بار دریای سرخ روی دوش اروپا

بار دریای سرخ روی دوش اروپا
وال استریت ژورنال نوشت که اروپا بار سنگین تشدید تنش در دریای سرخ را تحمل می‌کند.
کد خبر : ۱۵۹۵۷۷

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از المیادین، وال استریت ژورنال، در رابطه با تشدید تنش در دریای سرخ، نوشت که دوبرابر شدن هزینه‌های حمل و نقل طی بیش از سه ماه می‌تواند نرخ تورم در منطقه یورو را به سه چهارم درصد افزایش دهد.

وال استریت ژورنال آمریکایی اعلام کرد که تشدید تنش در دریای سرخ مانع از حرکت کشتیرانی شده و اروپا بیشترین بار را متحمل می‌شود.

به نوشته این روزنامه، حملاتی که یمنی‌ها به راه انداخته اند، شرکت‌های حمل و نقل بیشتری را متقاعد کرده است که سفر امن تر، اما طولانی‌تر و گران‌تر در اطراف آفریقا از طریق دماغه راس الرجاء را انتخاب کنند.

صنعا بر نگرانی خود برای امنیت دریانوردی در دریای سرخ، دریای عرب و باب المندب تاکید می‌کند و خاطرنشان می‌کند که عملیات خود به عنوان بخشی از حمایت خود از غزه، منحصراً کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی را که به سمت کشور اشغالگر حرکت می‌کنند، هدف قرار می‌دهد؛ و اخیراً در نتیجه تجاوزات آمریکا به یمن که منجر به کشته و مجروح شدن شد، عملیات‌ها شامل کشتی‌های آمریکایی نیز می‌شود.

صنعا تأیید می‌کند که ایالات متحده آمریکا در حال تلاش برای نظامی کردن دریای سرخ و گسترش درگیری در منطقه است.

به نقل از روزنامه آمریکایی، این تشدید منجر به افزایش هزینه‌های حمل و نقل خواهد شد و خرده فروشان پیشرو نگران تمام شدن انبار خواهند بود و خاطرنشان کردند که برخی از کارخانه‌ها به دلیل در دسترس نبودن قطعات لازم، کار خود را متوقف کرده اند.

اقتصاددانان بر این باورند که در صورت ادامه حملات یمن، کاهش تورمی که اروپا در سال گذشته از آن برخوردار بود، می‌تواند کند شود و از کاهش احتمالی نرخ‌های بهره جلوگیری کند.


اقتصاددانان تخمین می‌زنند که دوبرابر شدن هزینه‌های حمل و نقل طی بیش از سه ماه می‌تواند نرخ تورم منطقه یورو را تا سه چهارم درصد افزایش دهد و رشد اقتصادی را تا حدود یک درصد کاهش دهد.

با توجه به ضعیف بودن اقتصاد منطقه یورو، این امر می‌تواند آن را در سال ۲۰۲۴ به سمت انقباض سوق دهد.

چند روز پیش، آژانس آمریکایی «بلومبرگ» گزارش داد که «قیمت نفت اروپا جهش کرد»، پس از «نگرانی‌ها در مورد قطع عرضه از طریق دریای سرخ و از لیبی که باعث شد شرکت‌های پالایشگاهی برای تامین امنیت محموله‌ها عجله کنند».

نویسنده: اصغر علی کرمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر