21 مهر 1402 - 10:00
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

مهار التهاب بازار ارز نیازمند یک «پاتک عملیاتی» است/ ضرر دلالان با سیاست‌ تثبیت بانک مرکزی

مهار التهاب بازار ارز نیازمند یک «پاتک عملیاتی» است  ضرر دلالان با سیاست‌ تثبیت بانک مرکزی
مهار التهابات و هیجانات کاذب بازار ارز و افزایش قیمت دلار، نیازمند پاتک عملیاتی از سوی دولت و بانک مرکزی است.
کد خبر : ۱۵۵۹۷۰

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در واکنش به نوسان قیمت دلار و التهابات هیجانی بازار به دلیل وقوع درگیری در سرزمین‌های اشغالی به خبرنگار ایبنا اظهار کرد: التهاب ارزی در کشور ما موضوع جدیدی نیست، اما باید به این نکته اشاره کرد که برای مهار این التهابات هیجانی و احساسی باید دلایل و ریشه‌های آن کشف و بررسی شود. در این راستا با توجه به شواهد و واقعیت‌های ارزی موجود که وضعیت منابع ارزی ما را نسبت به گذشته بسیار بهتر نشان می‌دهد، می‌توان گفت که التهابات و افزایش قیمت دلار طی روز‌های اخیر کاملا جنبه روانی دارد.

 

وی به سودجویی و جولان دلالان در شرایط کنونی بازار ارز اشاره کرد و گفت: هم اکنون بخشی از منابع ارزی بلوکه شده در اختیار ما قرار دارد و خوشبختانه وضعیت خوبی هم نسبت به گذشته داریم؛ در نتیجه بهترین موقعیت برای استفاده از قدرت مانور ارزی و همچنین اعمال برنامه‌های اجرایی و عملیاتی است. بدین ترتیب تلاش و جولان دلالان و سودجویان بازار ارز نیز که مدتهاست به دلیل تدابیر و سیاست‌ تثبیت بانک مرکزی متضرر شده اند، بی اثر شده و رفته رفته هیجانات کاذب و دلال بازی هم از بین خواهد رفت.

 

آل اسحاق با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار به دلیل هیجانات داخلی و برآورد‌های روانی بین المللی اتفاق افتاد، افزود: هر چند برخی از اتفاقات و التهابات در بازار‌های جهانی مثل نفت و طلا تا حدودی واقعی است و به درگیری‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی مرتبط می‌شود، اما افزایش قیمت دلار در ایران دلایل احساسی و روانی دارد که مطمئنا به زودی برطرف خواهد شد.

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق به لزوم اقدام فوری دولت و بانک مرکزی برای مهار التهابات موجود در بازار ارز تاکید کرد و گفت: هم اکنون بهترین زمان برای پاتک عملیاتی از سوی دولت و بانک مرکزی به وضعیت موجود است. به‌طوری‌که بانک مرکزی می‌تواند با تکیه بر توان ارزی خود از منابع آزاد شده، تصمیمات فوری و امیدبخشی را در حوزه گشایش‌های ارزی و تخصیص اعتبارات اتخاذ کند. مطمئنا پاتک عملیاتی بانک مرکزی و دولت می‌تواند با برنامه ریزی و اقدامات لازم، فضاسازی دلالان و سودجویان را بشکند و با سرعت دادن به گشایش‌های ارزی، فرصت بر هم زدن آرامش و ثبات را از سودجویان بازار بگیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر