تعطیلی دولت آمریکا نزدیک است؟ / جمهوری خواهان قانع نمی‌شوند

تعطیلی دولت آمریکا نزدیک است؟   جمهوری خواهان قانع نمی‌شوند
مجلس نمایندگان با ۲۳۲ رای مخالف و ۱۹۸ رای موافق، از تمدید بودجه ۳۰ روزه دولت جلوگیری کرد.
کد خبر : ۱۵۵۵۸۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا و به نقل از رویترز؛ در حاشیه یک مراسم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، اهمیت تصویب لایحه بودجه ۳۰ روزه را گوشزد کرد و سپس به تعطیلی خدمات دولت عمومی و به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا در صورت عدم تصویب آن، اشاره کرد. البته با وجود تاکید مجدد سران مجلس، این لایحه تصویب نشد.

 

جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ایالات متحده، در روز جمعه، لایحه پیشنهادی رهبرشان را برای تامین مالی موقت دولت رد کردند. این در حالی بود که از تعطیلی احتمالی دولت فدرال در روز یکشنبه آگاهی کامل داشتند.

 

مجلس نمایندگان با ۲۳۲ رای مخالف و ۱۹۸ رای موافق، از تمدید بودجه ۳۰ روزه دولت جلوگیری کرد. بنظر میرسد، اولویت جمهوری‌خواهان کاهش هزینه‌های دولت و محدود ساختن مهاجرت است که با توجه به سنای تحت کنترل دموکرات ها، شانس کمی برای تصویب داشت.

 

شکست‌های گذشته باعث شد؛ جمهوری خواهان که صندلی‌های مجلس نمایندگان را با غلبه ۲۲۱ به ۲۱۲ کنترل می‌کنند، در راهبرد‌های خود حیران باقی بمانند. نتیجه این سرخوردگی، عدم تصویب لایحه‌ای است که به موجب آن پارک‌های ملی تعطیل، دستمزد حدود ۴ میلیون از کارکنان دولت فدرال معلق و تامین مالی ناظران بازار‌های مالی در کنار فعالیت‌های نظامی و توسعه و تحقیقات (R&D) به تعلیق در می‌آیند.

 

پس از جمع‌آوری آرا؛ کوین مک‌کارتی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: گرچه مجلس به سیاست‌های محافظه‌کارانه دموکرات‌ها علاقه‌ای ندارد، اما هنوز ممکن است لایحه افزایش بودجه را تصویب کند. قرار است در روز‌های آتی، رای‌گیری‌های بیشتری در این خصوص برگزار شود.

 

حتی در صورت تصویب مجلس نمایندگان، مشخص نیست سنای آمریکا بتواند در زمان مناسب قانون را تحویل دهد. سنا قرار است بعدازظهر شنبه، یک لایحه دو حزبی را که بودجه دولت تا ۱۷ نوامبر تامین می‌کرد، به تصویب برساند. اما موانع اداری ممکن است رای نهایی را تا روز سه شنبه به تعویق بیندازد.

 

جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده آمریکا هم روز جمعه گفت: تعطیلی دولت موجب بی‌ثباتی رشد اقتصادی آمریکا خواهد شد، برنامه‌های مرتبط با کسب‌وکار‌های خرد و حمایت از کودکان محروم را معلق کرده و می‌تواند توسعه زیرساخت‌های عمده را به تاخیر بیندازد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر