20 بهمن 1402 - 13:15

ناکامی آمریکا در محدود کردن صادرات ایران از ترس نفتِ گران

ناکامی آمریکا در محدود کردن صادرات ایران از ترس نفتِ گران
دولت آمریکا مایل به تشدید تحریم‌ها علیه فروش نفت ایران است، اما به علت بالا رفتن قیمت نفت در اجرای این هدف ناکام بوده است.
کد خبر : ۱۶۰۲۶۰

به گزارش ایبنا به نقل از بلومبرگ، دولت بایدن قصد دارد فروش نفت ایران را محدودتر کند تا حمایت این کشور از نیرو‌های نظامی در خاورمیانه کاهش یابد، اما این اقدام قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد که هم به اقتصاد آمریکا آسیب می‌رساند و هم انتخابات آینده و رقابت بایدن با ترامپ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


کاخ سفید می‌خواهد تحریم‌های موجود علیه صنعت نفت ایران را به خاطر بحران خاورمیانه سخت‌تر کند، اما می‌داند هرگونه اقدام اشتباهی بازار‌های جهانی نفت را مختل خواهد کرد.


با توجه به حمایت ایران از حماس در جنگ غزه، حمایت این کشور از یمن که تجارت جهانی را مختل کرده و همچنین سایر نیرو‌های در تقابل با سربازان آمریکایی در منطقه، حل کردن این مشکل به اولویت دولت بایدن تبدیل شده است.


یکی از چالش‌های پیش روی دولت بایدن متقاعد کردن سایر تولیدکنندگان بزرگ مخصوصاً عربستان برای ممانعت از بالا رفتن قیمت نفت است. عربستان در ۲۰۲۲ درخواست بایدن برای تولید بیشتر را رد کرد و اخیراً هم تولید خود را طبق طرح اوپک پلاس پایین آورده است.

 

افزایش ۵۰ درصدی صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۳

چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران هم تمایلی به کمک به واشنگتن ندارد.


گروهی از قانونگذاران آمریکا بایدن را مجبور کردند تحریم‌های فعلی علیه کشتی‌ها، بنادر و پالایشگاه‌های درگیر با نفت ایران را سخت‌تر کند. اما چنین اقدامی خطر بالا رفتن قیمت نفت و آسیب دیدن مصرف کنندگان و در نتیجه مشکلات سیاسی برای بایدن در آستانه انتخابات ماه نوامبر را به همراه خواهد داشت.


قیمت نفت از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا در یک محدوده ۱۰ دلاری در نوسان بوده است و تاجران پیش‌بینی می‌کنند علیرغم بحران خاورمیانه، تعادل بازار حفظ شود.
صادرات نفت ایران به طور مداوم رو به افزایش بوده، چون تمرکز واشنگتن به محدود کردن درآمد انرژی روسیه معطوف شده است.


اطلاعات تنکر ترکرز نشان می‌دهد صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در سال گذشته میلادی به طور متوسط برابر با ۱.۴ میلیون بشکه در روز بوده است.


آمریکا از زمان آغاز جنگ غزه اعلام کرده توانایی سخت‌تر کردن تحریم‌های ایران را دارد، اما تحلیلگران عقیده دارند حتی اگر واشنگتن چنین قصدی داشته باشد، باید شبکه گسترش یافته‌ای از شیوه‌های پرداخت، واسطه‌ها و شیوه‌ها و شرکت‌های حمل و نقل را مختل کند که طی سال‌های اخیر به وجود آمده‌اند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر