01 مهر 1402 - 20:51

چشم‌پوشی دولت سیزدهم از ۱۳.۵ همت درآمد گمرکی و مالیاتی برای کاهش تورم

چشم‌پوشی دولت سیزدهم از ۱۳.۵ همت درآمد گمرکی و مالیاتی برای کاهش تورم
گمرک در سه ماه نخست امسال از ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان درآمد گمرکی و مالیاتی خود به دلیل اعمال معافیت‌ها و تخفیفات چشم‌پوشی کرد.
کد خبر : ۱۵۵۳۸۸

به گزارش ایبِنا، گمرک جمهوری اسلامی ایران در اجرای تکلیف مقرر در بند (ن) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور (موضوع معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی)، گزارش عملکرد ۳ماهه نخست سال ۱۴۰۲ گمرک جمهوری اسلامی ایران را به تفکیک «اسامی صاحبان کالا، کوتاژ، حقوق ورودی، میزان تخفیفات معافیت‌ها و بخشودگی‌های ارائه‌شده» منتشر کرد.

میزان درآمد‌های گمرکی و مالیاتی چشم‌پوشی شده بر اثر اعمال این معافیت‌ها و تخفیفات در ۳ماهه سال ۱۴۰۲ برابر با ۱۳۵ هزار و ۲۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۶۹۱ ریال به شرح جدول زیر است:

بر اساس این گزارش، دولت سیزدهم در راستای کنترل قیمت و کاهش تورم در سال جاری مجموعه‌ای از سیاست‌ها را در حوزه حقوق ورودی گمرکی، کاهش سود بازرگانی و مالیات بر ارزش افزوده بر کالا‌های اساسی، مواد اولیه، دارو و تجهیزات و ماشین‌آلات خطوط تولید اعمال کرده است؛ به عنوان مثال در بند ب تبصره هفت بودجه امسال حقوق ورودی مواد اولیه و دارو از چهار به یک کاهش داده شد.

بر اساس لایحه دو فوریتی که دولت تقدیم مجلس کرد و مورد تصویب قرار گرفت، مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های اساسی که ۹ درصد بود به یک درصد کاهش پیدا کرد و در مصوبه هیات دولت در مورخه ۲۱ خرداد ماه بیش از ۳۵۰ کالا شاهد کاهش حداکثری سود بازرگانی بودند یا به کمترین مقدار رسیدند یا عدد صفر را تجربه کردند و دولت با کاهش این تعرفه از درآمد هنگفتی به نفع مردم چشم‌پوشی کرده است.

همچنین مجموعه‌ای از تخفیفات و معافیت‌های گمرکی نیز از مصوبات بوده است و بر اساس بند ن تبصره ۶ قانون بودجه و به منظور ایجاد شفافیت و اصلاح سیاست‌گذاری در معافیت‌های مالیاتی؛ موارد زیر در نظر گرفته شده است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در راستای هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و شفاف‌سازی حمایت‌های مالی، سیاست اعتبار مالیاتی و گمرکی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی مالیاتی مصرح در قانون مالیات‌های مستقیم و قانون امور گمرکی کرده و فهرست تمام معافیت‌های مالیاتی و گمرکی و میزان معافیت آن‌ها را مشخص کند. این فهرست باید شامل حوزه فعالیت اشخاص، میزان درآمد مالیاتی و گمرکی محاسبه نشده در اثر این معافیت‌ها و استناد قانونی این معافیت‌ها باشد.

دستگاه‌های اجرایی نیز موظف هستند معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی قانونی را به صورت جمعی- خرجی در حساب‌های مربوط به خود ثبت کنند. عملکرد معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و مالیاتی به عنوان مالیات بر واردات وصولی گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی محسوب می‌شود.

درآمد سالانه مشمول اشخاص موضوع بند «ل» ماده ۱۳۹. قانون مالیات‌های مستقیم تا معادل چهار برابر سقف مالیاتی ماده ۸۴. قانون مالیات‌های مستقیم معاف است و مازاد بر آن حسب مورد به نرخ قانون مالیات‌های مستقیم، مشمول مالیات است. فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی و قرآنی و موسسات رسانه‌ای دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کماکان از معافیت مندرج در بند «ل» ماده ۱۳۹. قانون مالیات‌های مستقیم برخوردار خواهند بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر