خط و نشان فرانسه و اسپانیا؛

رییس بعدی IMF باید اروپایی باشد

فرانسه و اسپانیا با اعلام نظر رسمی درباره جانشین آینده رییس صندوق بین‌المللی پول تاکید کردند که رییس بعدی باید اروپایی باشد.
کد خبر : ۱۰۱۷۵۵
صندوق بین المللی پول

به گزارش ایبنا به نقل از بلومبرگ، پس از آنکه کریستین لاگارد، رییس کنونی صندوق بین‌المللی پول به عنوان رییس جدید بانک مرکزی اروپا انتخاب شد، گمانه‌زنی ها برای انتخاب جانشین او به اوج رسید و حالا وزیران دارایی و اقتصاد کشورهای اروپایی در جلسه‌ای به موضوع انتخاب جانشین لاگارد پرداخته‌اند. وزیران دارایی و اقتصاد فرانسه و اسپانیا در این گفتگو به صراحت اعلام کرده‌اند که رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول باید اروپایی باشد.


برونو لمار، وزیر دارایی فرانسه در اینباره گفت: آنچه ما در فرانسه می خواهیم اول این است که یک کاندیدا از اتحادیه اروپا داشته باشیم، دوم اینکه میخواهیم تصمیم گیری در اینباره سریع انجام شود و سپس اینکه می خواهیم تنها یک کاندیدا از سوی اتحادیه اروپا معرفی شود و رقابت‌های بی‌حاصل شکل نگیرد. نادیا کالوینو، وزیر دارایی اسپانیا هم تصریح کرد: اینکه رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول اروپایی باشد، یک «اولویت» است.


فایننشال تایمز نیز اخیرا در گزارشی تحلیلی به انتخاب رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول پرداخت و نوشت: پس از آنکه مشخص شد کریستین لاگارد قرار است به‌ عنوان رییس بعدی بانک مرکزی اروپا مشغول به کار شود، رقابت برای جانشینی وی در پست رییس صندوق بین‌المللی پول به طور جدی آغاز شده است. ریاست صندوق بین‌المللی پول یک نقش کلیدی است، در شرایطی که سند مدیریت بانک جهانی به نام آمریکایی‌ها خورده، قانون نانوشته این است که مدیریت صندوق بین‌المللی پول با اروپایی‌ها باشد. اکنون نیز دغدغه‌ای که ایجاد شده این است که آیا رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول هم اروپایی است یا خیر؟


شاید مهم‌ترین ویژگی مورد نیاز رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول توانایی و جرات رهبری باشد. صندوق بین‌المللی پول در شرایطی به‌ دنبال تحکیم همکاری‌های بین‌المللی است که تحقق این همکاری‌ها مورد تهدید قرار دارد. رییس جدید باید بتواند فشار از سوی قدرت‌های اقتصادی در حال رشد و قدرت‌های موجود را مدیریت کند و در عین حال اصول اولیه صندوق مبنی بر مشارکت، سیاست‌گذاری منطقی و شفافیت مالی را حفظ کند.


دومین نیاز جدی مدیر جدید صندوق بین‌المللی پول داشتن وزن سیاسی است. حضور یک مدیر اروپایی با حمایت بزرگترین بلوک دارای رای در صندوق بین‌المللی پول همراه خواهد شد. با این‌ حال صندوق باید مراقب باشد که وجهه جهانی خود را حفظ کند تا مبادا چین به سمت ایجاد ساختار مالی جهانی خاص خودش حرکت کند، به همین منظور رییس جدید  باید از مقبولیت کافی بین اروپا، آمریکا و سایر قدرت‌های مالی جهان برخوردار باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر