13 آذر 1402 - 20:56
وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

همکاری‌ تجاری ۳ میلیارد دلاری ایران و قزاقستان

همکاری‌ تجاری ۳ میلیارد دلاری ایران و قزاقستان
روند پیشرفت مذاکرات کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قزاقستان، نشان از اراده دو کشور در توسعه همه‌جانبه روابط دارد.
کد خبر : ۱۵۸۰۱۵

به گزارش ایبنا از وزارت جهاد کشاورزی، «محمدعلی نیکبخت» در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان افزود: رییس‌جمهور ایران بر اولویت همکاری اقتصادی و ارتباط تجاری و بازرگانی با همسایگان تاکید فراوان دارد و نتایج امروز این کمیسیون مشترک دلیلی بر عزم و اراده دو کشور در تامین منافع ملی و مشترک بر پایه دوستی ملت‌ها است.

وزیر جهادکشاورزی پیشرفت‌های ایران در ۴۵ سال اخیر را چشمگیر خواند و تصریح کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف از جمله؛ بهداشت و درمان، آموزش، ساخت دارو، درمان انواع بیماری‌ها و پذیرش توریسم درمانی از دیگر کشور‌های در منطقه پیشرو است.

نیکبخت ادامه داد: این قبیل پیشرفت‌ها در صنایع پیچیده پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع با تکنولوژی بالا در ایران به دست متخصصین و منابع انسانی ماهر تولید می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نشست دور اول نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قزاقستان با تاکید دوباره بر توانمندی کشاورزی کشورمان گفت: در کنار پیشرفت‌های قابل توجه، در نظر داریم برخی محدودیت‌ها را با ارتباط متقابل متکی بر منافع ملی و مشترک با کشور‌های دوست و همسایه برطرف کنیم و از راه هم‌افزایی با کشور دوست؛ قزاقستان، روابط کشاورزی را در زیربخش‌های؛ شیلات، پرورش آبزی در قفس و پرورش میگو در دریای خزر و خلیج فارس گسترش دهیم.

وی بخشی از نیاز گوشت قرمز کشور که اکنون از برزیل تامین می‌شود را قابل جایگزینی با قزاقستان عنوان کرد و افزود: ۹۰ درصد نیاز به این فراورده از تولید داخل تامین می‌شود و تمایل داریم در قالب پروتکل، بقیه نیاز خود را از قزاقستان تامین کنیم.

نیکبخت محدودیت اقلیمی و کمی بارش کشور را مانعی برای تولید برخی نهاده‌ها مانند ذرت و کنجاله سویا دانست و پیشنهاد داد: محصولات؛ جو، ذرت و کنجاله سویا به ارزش وزنی ۲۰ میلیون تن در سال، وارد می‌شود و این خود می‌تواند موضوع همکاری دو کشور قرار گیرد.

در نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی، فنی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان» به ریاست وزیر جهادکشاورزی کشورمان و با حضور معاون نخست‌وزیر قزاقستان و مشارکت هیأت‌های کارشناسی دو طرف برگزار شد و اسناد و توافق‌نامه‌های همکاری در این دور از مذاکرات به امضای نمایندگان دو کشور رسید.

در پایان این نشست، سند همکاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و قزاقستان و نقشه راه ارتباطات تجاری دو کشور تا سقف سه میلیارد دلار به امضای محمدعلی نیکبخت و معاون نخست‌وزیر قزاقستان رسید.

در این نشست، یادداشت تفاهم همکاری اندازه‌شناسی بین استاندارد ایران و موسسه اندازه‌شناسی قزاقستان و تشریفات و الزامات بهداشتی - دامپزشکی برای تجارت گوشت دام سنگین از قزاقستان به امضای نمایندگان دو کشور ایران و قزاقستان رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر