در اوج جنگ تجاری پکن و واشنگتن؛

آمریکا با دومین غول اقتصادی آسیا هم وارد چالش شد

در حالی که جنگ تجاری پکن و واشنگتن هر روز پیچیده‌تر می‌شود و ابعادش در بخش‌های مختلف اقتصاد جهان سایه انداخته، آمریکا اینبار با هند وارد چالش جدیدی شده است.
کد خبر : ۱۰۰۵۵۵
ترامپ

به گزارش ایبِنا به نقل از فرانس پرس، دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دستور داده که نام هند از روز پنجم ژوئن از فهرست کشورهای دریافت کننده تسهیلات تجاری در چارچوب سیستم عمومی ترجیحات (Generalized System of Preferences (GSP که برای کشورهای درحال توسعه در نظر گرفته شده، خارج شود.


ترامپ گفته که "من در فرمانم نوشتم هند به آمریکا اطمینان نداده که دسترسی عادلانه و قابل قبول به بازار خود را تامین می‌کند و در این رابطه به جاست از روز ۵ ژوئن ۲۰۱۹ از فهرست کشورهای در حال توسعه دریافت کننده تسهیلات حذف شود".


پیش تر کاخ سفید اعلام کرده بود که ترامپ قصد دارد ترکیه و هند را از دریافت تسهیلات تجاری در چارچوب سیستم عمومی ترجیحات محروم سازد چون این کشورها دیگر واجد شرایط لازم برای استفاده از این برنامه نیستند.


بر اساس این نظام تعرفه‌ای که به ابتکار کشورهای پیشرفته ایجاد شده، بسیاری از کشورهای در حال توسعه فرصت می‌یابند تا با استفاده از مزیت تعرفه گمرکی صفر و یا ناچیز برای برخی از اقلام صادراتی خود، اقتصادشان را بهبود دهند.


آمریکا، انگلستان و اتحادیه اروپا از مجریان اصلی این نظام ترجیحی هستند و کالاهای کشاورزی، دامی، آبزیان و صنایع دستی عمده کالاهای تحت پوشش نظام عمومی ترجیحات را تشکیل می‌دهند. هم اکنون ۱۲۰ کشور از مزایای این نظام در صادرات خود به آمریکا استفاده می کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر