02 شهريور 1398 - 16:21
همتی تاکید کرد؛

ثبات اقتصادی ایران نشان از شکست آمریکا دارد

رییس کل بانک مرکزی گفت: ثبات اقتصادی حاکم در ایران نشان می‌دهد که توانسته‌ایم تا آمریکا را از رسیدن به اهداف خود که با اعمال تحریم‌ به دنبال آن‌ها بود، شکست بدهیم.
کد خبر : ۱۰۳۳۸۲
همتی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با لستر هوت، خبرنگار شبکه تلویزیونی NBC با اشاره به وضعیت صادرات نفت و هدف مطرح شده از سوی دونالد ترامپ مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفتی ایران گفت: اخیرا نقل قولی را از دونالد ترامپ بررسی میکردم که در آن ادعا شده بود صادرات نفت ایران از میزانی که فکر میکردم یعنی رسیدن به صفر درصد پایین‌تر است که اگر این ادعا درست باشد باید صادرات نفت ایران منفی شده باشد اما واقعیت این است که تصور ترامپ درست نیست و ایران همچنان صادرات نفتی خود را دارد و در حال افزایش صادرات نفت با راهکارهایی غیر متعارف است.


وی تاکید کرد: من تاکید دارم که تحریم‌ها غیر قانونی است؛  ترامپ و دولت آمریکا در دنیا نمی‌تواند برای دیگران قانون وضع کند بر همین اساس زمانی که ایران نفت صادر می‌کند یعنی در حال انجام اقدامات معمول خود است اما اقدامات و محدودیت‌های آمریکا را دور می‌زند.


همتی در پاسخ به این سوال که میزان صادرات نفت ایران چقدر است، اظهار داشت: همانطور که ترامپ اعلام کرده ما در حال انجام صادرات نفت هستیم اما اطلاعات صادرات نفت ایران محرمانه به شمار می‌رود؛ اعتقاد دارم که در حال حاضر با دولت آمریکا درگیر جنگی اقتصادی هستیم و قطعا در یک جنگ اقتصادی اطلاعات مهمات به دولت روبرو اعلام نمی‌شود.


رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ثبات اقتصادی حاکم در ایران نشان می‌دهد که توانسته‌ایم، آمریکا را از رسیدن به اهداف خود شکست بدهیم.


فشار تحریم‌های آمریکا قشر متوسط و ضعیف مردم را هدف قرار داده است


عبدالناصر همتی با بیان این که تحریم‌های آمریکا مردم ایران را هدف قرار داد، افزود: مردم عزیز ایران مستحضرند که فشار تحریم به آن‌ها وارد شده که بر خلاف نظر دولت آمریکا به شمار می‌رود چرا که آن‌ها ادعا داشتند قصد داریم تا با استفاده از تحریم‌ها به دولت جمهوری اسلامی ایران فشار وارد اما واقعیت این است که نتیجه تحریم‌های آمریکا فشار به قشر متوسط و طبقات با درآمد پایین جامعه ایران بوده است.


وی ادامه داد: از سویی دیگر فشارهای آمریکا باعث ایجاد شوک تورمی شد که در نهایت طبقات محروم که درآمدی ثابت داشتند را با مشکل مواجه کرد و تمام تلاش دولت جبران کاهش درآمدهای قشر ضعیف است.


رییس کل بانک مرکزی درباره ورود کالاهای تحریمی به ایران، گفت: ایران کشور بسته‌ای نیست و بر اساس گزارش منتشر شده از سوی IMF ایران در جایگاه هجدهمین اقتصاد دنیا بر اساس شاخص PPP بوده است و این قدرت را داریم که نیازهای خود را علی رغم تمایل آمریکا از هر نقطه دنیا تهیه و تامین کنیم.


همتی افزود: تجار ایرانی در خصوص ورود کالاهای تحریمی فعالیت زیادی دارند و از طرفی دیگر کشورهای زیادی با ایران همکاری دارند؛ ایران صرفا به سیستم بانکی و سیستم‌های متعارف مبادله اتکا نکرده و از روش‌هایی همچون تهاتر یا سایر راهکارهای تبدیل درآمدهای صادرات غیر نفتی به واردات اقدامات لازم برای واردات کالاهای مورد نیاز را انجام می‌دهد.


وی در خصوص ارزش پول ملی کشور خاطر نشان کرد: در اوایل شروع تحریم‌ از طریق رسانه‌های حامی سیاست آمریکا به دلیل جو روانی، انتظارات منفی در میان فعالان اقتصادی ایجاد شد و در نتیجه احساس ناپایداری در میان فعالان اقتصادی درباره آینده اقتصاد ایران ایجاد شد این تصور شکل گرفت که مشکلات اقتصادی غیر قابل کنترل شود.


تقویت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی ایران


همتی با تاکید بر لزوم تقویت پول ملی، اظهار داشت: نرخ ارز در اواسط ماه سپتامبر به رقم‌های بالایی افزایش پیدا کرد اما زمانی که مرحله  اصلی و نهایی تحریم‌های آمریکا شروع شد، تقویت ارزش پول ملی ایران در دستور کار قرار گرفت و در نهایت در طول هشت ماه گذشته ارزش پول ملی بالغ بر ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد.


رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در حال حاضر کنترل کاملی در نرخ ارز داریم و ثباتی نسبی بر بازار ارز حاکم شده که نتیجه آن کاهش رشد تورم ماهانه طی ۴ ماه اخیر است.


این ادعا که تحریم‌ها هیچ تاثیری نداشته نادرست به شمار می‌رود و اعتقاد دارم که ایران تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته است؛ در طول سه سال اخیر پروژه اصلاح ساختار اقتصاد، کنترل تورم و رشد اقتصادی  را دنبال می‌کردیم به طوری که رشد اقتصادی ایران قبل از آغاز تحریم ۱۲ درصد بود که آمدن تحریم با توجه به عدم اصلاح ساختار اقتصاد کشور، شوکی را به ساختارهای اقتصادی وارد کرد و روی مردم و اقتصاد کشور تاثیر منفی داشت اما هدف دولت آمریکا با شکست مواجه شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر