29 خرداد 1398 - 16:18
حسین عبده تبریزی؛

نقش اصلی تامین مالی در اختیار بانک‌ها است

عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار گفت: جریان قالب در ایران حاکم بودن سیستم بانکی در تامین مالی است و نقش بازار سرمایه در این زمینه تا به امروز کمرنگ بوده است.
کد خبر : ۱۰۱۱۲۳
حسین عبده تبریزی

به گزارش خبرنگار ‌ایبِنا، حسین عبده تبریزی در چهل و یکمین همایش انجمن حسابداران خبره ایران با محوریت تامین مالی از بازار سر مایه اعلام کرد: سیستم بانکی در سال جاری قادر به پرداخت تسهیلات عمده نیست که حاکی از کمبود نقدینگی است و به همین دلیل می توان از ابزارهای مالی برای تامین مالی هدفمند در بازار سرمایه استفاده کنیم.


وی در ادامه گفت: بازار سرمایه به خاطر عمق کم در حال حاضر ظرفیت تامین مالی کل اقتصاد ایران را ندارد و خوشبینانه ترین حالت یک سوم تامین مالی می تواند از کانال این بازار صورت بگیرد.


نقش ابزارهای مالی


عضو پیشین شورای عالی بورس و اوراق بهادار گفت: وساطت مالی، کاهش هزینه های عملیاتی، تولید اطلاعات، تقسیم پذیری و انعطاف، متنوع سازی و توزیع خطر می تواند تخصیص و سهولت نقش ابزارهای مالی را در مسیری صحیح قرار دهد به طوری که تولید اطلاعات مالی برای سرمایه گذاران، ایجاد سبد متفاوت و متنوع دارایی های مالی با هدف کاهش ریسک، خلق اوراق بهادار با سررسیدهای مختلف باعث می شود تا منابع به سمت توسعه اقتصاد حرکت کند.


راهکارهای تقویت بازار اولیه


عبده تبریزی درباره راهکارهای تقویت بازار اولیه نیز گفت: واگذاری سهام دولت در شرکت با خصوصی سازی، واگذاری سهام مازاد هلدینگ ها، تشویق بخش خصوصی واقعی برای انتشار اوراق بهادار عمومی، تامین مالی پروژه ها با استفاده از ابزارهای مالی، انتشار اوراق بهادار برای تامین سرمایه در گردش شرکت ها، آزادسازی نرخ های بهره و تعیین نرخ بهره واقعی برای اوراق با درآمد ثابت و انتشار اوراق به صورت ترکیبی از جمله راهکارهای تقویت بازار اولیه است.


کارکردهای اقتصادی بازارهای مالی


وی در ادامه درباره کارکردهای اقتصادی بازارهای مالی اعلام کرد: قیمت یابی، فراهم آوردن نقدینگی و کاهش هزینه های معاملات در همه بازارهای مالی می تواند کارکرد بازارهای مالی را دچار تحول کند.


انتشار ۳ اوراق جدید


همچنین ‌در ادامه همایش انجمن حسابداران خبره ایران، علی بیک زاده مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار از انتشار ۳ اوراق جدید در سال جاری خبر داد و گفت: اوراق مضاربه، اوراق بیمه اتکایی و اوراق وکالت تا پایان امسال بعد از انجام مراحل پایانی در بازار سرمایه منتشر می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر