-
چشمانداز بورس پس از فصل مجامع
رصد گزارشهای ماهانه شرکتها بهویژه شرکتهای پتروشیمی و فلزی نشان میدهد که روند مناسب فروشِ مقداری شرکتها با وجود سختتر شدن تحریمها در برخی از صنایع میتواند ادامه داشته باشد.
-
خط قرمز استقراض
استقراض از منابع بانک مرکزی و تزریق پول پُرقدرت در اقتصاد همواره در ادبیات به عنوان یک «خط قرمز» مطرح بوده و تجربه آمریکای لاتین، هشداری آشکار برای مشتاقان تزریق منابع بانک مرکزی در اقتصاد است.
-
سیاه و سفید حذف سود مرکب
حذف سود مرکب از قوانین بانکداری هر چند که سبب افزایش دقت بانکها در اعتبارسنجی و تشخیص اهلیت متقاضیان تسهیلات میشود، اما از سوی دیگر میتواند تسهیلات گیرندگان را تشویق به عدم ایفای تعهدات کند.
-
نقش بانکها در طرح اقدام ملی مسکن چیست؟
اگر بانکهای غیرتوسعهای موظف به اعطای تسهیلات تکلیفی و حمایتی مسکن شوند، مستمسکی برای افزایش استقراض آنها از بانک مرکزی و تحمیل تبعات آن به اقتصاد مهیا میشود.
-
احتکار مسکن و چند دقیقه تامل!
صرف آنکه نمیتوان هرنوع نگهداشت خانه خالی (ولو یک خانه) را احتکار نامید رافع طرح مباحثی در حوزه اخلاق و مسئولیتهای اجتماعی و سیاستگذاریهای اقتصادی نیست.
-
لزوم اجماع برای اجرای اصلاح ساختاری در بودجه
تغییر فرآیندهای بودجهریزی با هدف حرکت به سمت یک نهاد بودجهای شفاف، قاعدهمند و پاسخگو منجر به تغییر قواعد و روشهای توزیع منابع خواهد شد که این تغییرات معمولاً با مقاومت ذینفعان اولیه روبهرو میشود
-
وقتی تر و خشک بانکها با هم میسوزند!
اگر در استفاده از اضافه برداشت تفکیک خوبی میان بانکهای سالم و غیرسالم صورت نگیرد، هنگام بروز بحران بانکی نیز این تمایز به خوبی انجام نمیشود و به اصطلاح تر و خشک با هم خواهند سوخت.
-
درمانی برای درد افت درآمدهای نفتی
درآمدهای حاصل از گردشگری سلامت میتواند جایگزینی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی بوده و تابآوری اقتصاد ایران در برابر تحریمها را افزایش دهد.
-
موانعی بر سر راه پیمانهای پولی دوجانبه
از ده سال گذشته با اعمال تحریمهای ظالمانه مالی و تجاری، با تلاش و پیگیری سطوح بالای مدیریتی، پیمانهای پولی با کشورهای متعددی امضا شده ولی تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است.
-
بلاتکلیفی قوانین ارز دیجیتال در کشور
برای قانونگذاری استخراج ارزهای دیجیتال، در کنار مصرف بالای انرژی و آلودگی زیست محیطی، باید چالشهایی مانند استفاده از ارزهای دیجیتال در فرار مالیاتی، پولشویی و فعالیتهای غیرقانونی را نیز در نظر گرفت.
-
رکود تورمی و نبایدهای سیاستگذاری پولی
در رکود تورمی، سیاستهای پولی انبساطی هیچ کارکرد مثبتی ندارند چرا که ریشه رکود، افت تقاضا نیست که بتوان با تسهیل پولی و تلاش برای کاهش نرخ سود، سرمایهگذاری و تولید را تحریک کرد.
-
ریلگذاری اصلاح ساختار بودجه از مسیر درآمدهای مالیاتی
اصلاح ساختار بودجه در بخش درآمدهای مالیاتی پیشنیازهای مهمی دارد که تا زمان عدم تحقق آنها نباید انتظار تحول چشمگیری در درآمد مالیاتی کشور داشته باشیم.
-
مسیر گذار از سیاستهای حمایتی مخرب
با توجه به تبعات بسیار مخرب سیاست یارانه قیمتی، به ویژه کسری بودجه دولت، قاچاق سوخت، اخلال در بازارها و اتلاف منابع مالی و زیرزمینی، تردیدی وجود ندارد که ادامه این گونه سیاستها امکانپذیر نیست.
-
اجاره حساب بانکی؛ از نگاهی دیگر
علاوه بر محدودیتها و ممنوعیتهای قانونی که برای اجاره حساب وجود دارد، ابعاد شرعی اجاره حساب بانکی به رویهای که امروزه مشاهده میشود، شفاف و روشن نبوده و صحت آن محل تردید است.
-
درمان فقر و نابرابری چیست؟
بخش قابل توجهی از کاهش فقر و نابرابری وظیفه سیاست مالی است که با طراحی نظام مناسب مالیاتی و یارانهای به حرکت جامعه در آن مسیر کمک کند.
-
عبور از تنگنای بودجه
وضع مالیات بر درآمد شخصی علاوه بر اثرگذاری جدی بر روی درآمدهای مالیاتی میتواند نقش کلیدی در کاهش نابرابری و افزایش عدالت اجتماعی در جامعه ایفا کند.
-
فشار نااطمینانی بر شانههای اقتصاد
افزایش نااطمینانیها در اقتصاد میتواند آثار مخربی در پی داشته باشد و به تعمیق رکود دامن بزند. مسئولین، کارشناسان، رسانهها و مردم میتوانند نقش مهمی در کاهش این عدم قطعیتها ایفا کنند.
-
تجدید ارزیابی دارایی بانکها؛ مُسکن موقت
در کشورهایی که با تورم فزاینده روبرو هستند، تجدید ارزیابی دارایی راهی برای عبور شرکتهای زیان ده از وضعیت نابسامان است.
-
آیا سیاست مدیریت نرخ ارز بانک مرکزی حرکت در مسیر درست است؟
هرچند ممکن است تلاش بانک مرکزی از روشهای ایدهآل و مبتنی بر کارکرد آزاد نظام قیمتها فاصله داشته باشد، اما میتوان آن را روش مطلوب ممکن در چارچوب محدودیتهای سیاستگذار پولی تلقی کرد.
-
خشکاندن ریشه داراییهای غیرمولد بانکها
معضل داراییهای غیر مولد بانکها، مقولهای پیچیده و چند بعدی است و رفع این معضل، مستلزم تدارک بستهای از اقدامات و تمهیدات است که طیف متنوعی از ابزارها را در بر میگیرد.
-
مالیات بر عایدی مسکن؛ سپر دفاعی علیه سوداگری
بسیاری از انتقادات مطرح شده در مورد مالیات بر عایدی سرمایه دربازار مسکن فاقد پشتوانه نظری و تجربی کافی است. وضع مالیات بر عایدی مسکن لزوما به معنای انتقال سوداگری ونقدینگی به سایر بازارهای موازی نیست.
-
اما و اگرهای مالیات بر سود سپرده
به منظور طراحی اثربخش مکانیسمهای عملیاتی و تعریف حدود آستانهای مالیات بر سود سپرده، تقویت سامانههای اطلاعاتی و همکاری نهادهای ذیربط در افزایش شفافیت تراکنشهای مالی از اهمیت حیاتی برخوردار است.
-
اجرای عملیات بازار باز بر بستر صکوک
استفاده از صکوک در اجرای عملیات بازار باز را میتوان گامی مثبت و رو به جلو قلمداد کرد که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با قدرت آن را برداشته است.
-
معمای نرخ ارز و صادرات
افزایش نرخ ارز میتواند منجر به افزایش خالص صادرات شود، مشروط به آنکه سیاستهای ارزی و تجاری، پیشبینیپذیر بوده و تضمینکننده ثبات و پایداری اقتصاد باشد.
-
بازده انتظاری در بازار مسکن
سفته بازان هنوز به صورت فعال در بازار مسکن حضور دارند و از فعالیت کوتاه مدت کسب انتفاع میکنند، اما به تدریج با کاهش انتظار سودآوری در معاملات کوتاه مدت کاهش این نوع تقاضا در بازار وجود دارد.
-
نقدی بر صوری بودن قراردادهای بانکی
صرفا بخشی از معاملات شبکه بانکی که در آنها هیچ نوع فعالیت اقتصادی واقعی انجام نمیشود صوری به حساب آمده و موارد دیگر مانند «تخلف از مفاد قراردادها» را نمیتوان صوری در نظر گرفت.
-
ملاحظاتی در باب تشکیل بازار متشکل ارزی
تسهیل ورود اسکناس توسط تجار و فعالین اقتصادی در بعضی از کشورهای همسایه ازجمله عراق و افغانستان و تقویت منابع ارزی و ورودی به بازار متشکل ارزی یکی از الزامات مهم در راهاندازی این بازار است.
-
شورای رقابت پاسخگو باشد
با توجه به ماده ۵۹ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، هیچ ساز و کاری برای پاسخگویی شورای رقابت دیده نشده، در حالی که استقلال نباید بدون پاسخگویی به نهادی داده شود.
-
مالیات بر سکه را چه کسانی پرداخت خواهند کرد؟
سوداگر کیست که مقرر شده مالیات به او تعلق بگیرد؟ این سوال و بسیاری از ابهامات دیگر در مسیر اجرای مطلوب مالیات بر عایدی داراییها بالاخص سکه وجود دارد که باید به درستی پاسخ داده شوند.
-
چشمانداز بازار مسکن در سال ۹۸
آیا بازار مسکن همچنان قصد ادامه روند افزایشی خود را در سال ۱۳۹۸ دارد یا به روزهای ثبات و وارد شدن دوباره به دوران رکود رسیده است؟