14 شهريور 1398 - 13:55
همتی مطرح کرد؛

نقدینگی به سمت تولیدات مولد هدایت می شود

رییس کل بانک مرکزی از تمرکز بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی خبر داد و گفت: در راستای مدیریت قیمت‌ها و ثبات در بازار لازم است تا نقدینگی مدیریت شود و در گام بعد نقدینگی به سمت تولیدات مولد هدایت شود.
کد خبر : ۱۰۳۸۱۰
عبدالناصر همتی

به گزارش ایبِنا، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: در حال حاضر تولید و رونق آن، صادرات و بازگشت ارز حاصل از صادرات  از نکاتی هستند که برای کشور و بانک مرکزی اهمیت بسیار زیادی دارد که در این زمینه با فعالین اقتصادی استان کرمان گفتگو انجام شد.


رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: در این جلسه مشکلات فعالین اقتصادی استان کرمان مطرح شد و این مشکلات را شنیدیم و بررسی کردیم و مطمئن هستم که تصمیمات اخذ شده تاثیرات بسیار خوبی خواهد داشت.


همتی با اشاره به محصولات صادراتی استان کرمان خاطر نشان کرد:  بخش مهمی از صادرات خشکبار از استان کرمان انجام می‌شود  و کرمان در این زمینه از استان‌های پیشتاز به شمار می‌رود؛ از جمله محصولات صادراتی این استان باید به پسته، خرما و فرش اشاره داشت که صادرات آن ارزآوری خوبی برای کشور به دنبال دارد.


ارز حاصل از صادرات پسته برای رفع مشکل خودروسازی و سایر صنایع کرمان


رییس کل بانک مرکزی در خصوص صادرات پسته اظهار داشت: در حدود یک ماه آینده محصول پسته برداشت خواهد شد و انتظار می‌رود که حجم عظیمی از پسته برداشت و آماده توزیع شود که صادرات آن  می‌تواند حجم زیادی ارز آوری برای کشور داشته باشد؛ در این جلسه اعلام کردیم که نقدینگی مورد نیاز پسته کاران را تامین خواهیم کرد و از طریق ارز حاصل از صادرات پسته که وارد اقتصاد خواهد شد، مشکلات برخی واحد‌های صنعتی مانند خودروسازی را در استان کرمان رفع کنیم.


وی افزود: استان کرمان منطقه مهمی در صادرات کشور است و کمک خواهیم کرد تا مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی این استان رفع و با مساعدت بانک مرکزی، ارز مورد نیاز را به هر نحوی که خودشان مایل باشند و در عین حال بتواند به اقتصاد کشور و واردات قطعات کارخانجات یا کالاهای مورد نیاز در این استان یا اسنات‌های دیگر کشو کمک کند، به فروش برسانند.


همتی درباره تصمیمات گرفته شده برای استان کرمان تاکید کرد: از استاندار و نمایندگان محترم استان کرمان تشکر می‌کنم که با حضور در این جلسه کمک کردند تا تصمیمات مناسبی برای رفع مشکلات اخذ شود؛ امید دارم که در طی یک الی دو ماه آینده نتایج تصمیمات گرفته شده برای استان کرمان قابل مشاهده خواهد بود.


کنترل نقدینگی در دستور کار بانک مرکزی


رییس کل بانک مرکزی با بیان این که کنترل نقدینگی در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، گفت:بحث نقدینگی یکی از موضوعات مهم به شمار می‌رود و هم اکنون در وضعیتی قرار داریم که باید جوانب نقدینگی را در نظر بگیریم. رشد نقدینگی باید کنترل شود تا رشد به صورت معقول انجام شود ؛ در حقیقت بانک مرکزی وظیفه دارد تا قیمت کالاها را مدیریت کند و در بازار ثبات ایجاد کند اما رشد نقدینگی باعث از بین رفتن ثبات قیمت‌ها می‌شود و در همین راستا تمرکز اصلی بانک مرکزی کنترل نقدینگی است.


همتی ادامه داد:  نکته دوم در زمینه نقدینگی هدایت نقدنیگی به سمت تولید و رونق تولید است که در این زمینه نیاز است تا بررسی شود که چه تولیداتی واقعا با تزریق نقدینگی موجب افزایش بهره‌وری خواهند بود و به صنایع مولد تبدیل می‌شوند که  در این راستا سفرهای استانی باعث آشنایی با بخش‌های تولید و رفع مشکلات نقدینگی  آن‌ها می‌شود که در نهایت سبب رونق در بخش‌های مختلف خواهد شد.


وی خاطر نشان کرد: رونق تولید از برنامه‌های بانک مرکزی است که در این راستا همکاری مشترک و خوبی با وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته و این پروژه استان به استان در حال بررسی است؛ امید داریم در یک کار مشترک بتوانیم رونق تولید که تاکید مقام معظم رهبری است را در زمان کوتاهی در کشور به سرانجام برسانیم.


همتی در پاسخ به این سوال که اولویت بانک مرکزی با چه صنایعی است، گفت: اولویت کارخانجاتی است که ایجاد شده چرا که توسعه و ایجاد کارخانجات جدید نیازمند ارز بیشتر است که نتیجه آن چندین سال به طول می‌انجامد اما از سویی دیگر در صورتی که از صنایع پیشران باشند و قصد ایجاد کارخانه و صنعت باشد،  حمایت و تامین نیازهای آن‌ها در دستور کار قرار می‌گیرد اما اگر پیشران نباشند، اولویت حفظ، نگهداری و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی است که در گشذته ایجاد شده‌اند.


کاهش بدهی‌های خارجی


رییس کل بانک مرکزی در پایان با اشاره به جدیدترین آمار و کاهش بدهی‌های خارجی افزود:  خوشبختانه ظرف یک سال و نیم گذشته حدود سه و نیم ملیارد دلار از بدهی ارزی کاهش یافته و بدهی ارزی ما حدود 9 میلیارد دلار است که در مقایسه با تعداد زیادی از کشورها اصلا قابل مقایسه نیست.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر