30 مرداد 1398 - 11:50
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت دو هزار سپرده بالای یک میلیارد موسسه ثامن الحجج

آمارهای اعلامی که تمامی سپرده‌های تا سقف یک میلیارد تومان موسسه ثامن الحجج تسویه شده اما دو هزار سپرده بالای یک میلیارد تومان در انتظار بازپرداخت قرار دارد.
کد خبر : ۱۰۳۲۹۶
 ثامن الحجج

به گزارش خبرنگار ایبِنا، موسسه ثامن الحجج یکی از موسسات مالی و اعتباری بود که سال ۸۰ تاسیس و از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرد؛ این موسسه اوایل نیمه دوم سال ۹۴ بود که معلوم شد توانایی بازپرداخت وجوه سپرده گذاران خود را ندارد؛ در طرح ساماندهی موسسات اعتباری، انجام وظایف موسسه ثامن و تحقق حق مشتریان از سوی بانک مرکزی به بانک پارسیان سپرده شد به طوری که سپرده گذاران مبالغ زیر یک میلیارد تومان وجوه خود را دریافت کرده‌اند اما هنوز تکلیف بازپرداخت سپرده‌های بالای یک میلیارد تومان مشخص نیست.


بر اساس برنامه ریزی‌ها، سپرده‌های تا سقف یک میلیارد تومان سپرده گذاران موسسه ثامن با توجه به برنامه اعلامی بانک مرکزی و هیئت تسویه پرداخت شده است  البته هر چند گفته می شود همچنان دو هزار سپرده گذار با سپرده‌های بالای یک میلیارد تومان در انتظار تعیین تکلیف هستند اما این افراد در مزایده‌ای که خودشان برگزار کردند بالغ بر ۶۰ درصد از سپرده را از طریق اموال دریافت کردند این در حالی است که هیچ دارایی از ثامن الحجج به بانک پارسیان منتقل نشده است.


سپرده گذاران موسسه ثامن تاکید دارند که روند تسویه سپرده‌ها به کندی در حال ادامه است و نیاز است تا هیئت تسویه اقداماتی جدی را در دستور کار قرار دهد؛  بر اساس اعلام نماینده سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج از جهت تعداد با حدود ۹۰درصد از سپرده گذاران تسویه شد ولی از جهت ارزش ریالی هنوز ۶۰ درصد سپرده‌ها مانده و تعیین تکلیف نشده است که نیاز است تا بانک مرکزی و بانک پارسیان در این زمینه نگاهی ویژه داشته باشند.


سپرده‌های بالای یک میلیارد تومان در انتظار تصمیم هیئت تسویه


در همین خصوص، کوروش پرویزیان درباره آخرین وضعیت سپرده‌های موسسه ثامن الحجج در روز هفدهم مرداد ماه در جمع رسانه‌ها گفته بود: عملیات تسویه سپرده‌ها طبق رویه بانک مرکزی انجام شد که براساس برنامه هیئت تسویه، صرف نظر از اینکه موجودی افراد چه مبلغی بوده، تا سقف یک میلیارد تومان از مطالبات خود را گرفته‌اند اما هنوز دو هزار سپرده با مبلغی بالاتر از یک میلیارد تومان در انتظار تسویه مطالبات هستند.


 رییس کانون بانک‌های خصوصی در خصوص سوالی مبنی بر اینکه آیا عدم مراجعه برخی سپرده گذاران که سپرده‌هایی بالاتر از ۵ میلیارد تومان دارند، صحت دارد؟ پاسخ داد: کسانی که مبالغ ۳۰۰ میلیون تومان و بالاتر داشتند، طبق فرمی که بانک مرکزی به ما داد، مطالباتشان تسویه شد و همه اطلاعات این فرم ها از سوی سپرده‌گذاران پر شد و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت اما نشنیدم کسی برای تادیه مطالبات خود مراجعه نکند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر