23 شهريور 1402 - 15:00
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح کرد؛

بانک مرکزی با ساماندهی صرافان باعث ایجاد اعتماد در بازار ارز شد

بانک مرکزی با ساماندهی صرافان باعث ایجاد اعتماد در بازار ارز شد
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بانک مرکزی با ساماندهی و نظارت بر عملکرد صرافی‌ها باعث ایجاد اعتماد و اطمینان در بازار ارز شد.
کد خبر : ۱۵۴۹۲۳

پیمان شاه اویسی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اقتدار بانک مرکزی در جایگزینی جامعه صرافان با کانون صرافان به خبرنگار ایبِنا گفت: بی تردید بانک مرکزی با توجه به رسالت و مسئولیت خود در نظام ارزی و پولی کشور می‌تواند با هرگونه تخلفات ارزی از جمله صرافان متخلف برخورد کند که این اتفاق با انحلال کانون صرافان و سپس ایجاد تشکلی قانونمند و همسو بنام جامعه صرافان صورت گرفت.


وی با تاکید بر افزایش نظارت و استفاده بیشتر از شبکه صرافی کشور برای مدیریت بازار ارز افزود: با توجه به اینکه حجم پول، ثابت است، اگر این حجم پول در حال مبادله به مسیر و جای درستی و صحیحی نرود، عملا باید گفت که تبدیل به پول سیاه شده است. در واقع بسیاری ازصرافی‌های غیرمجاز و متخلف هم با اتکا به این موضوع، حدود سه ماه تا یکسال کار می‌کنند و یکباره از بازار می‌روند که این موضوع به قربانی شدن بسیاری از مشتریان ختم می‌انجامد. قطعا بانک مرکزی با توجه به توان جامعه صرافان می‌تواند به خوبی بر این موضوع نظارت داشته باشد و بخش اعظمی از مشکلات ارزی را مدیریت و رفع کند.


عضو اصلی شورای عالی حفاظت فنی کشور با اشاره به اهمیت فعالیت صرافی‌ها تحت نظارت بانک مرکزی ادامه داد: قطعا متقاضیان و مشتریان عادی و یا فعالان اقتصادی با دیدن تابلوی صرافی‌ها به آن مراجعه می‌کنند تا با خیالی آسوده به خرید و فروش و یا نقل و انتقال ارز بپردازند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت که این اطمینان خاطر زمانی مهیا می‌شود که بانک مرکزی نظارت دقیق و جامعی بر عملکرد صرافان داشته باشد تا هرگونه نقل و انتقال ارز در روند واردات و صادرات بدون هیچ مشکل و ریسکی صورت گیرد.


عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بانک مرکزی با توجه به تشکیل جامعه صرافان با اساسنامه جدید و تغییر یافته این تشکل، از این پس می‌تواند با نظارت دقیق، زمینه تخلفاتی همچون عدم افزایش سرمایه، عدم ارائه اطلاعات به بازرس بانک مرکزی، گران‌فروشی ارز نیمایی به بازرگانان و ظن پولشویی و بسیاری از مشکلات دیگر را به حداقل برساند. در واقع معتقدم صرافی‌ها هم باید مثل بانک‌ها مورد اطمینان و تایید باشند تا مشتریان همانگونه که با خیالی آسوده وارد بانک می‌شوند و کارشان را انجام می‌دهند، بتوانند با اطمینان خاطر به صرافی‌ها هم مراجعه کنند. این اطمینان زمانی بوجود می‌آید که مشتری بداند بانک مرکزی پشت مجوز این قبیل صرافی‌هاست و مثل بانک‌ها بر عملکرد آن‌ها نظارت دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر