27 شهريور 1402 - 09:50
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

تاثیر مثبت منابع ارزی آزاد شده در بازار ارز و کالا‌های اساسی/ دست بانک مرکزی بازتر شد

تاثیر مثبت منابع ارزی آزاد شده در بازار ارز و کالا‌های اساسی  دست بانک مرکزی بازتر شد
عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است منابع ارزی آزاد شده تاثیر مثبتی در واردات کالا‌های اساسی و کنترل بازار ارز خواهد داشت.
کد خبر : ۱۵۴۷۳۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ کار آزادسازی ۶ میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی کشور به سرانجام رسیده است. این منابع که سال‌ها در کره جنوبی مسدود شده بود با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم آزاد شده و از این هفته در اختیار بانک مرکزی ایران قرار می‌گیرد. این خبر بیش از همه در بازار ارز کشور اثرگذار بوده و مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته است.

 

در همین زمینه حامد امینی مصلح آبادی؛ عضو کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تاثیر مثبت منابع ارزی آزاد شده در قیمت کالا‌های اساسی و همچنین ایجاد ثبات و کنترل بازار ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: نیاز ارزی کالای اساسی ما سالانه بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است که دولت باید برای تامین و تخصیص ارز، منابع ارزی کافی و متناسب با نیاز‌های موجود را در اختیار داشته باشد. طبیعتا دولت برای تامین این میزان از ارز مجبور است که یا نفت بفروشد و یا اینکه از منابع قبلی استفاده کند.


این فعال اقتصادی ادامه داد: افزایش فروش نفت و اقدامات اصلاحی دولت در ترازنامه شرکت‌ها به ویژه برخورد با بانک‌های زیان‌ده می‌تواند مجموعه‌ای از سیاست‌های ثبات در اقتصاد باشد، حال اگر گشایش‌های خارجی مانند آزادسازی منابع ارزی در اقتصاد ایران تداوم یابد، ثمره اقدامات اصلاحی دولت سریع‌تر به چشم خواهد آمد. دولت هر چقدر بتواند تحریم‌ها را رفع کرده و منابع ارزی را به صورت شفاف و قابل محاسبه وارد کشور کند وضعیت اقتصاد و برنامه ریزی برای آن بسیار بهتر از گذشته خواهد شد.

وی ادامه داد: همین میزان از منابع آزاد شده ارزی می‌تواند تاثیر فراوانی در تامین و تخصیص ارز برای واردات کالا‌های اساسی داشته باشد که قطعا تاثیرش به زودی مشخص خواهد شد.


امینی مصلح آبادی در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی چطور می‌تواند از منابع ارزی مختص به واردات کالا‌های اساسی در بحث تثبیت و کنترل بازار‌های مختلف از جمله بازار ارز هم استفاده کند، گفت: منابع ارزی آزاد شده ایران که به بانک‌های خارجی منتقل شده، مختص تهیه کالا‌های اساسی، دارو و نیاز‌های غیر تحریمی است، اما می‌تواند دولت و بانک مرکزی را در مدیریت منابع ارزی هم کمک کند.


نایب رئیس اتاق بازرگانی اراک با اشاره به اینکه منابع ارزی آزاد شده تاثیر بسزایی در کنترل بازار ارز خواهد داشت، گفت: معتقدم دلار هم یک نوع کالاست و به همین دلیل می‌توان امیدوار بود منابع ارزی آزادشده در بازار ارز هم اثرات مثبت داشته باشد. بی تردید دولت و بانک مرکزی می‌توانند با برخورداری از منابع کافی و با تکیه بر منابع ارزی آزادشده، بهتر از قبل به مدیریت و کنترل بازار ارز بپردازند.


وی با تشریح این موضوع ادامه داد: در واقع بانک مرکزی می‌تواند با تکیه بر منابع ارزی موجود که از قبل در اختیار داشته به خوبی بازار ارز را کنترل کرده و تامین ارز برای واردات کالا‌های اساسی را هم از طریق منابع ارزی آزاد شده انجام دهد. در واقع حالا دست بانک مرکزی کمی بازتر از قبل شده تا بتواند با منابع ارزی داخلی به خوبی در بازار ایفای نقش کرده و سیاست تثبیت و کنترل ارز را به خوبی اجرا کند.

 

عضو کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی ایران، آزادسازی منابع ارزی را یکی از مهمترین اقداماتی خواند که باید در صدر پیگیری‌های سیاسی و اقتصادی دولت قرار گیرد و گفت: این اقدامات همراه با افزایش تبادلات ارزی ایران با کشورهای منطقه و جهان می‌تواند ثبات را به اقتصاد ایران بازگرداند.

نویسنده: علیرضا هنرمنش
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر