19 شهريور 1402 - 10:13

جلوگیری از هیجانات کاذب بازار ارز با عرضه مناسب ارز اربعین

جلوگیری از هیجانات کاذب بازار ارز با عرضه مناسب ارز اربعین
استاد اقتصاد گفت: ابتکار عمل بانک مرکزی در ایام اربعین حسینی توانست مانع ایجاد هیجانات کاذب در بازار ارز شود.
کد خبر : ۱۵۴۹۵۹

به گزارش ایبِنا، وحید شقاقی شهری؛ اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در کنترل بازار ارز و تقاضای درخواست ارز اربعین برای زوار با یک راهکار متفاوت و ارائه دینار عراق به زوار ایرانی اظهار کرد: آنچه در این موضوع حائز اهمیت بود، ابتکار عملی است که بانک مرکزی در پاسخگویی به نیاز ارزی زوار صورت داد به شدت موجب خشنودی و رضایتمندی زائران اربعین حسینی شد.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: شواهد نشان می‌دهد زوار اربعین حسینی در سال جاری نسبت به عملکرد بانک مرکزی و ابتکار عمل درباره استفاده از اپلیکیشن‌ها برای خرید ارز و همچنین ارائه دینار عراق برای تسهیل مراودات مالی و پرداخت‌ها و خرید‌های خود در عراق بسیار راضی بودند.

شقاقی شهری تصریح کرد: بی تردید اگر بانک مرکزی به این موضوع ورود نمی‌کرد و مانند سال‌های گذشته زائران برای تامین دلار تحت فشار قرار می‌گرفتند؛ ضمن ایجاد نوسان در بازار ارز و بالا رفتن نرخ دلار، قطعا تامین دلار در این شرایط که بیش از دو میلیون نفر از کشور خارج شده‌اند نیز سخت می‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی معتقد است: در شرایطی که زائران برای خروج از کشور و راهپیمایی اربعین تعجیل داشتند اگر راهی به جز خرید دلار نمی‌داشتند قطعا باید در صف‌های طولانی برای خرید دلار می‌ایستادند که ضمن تشدید نارضایتی زمینه ساز ایجاد دلالی در بازار ارز و گرانفروشی ارز هم می‌شد.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: قرار دادن ارز ملی عراق در اختیار زوار از سوی بانک مرکزی مانع بزرگی در برابر ایجاد بازار غیر رسمی فروش دلار و دینار و ایجاد صف‌های طولانی جلوی صرافی‌ها شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ابتکار عمل بانک مرکزی در ایام اربعین حسینی توانست مانع ایجاد هیجانات کاذب در بازار ارز شود، بنابراین ورود به موقع بانک مرکزی و تدابیر به عمل آمده در بازار ارز در پاسخ درست به نیاز متقاضیان و زائران بسیار اثر بخش بوده است.

 

منبع: تسنیم

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر