تشدید کسری بودجه آمریکا و رکورد ۱.۷ تریلیون دلاری

تشدید کسری بودجه آمریکا و رکورد ۱.۷ تریلیون دلاری
جهش ۲۳ درصدی کسری بودجه ایالات متحده، به استثناء بحران کرونا، شدیدترین کسری بودجه آمریکا و رکوردی بی‌سابقه در تاریخ این کشور است.
کد خبر : ۱۵۶۳۱۳

به گزارش خبرنگار ایبنا و به نقل از رویترز؛ با پایان سال مالی ۲۰۲۳، دولت ایالات متحده  کسری ۱.۶۹۵ تریلیون دلاری را گزارش کرد. کسری بودجه آمریکا نسبت به سال گذشته جهشی ۲۳ درصدی را ثبت کرد که ادعا می‌شود از ناحیه کاهش درآمد‌های دولت و همزمان، افزایش هزینه‌های تامین اجتماعی، بهداشت و درمان و هزینه‌های بدهی و بهره اوراق خزانه‌داری دولت فدرال است.

 

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که کسری ثبت شده، بیشترین میزان شکاف بودجه از زمان کسری ۲.۷۸ تریلیون دلاری ناشی از بحران کرونا در سال ۲۰۲۱ بوده است. با وجود کاهش کسری بودجه در دو سال متوالی، این کسری بزرگ می‌تواند زنگ خطری برای بازگشت به کسری‌های پیاپی بزرگ باشد.

 

کسری بودجه دولت آمریکا، تشدید روند ناترازی و ناپایداری مالی بودجه دولت

تشدید کسری بودجه آمریکا و رکود ۱.۷ تریلیون دلاری

 

خبر تشدید کسری بودجه زمانی مخابره می‌شود که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از کنگره تقاضا تصویب لایحه ۱۰۰ میلیارد دلاری برای کمک‌های خارجی دارد. در کنار درخواست فوق، لایحه هزینه‌های امنیتی جدید، شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک هزینه برای اوکراین و ۱۴ میلیارد دلار برای اسرائیل، به همراه بودجه امنیت مرزی ایالات متحده و بودجه امنیتی منطقه هند-اقیانوس آرام را تقاضا کرده است.

 

کسری بودجه حاضر به غیر از کسری ناشی از شیوع کرونا، در تاریخ ایالات متحده آمریکا رقم بی‌سابقه‌ای است. بنظر می‌رسد عواملی که موجب تشدید آن شده شامل معافیت‌های مالیاتی از دوران ریاست ترامپ بوده و مهم‌ترین دلیل آن کشمکش‌های سیاسی بایدن و جمهوری‌خواهان کنگره است که بر کاهش بودجه دولت اصرار دارند و اقدامات آن‌ها در اوایل ماه ژوئن، توانست به بهانه عذم رعایت سقف بدهی، ایالات متحده را تا مرز نکول ببرد.

 

توافق برای جلوگیری از تعطیلی دولت به دلیل درخواست‌های شدیدتر کاهش هزینه‌ از سوی جمهوری‌خواهان تندرو، منجر به برکناری کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، شد و حزب همچنان بر سر ریاست خود اختلاف نظر دارد و انتظار می‌رود مذاکراتی را پیش از شروع تصویب طرح جدید انجام دهد. ضرب الاجل بعدی برای تصویب لایحه، در اواسط نوامبر قرار دارد که لزوم تسریع فرآنید‌ها را می‌طلبد.

 

همچنین لازم به ذکر است، عاملی که بیش از پیش زیر نظر کارشناسان بوده، سهم هزینه های بهره‌ای بدهی اوراق خزانه‌داری و اجزاء آن در بودجه است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر