همه مبادلات پولی عراق از سال آینده فقط به دینار انجام می‌شود

همه مبادلات پولی عراق از سال آینده فقط به دینار انجام می‌شود
بانک مرکزی عراق اعلام کرده که از ابتدای سال آینده تمام تراکنش‌های پولی در این کشور فقط به دینار انجام خواهد شد.
کد خبر : ۱۵۵۴۸۳

به گزارش ایبِنا به نقل از نشنال نیوز، بانک مرکزی عراق اعلام کرد که از ابتدای سال آینده تمام تراکنش‌های پولی در این کشور فقط به دینار انجام خواهد شد. این سیاست با هدف کمک به کنترل بیشتر بر نرخ ارز در بازار آزاد این کشور انجام می‌شود.

تصمیم مذکور پس از دیدار علی العلق، رئیس کل بانک مرکزی عراق و روسای بانک‌های خصوصی این کشور اعلام شد و قرار شده دیگر تراکنش‌های پولی در این کشور به دلار انجام نشود.

العلق طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بانک مرکزی این کشور از این پس هر گونه تراکنش پولی خارجی یا توسط بانک‌های خصوصی در این کشور را مسدود خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است؛ با بانک مرکزی فدرال آمریکا هم در این زمینه توافق شده؛ چراکه اصلی‌ترین نقش بانک مرکزی نظارت بر عملکرد نظام بانکی است.

بانک مرکزی عراق همچنین به دنبال آن است تا تجارت خارجی این کشور را به ارز‌هایی غیر از دلار از جمله یورو، درهم امارات، لیر ترکیه و روپیه هند انجام دهد.

اگرچه بانک مرکزی عراق توانسته بود از سال ۲۰۰۴ به بعد به یک ثبات نسبی در کنترل بازار ارز برسد، اما از سال گذشته و با تنگ‌تر شدن حلقه نظارتی آمریکا علیه این کشور ارزش دینار در برابر دلار در بازار آزاد عراق تا حدود زیادی کاهش یافته است.

 

منبع: فارس

برچسب ها: دینار دلارزدایی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر