26 خرداد 1398 - 10:08
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

جزییات جلسه ارزی رییس کل بانک مرکزی/آغاز به‌کار بازار متشکل؛بزودی

مدیرعامل بازار متشکل ارزی با اعلام جزییات جلسه ارزی رییس کل بانک مرکزی با صرافان از آغاز به کار بازار متشکل در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
کد خبر : ۱۰۰۹۵۸
بازار متشکل ارزی

محمود شکسته بند، در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره جلسه روز گذشته رییس کل بانک مرکزی، مدیران بازار متشکل ارزی و صرافان با محوریت بازار متشکل ارزی، توضیح داد: این جلسه که درباره مباحث داخلی شرکت بود با حضور مسئولان بانک مرکزی و اعضای کانون صرافان برگزار و درباره مباحث مربوط به این بازار، بحث و بررسی شد.


وی افزود: مهمترین موضوع مطرح شده در این جلسه تصمیم گیری درباره کاهش حق عضویت از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان بود که در جهت حمایت از صرافی‌های کوچک این تصمیم گرفته شد.


مدیرعامل بازار متشکل ارزی درباره زمان آغاز به کار این بازار که پیش از این خردادماه اعلام شده بود، گفت: آغاز به کار این بازار نیز به زودی انجام خواهد شد.


شکسته بند درباره ثبت نام اعضا گفت: اعضا در حال تکمیل پرونده‌ها هستند و عده کثیری نیز افتتاح حساب کرده‌اند.


 وی تاکید کرد که این تصمیم از سوی رئیس کل بانک مرکزی، هیات عامل این بانک، هیات مدیره بازار متشکل ارزی و کانون صراف‌ها گرفته شد.


به گزارش ایبِنا، جلسه ارزی رییس کل بانک مرکزی با کارشناسان و مدیران ارزی بانک مرکزی و بازار متشکل ارزی عصر دیروز برگزار شد. 


بازار متشکل ارزی قرار است به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا تشکیل شود تا ارزها در آن بصورت نقد مطابق مقررات در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند. این بازار یک شرکت خصوصی است که متشکل از کانون صرافان، کانون بانک‌های دولتی، کانون بانک‌های خصوصی و فرابورس و با نظارت بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد و این بانک با رصد فعالیت‌ها در صورت لزوم برای ایجاد تعادل در بازار دخالت می‌کند و نظارت بانک مرکزی بر این بازار به صورت سیستماتیک و غیر مستقیم خواهد بود.


مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه اندازی و سایر روش‌های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می‌یابد. بازار کارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکیل خود انتظام انجام شده و بر اساس دستورالعمل‌های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد.


ضمناً سیستم سفارشات و معاملات مبتنی بر سفارش خواهد بود و یکی از پیش نیازهای حضور در این بازار ارائه یک حساب ارزی و حساب ریالی به بانک مرکزی و اعطای مجوز برای برداشت از این حساب‌ها به منظور انجام معاملات ارزی است. این بازار یک بازیگر بزرگ یعنی بانک مرکزی دارد که بر حسب وظایف سیاست‌گذاری خود می‌تواند موقعیت خرید و فروش بگیرد.


نرخ‌گذاری در این بازار به این صورت انجام می شود که سیستم، پیشنهادهای عرضه از سوی فروشندگان را از پایین‌ترین قیمت به بالاترین و پیشنهادهای خرید را از بالاترین قیمت به پایین‌ترین می‌چیند سپس مظنه‌ها توسط سیستم به یکدیگر مرتبط و با اولین معامله، قیمت ابتدای روز کشف خواهد شد. این روند معاملاتی دقیقا مشابه سایر معاملات بورسی انجام خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر