07 بهمن 1402 - 14:16

توافقات ایران و ترکیه در حوزه حمل و نقل/ پیشنهادی برای دسترسی ترکیه به آب‌های آزاد

توافقات ایران و ترکیه در حوزه حمل و نقل  پیشنهادی برای دسترسی ترکیه به آب‌های آزاد
در جریان سفر آیت‌الله رییسی به ترکیه و دیدار با رییس‌جمهوری این کشور، ۱۰ سند همکاری اقتصادی بین تهران و آنکارا به امضا رسید.
کد خبر : ۱۵۹۷۴۹

به گزارش ایبنا، در حوزه ریلی، پیشنهاد جدید ایران، اتصال ریلی منطقه «چشمه ثریا» به مرند بود تا بتوان راه‌آهن دو کشور را به یکدیگر متصل کرد. موضوعی که به معنای اضافه شدن یک شبکه کریدوری جدید به شبکه کریدوری شرقی- غربی ایران است.

یکی از مزایای این اتصال ریلی برای ترکیه، دسترسی این کشور به آب‌های آزاد خواهد بود. اکنون این موضوع در حال پیگیری است و موارد تخصصی این پیشنهاد در تهران ادامه خواهد یافت.

چشمه‌ثریا در شمالی‌ترین نقطه جغرافیایی ایران بین مرز ایران و ترکیه در استان آذربایجان غربی و از توابع شهرستان ماکو واقع است.

تکمیل عملیات عمرانی ترکیه در مرز بازرگان

در حوزه جاده‌ای نیز دو کشور توافقاتی با یکدیگر داشتند.  ترکیه از حدود ۲ سال پیش تاکنون در حال انجام تکمیل عملیات عمرانی و زیرساختی در بازرگان است. این موضوع سبب شده تا شاهد معطل شدن کامیون‌ها و تشکیل صف کامیونی در این مرز باشیم. در این زمینه طرف ترک قول مساعد داده شد تا در چند ماه آینده این عملیات به پایان برسد و سهولت تردد در این مرز را شاهد باشیم.

توافق ایران و ترکیه در تقویت حمل و نقل هوایی

سازمان هواپیمایی کشوری سلسله‌نشست‌های منظمی با طرف‌های خارجی از جمله ترکیه دارد. ترک‌ها همواره به‌دنبال افزایش فرکانس پروازی و افزایش مقاصد پروازی به کشورمان بوده و هستند و متقابلا ایران نیز افزایش پرواز‌ها به این کشور را دنبال می‌کند.

آن‌طور که وزیر راه و شهرسازی خبر داده، در حوزه هوایی توافقات خوبی بین دو کشور به سرانجام رسیده است و یکی از ۱۰ سند همکاری که بین طرفین به امضا رسید در این بخش بود.

مطابق توافق انجام شده بین مقامات دو کشور، اسفند ماه امسال کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه برگزار خواهد شد. رهبری طرف ترکیه‌ای را در این کمیسیون مشترک وزیر تجارت این کشور بر عهده خواهد داشت.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر