02 شهريور 1402 - 13:59
در گفت‌وگو با ایبِن مطرح شد؛

اقتدار و استقلال بانک مرکزی از الزامات اساسی هر اقتصاد پویاست/ با صرافی‌های غیر مجاز برخورد انتظامی و قضایی شود

اقتدار و استقلال بانک مرکزی از الزامات اساسی هر اقتصاد پویاست  با صرافی‌های غیر مجاز برخورد انتظامی و قضایی شود
رئیس اتاق ایران و روسیه گفت: صرافی‌های غیرمجاز یکی از دلایل اصلی افزایش بی رویه قیمت ارز و برهم خوردن ثبات بازار ارز هستند.
کد خبر : ۱۵۴۱۹۱

هادی تیزهوش تابان؛ رئیس اتاق ایران و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با تاکید بر اینکه صرافی‌های غیرمجاز از دلایل اصلی افزایش بی رویه قیمت ارز در بازار هستند، اظهار کرد: صرافی‌های غیرمجاز با ایجاد عرضه و تقاضای کاذب، دلالی و سودجویی موجب ایجاد بحران‌های ارزی می‌شوند که این امر نیز سبب بروز اختلال در اقتصاد، افزایش نرخ تورم و مواردی از این دست می‌شود.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: به طور حتم بانک مرکزی، نهاد‌های نظارتی و بخش‌های قضایی باید با این دست از موارد که موجب اخلال در نظام اقتصادی می‌شوند برخورد قاطع کنند و در کنار آن از صرافی‌های مجاز که وظایف مشخص و معینی دارند، حمایت لازم را به عمل آورند تا از تکرار بحران موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور جلوگیری شود.

وی با اشاره به مقاومت‌هایی که برای تفکیک حساب‌های تجاری از غیر تجاری صورت می‌گیرد، افزود: باید تلاش کرد تا فضای اعتماد و ثبات را به اقتصاد کشور بازگرداند تا مواردی از این دست نیز برطرف شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه اضافه کرد: دولت و مجلس باید در این زمینه حامی و پشتیبان بانک مرکزی باشند و با ایجاد ساختار و سازکار قانونی و کارشناسی شده، فضا را برای فعالیت صرافی‌های غیرمجاز محدود کنند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اقتدار و استقلال بانک مرکزی یکی از الزامات اساسی هر اقتصاد پویا و سازنده است و در ایران نیز باید به سوی بهبود این شاخص گام برداشت.

تیزهوش‌تابان در پایان تاکید کرد: پولشویی دارای آثار و تبعات منفی بسیاری در عرصه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی است. آثار و تبعاتی همچون گسترش فساد و ارتشا در سطح جامعه، تضعیف بخش خصوصی، کاهش اعتماد به بازار‌های مالی، کاهش درآمد دولت، تقویت منابع، شبکه مالی مجرمین و ... است. تبعات منفی این پدیده شوم موجب شده حاکمیت کشور‌ها ـ همگام با مراجع بین المللی ـ در صدد مبارزه با آن برآیند و با تصویب قوانین و مقررات لازم و اجرایی کردن آنها، از وقوع جرم پیشگیری کرده و یا در صورت بروز، متخلفان را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر