمیل می شود.


اخلاقی تصریح کرد: بعد از این توافق بانک ها، ‌صف متقاضیان دریافت وام ازدواج به صورت محسوسی کاهش یافت و می توان گفت از بعد مهرماه امسال دیگر صف قابل ملاحظه ای در این زمینه وجود نداشته باشد و متقاضیان بتوانند در یک دوره کوتاه و تشکیل پرونده از تسهیلات برخوردار شوند.


پرداخت بیش از ۱۵ هزار فقره وام ازدواج


بانک قرض الحسنه مهر ایران نیز امروز اعلام کرد که در راستای طرح ضربتی اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج در کشور تا تاریخ ۱۵ مهرماه سال ۹۶ بالغ بر ۱۵ هزار و ۳۳۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج یکصد میلیون ریالی به زوجین پرداخت کرده است.


این بانک در راستای اجرایی کردن طرح ضربتی پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج در ۳۱ استان کشور از تاریخ ۱ مرداد ماه تا ۱۵ مهر ماه سال ۹۶، ۱۵۹۹ میلیارد ریال پرداخت کرد. همچنین در استان های مازندران، تهران، خوزستان، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی به ترتیب بیشترین میزان پرداخت وام ازدواج را داشته است.


در اجــرای طـــرح ضـربتـی اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و بر اساس تفاهمنامه انجام شده بین بانک قرض الحسنه مهر ایران و بانک مرکزی، مقرر شده بود طی ۶۰ روز کاری (مرداد و شهریور ماه) ۱۵هزار و سیصد فقره وام ازدواج و جهیزیه به زوج های جوان پرداخت شود و در این راستا ۱۰۰ درصد متقاضیان موفق به دریافت وام قرض الحسنه ازدواج شده اند.


٧١ درصد اهداف بانک صادرات در پرداخت وام ازدواج محقق شد


‌بانک صادرات نیز در تاریخ ششم مهرماه آمارهای پرداختی وام ازدواج ضربتی را اعلام کرد که بر اساس آن بیش از ٧١ درصد تعهدات این بانک در اعطای وام قرض الحسنه ازدواج و جهیزیه محقق شده است.


این بانک اعلام کرد:‌ بررسی میزان وام های قرض الحسنه ازدواج و جهیزیه از ابتدای مرداد ماه تا پنجم مهرماه امسال، نشان می دهد که از مجموع ٧٠ هزار فقره وام تعهد شده در قالب طرح ضربتی بانک مرکزی، ٥٠ هزار و ٢٢ فقره وام  اعطا شده است.


پرونده ٢٩ درصد مابقی متقاضیان این وام، در مرحله تکمیل مدارک بوده که با تمدید زمان طرح ضربتی مذکور تا نیمه مهر ماه، پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج و جهیزیه توسط بانک صادرات ایران به ١٠٠ درصد میزان تعهد شده، خواهد رسید. پرداخت یک روزه وام قرض الحسنه ازدواج و جهیزیه در شعب بانک صادرات ایران به شرط تکمیل پرونده فراهم است و در برخی شعب صف انتظاری وجود ندارد.


تحقق ۸۶ درصدی اهداف بانک توسعه تعاون تا پایان شهریور


حمیدرضا البرزی مدیر امور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانک توسعه تعاون نیز در گفتگو با ایبِنا به عملکرد این بانک در زمینه پرداخت وام قرض ­الحسنه ازدواج اشاره کرد و افزود: ما از ابتدای سال­ جاری تا آغاز طرح ضربتی وام ازدواج، مبلغ ۳۹۹ میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک را به صورت قرض الحسنه پرداخت کرده­ ایم و برای اجرای طرح ضربتی وام قرض ­الحسنه ازدواج حدود ۶۳۰ میلیارد ریال منابع در نظر گرفته شده است. توضیح اینکه از ابتدای طرح ضربتی تا پایان شهریور ماه در حدود ۵۶۵ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده که بیانگر تحقق ۸۶ درصدی تکلیف ابلاغی است.


پایان صف تسهیلات ازدواج در بانک مسکن


بانک مسکن نیز در اوایل مهر ماه امسال در گزارشی اعلام کرد که در راستای اجرای طرح ضربتی بانک مرکزی برای پاسخ به تقاضای تسهیلات ازدواج، موفق شد به همه ثبت‌نام‌کننده‌ها، تسهیلات پرداخت کند.


بر این اساس آخرین آمار و اطلاعات مربوط به روند پرداخت تسهیلات ازدواج در بانک مسکن حاکی از آن است که در فاصله ابتدای مرداد تا پایان شهریور امسال که طرح ویژه مصوب بانک مرکزی برای پاسخ فوری به تقاضای تسهیلات ازدواج در بانک‌های عامل به اجرا درآمد، شعب بانک مسکن در سراسر کشور موفق شدند بیش از ۳۵ هزار فقره تسهیلات ازدواج به ثبت­­‌نام‌کننده­‌های حاضر در صف تقاضا، پرداخت کنند.


به واسطه پاسخ به موقع بانک مسکن به این نوع تقاضا، صف تسهیلات ازدواج به معنای انتظار دریافت از سوی ثبت‌نام‌کننده­‌ها وجود ندارد و همه زوج‌هایی که در بانک مسکن اقدام به نام‌نویسی و ثبت درخواست کرده بودند، تسهیلات ازدواج خود را دریافت کرده‌اند.


عملکرد بانک مسکن در اجرای طرح ضربتی پرداخت تسهیلات ازدواج به گونه­‌ای بوده که حجم پرداخت این تسهیلات به لحاظ فقره طی دو ماه منتهی به پایان تابستان، معادل ۳۹ درصد کل پرداختی تسهیلات ازدواج بانک مسکن در ۱۸ ماه گذشته بوده است.


بانک مسکن از ابتدای سال ۹۵ تا پایان شهریور امسال، ۹۰ هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ازدواج پرداخت کرده است که ۳۵ هزار فقره از آنها، در فاصله ابتدای مرداد ۹۶ تا ابتدای مهر ۹۶ بوده است.


رشد تسهیلات ازدواج پرداختی توسط بانک ملی


محمود شایان معاون اعتباری و نظارت بر مصارف بانک ملی ایران نیز گفته است: این بانک از ابتدای سال جاری تا ۲۵ شهریور ماه ۱۲۳ هزار و ۳۶۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کرده است. این میزان تسهیلات به مبلغ بیش از ۱۲ هزار و ۹۱۷ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است. مبلغ تسهیلات پرداختی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۰۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر