09 بهمن 1402 - 15:42

نقش مخرب دلالان در برهم زدن بازار ارز/ بانک مرکزی جلوی جهش نرخ ارز را می‌گیرد

نقش مخرب دلالان در برهم زدن بازار ارز  بانک مرکزی جلوی جهش نرخ ارز را می‌گیرد
یک فعال اقتصادی گفت: اگر بانک مرکزی سیاست تثبیت را طی یک سال گذشته اتخاذ نمی‌کرد نرخ ارز با جهش شدیدی رو به رو می‌شد.
کد خبر : ۱۵۹۸۴۸

به گزارش ایبنا، مجید پورکائد؛ فعال اقتصادی درباره اثر تحولات سیاسی بر نرخ ارز اظهار داشت: آمریکا و کشورهای غربی به اعمال تحریم‌های ظالمانه اکتفا نمی‌کنند و از هر اقدامی برای بر هم زدن اقتصاد کشور استفاده می‌کنند؛ بنابراین در تنش‌های سیاسی نباید از نقش کشورهای غربی برای آسیب زدن به اقتصاد غافل شویم.

 

وی افزود: علاوه بر کشورهای غربی، دلالان و سفته‌بازان نیز به دنبال برهم زدن آرامش اقتصاد و بازار ارز به بهانه تنش‌های سیاسی هستند که خوشبختانه با اقدام بانک مرکزی به الزام افتتاح حساب ارزی جلوی بخشی از سفته بازی گرفته شد.

 

این فعال اقتصادی تاکید کرد:  دلالی در اقتصاد وجود داشته و منحصر به بازار ارز نمی‌شود بلکه در بورس، طلا و سکه نیز شاهد دلالی هستیم، البته در یکسال اخیر با اقدامات بانک مرکزی دلالی در حوزه ارز کاهش پیدا کرده است.

 

پورکائد بیان کرد: بازرگانان و فعالان بخش خصوصی علاقه‌مندند که در فضایی آرام به فعالیت خود ادامه دهند؛ در نتیجه اجرای سیاست تثبیت توسط بانک مرکزی اقدامی مناسب بوده است.

 

وی گفت: با توجه به تحولات سیاسی اگر بانک مرکزی سیاست تثبیت اقتصادی را طی یک سال گذشته اتخاذ نمی‌کرد نرخ ارز با جهش شدیدی رو به رو می‌شد؛ بنابراین اجرای سیاست تثبیت ارزی، ایجاد مرکز مبادله ایران و الزام افراد به ایجاد حساب‌های  ارزی از جمله اقداماتی است که از جهش شدید نرخ ارز جلوگیری کرد.

 

به گفته این کارشناس اقتصادی، تصمیمات اقتصادی مخصوصا در بخش صنعت باید طوری گرفته شود که نیازهای ارزی به اندازه ظرفیت اسمی تحقق پیدا کند تا آسیب‌های ناشی از ناملایمات اقتصادی کم شود، در این شرایط کشور به حالت خودکفایی و بی نیازی می‌رسد. خوشبختانه بانک مرکزی نیز در این مدت به خوبی پاسخ نیازهای ارزی را داده است.

 

منبع: برنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر