23 آبان 1402 - 09:51
مدیرعامل بانک رفاه کارگران:

برای اولین بار اوراق گواهی سپرده خاص توسط بانک رفاه کارگران منتشر می‌شود

برای اولین بار اوراق گواهی سپرده خاص توسط بانک رفاه کارگران منتشر می‌شود
در اوراق گواهی سپرده خاص سرمایه گذار در ابتدا سود علی الحساب در طول مدت فعالیت بنگاه و فعالیت اقتصادی پرداخت می‌شود.
کد خبر : ۱۵۷۲۴۳

به گزارش خبرنگار ایبنا اسماعیل لله‌گانی؛ مدیرعامل بانک رفاه کارگران در مراسم رونمایی از طرح اوراق گواهی سپرده خاص اظهار کرد: برای اولین بار اوراق گواهی سپرده خاص توسط بانک رفاه کارگران منتشر می‌شود. در خصوص این اوراق نکته مهمی وجود دارد اینکه با استفاده از این اوراق مردم می‌توانند در فعالیت‌های مولد مشارکت داشته باشند و از سود آن بهره‌مند شوند. مردم با این ابزار شریک واقعی پروژه‌ها هستند و از سودی که بر اساس حسابرسی فعالیت‌های تولیدی به دست آمده است منتفع می‌شوند.

وی افزود: بر اساس این اوراق در ابتدا سود علی الحساب در طول مدت فعالیت بنگاه و فعالیت اقتصادی پرداخت می‌شود و در پایان پس از ارزیابی و حسابرسی سود واقعی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک رفاه کارگران در ادامه گفت: پیش از این طرح را نزد برخی از علمای بانکداری اسلامی مطرح کرده‌ایم و علما اسلامی این اوراق را از منظر شرعی تائید کرده‌اند.

وی ابراز داشت: در بانک رفاه دو طرح را با این روش آغاز کرده‌ایم و به زودی استفاده از این ابزار را افزایش می‌دهیم.

لله گانی با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم امنیت سرمایه‌گذاری است و پلیس امنیت اقتصادی اقدامات بسیار خوبی را در این راستا انجام داده است، اظهار کرد: اولین همایش امنیت اقتصادی چند وقت پیش توسط پلیس امنیت اقتصادی برگزار شد و دستاورد‌های بسیار خوبی داشت.

وی افزود: در بسیاری از کشور‌ها شورای امنیت سرمایه گذاری داریم و این شورا می‌تواند در تامین امنیت سرمایه‌گذاران بسیار موثر باشد. در این همایش پیشنهاد ایجاد شورای امنیت سرمایه‌گذاری را مطرح کردیم.

لله‌گانی در ادامه گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران نیازمند حمایت هستند و برخی واحد‌های تولیدی با مشکلاتی مواجه هستند که موجب می‌شود سرمایه‌گذاران با ریسک مواجه شوند. در کاهش این ریسک‌ها به همکاری پلیس امنیت اقتصادی نیاز داریم و با اقداماتی که توسط پلیس امنیت اقتصادی انجام می‌شود ریسک سرمایه‌گذاران کاهش پیدا می‌کند.

 

لله‌گانی با اشاره به اینکه کشور نیاز زیادی به سرمایه‌گذاری دارد و جذب سرمایه‌گذاری مسئله بسیار مهمی در اقتصاد کشور است، اظهار کرد: در راستای ارتقای ابزار اوراق گواهی سپرده خاص با حوزه ارزی بانک مرکزی نیز در ارتباط هستیم تا در بستر الکترونیکیعلاوه بر اوراق ریالی، اوراق ارزی را نیز منتشر کنیم تا با استفاده از این ابزار از تامین مالی ارزی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز بهره‌مند شویم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایبنا در رابطه با زمان و نحوه پرداخت سود این اوراق اظهار کرد: نرخ سود علی‌الحساب سالیانه این اوراق ۲۵ درصد به صورت هر سه ماه یکبار با امکان پرداخت مابه‌التفاوت سود قطعی پس از اتمام پروژه براساس میزان سودآوری طرح است و از امکان بازخرید قبل از سررسید با نرخ ۱۵ درصد برخوردار است. بانک رفاه کارگران نیز نرخ سود مورد انتظار اعلامی را تضمین می‌کند. این اوراق الکترونیکی، مدت‌دار، معاف از مالیات و با نام بوده و شرایط عمده قرارداد سپرده‌گذاری از قبیل تاریخ سررسید، نرخ سود علی‌الحساب، مقاطع پرداخت سود و... در آن قید می‌شود. بانک رفاه کارگران ضمن تضمین حداقل سود مورد انتظار سپرده‌گذاران، بر نحوه مصرف سپرده‌ها بر مبنای قوانین تصریح شده در عملیات بانکداری اسلامی بدون ربا، نظارت می‌کند.

 

به گزارش ایبنا، مهمترین مزایای اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری خاص، افزایش قدرت سرمایه گذاری فعالان اقتصادی (تولیدی، خدماتی و ساختمانی)، دسترسی به منابع مالی مورد نیاز پروژه بدون نیاز به ایجاد میانگین حساب نزد بانک‌ها، امکان تامین مالی مبالغ کلان و مدت دار جهت توسعه و بهره برداری از طرح ها و پروژه ها، امکان اخذ تسهیلات بانکی برای بنگاه های اقتصادی در قالب عقود مشارکتی و رفع موانع و چالش های تامین مالی برای فعالین اقتصادی است. با استفاده از این ابزار سرعت و سهولت در تامین مالی فعالیت‌های مولد اقتصادی افزایش پیدا می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر