20 شهريور 1398 - 12:45

همکاری بانک توسعه صادرات با شرکت‌های دانش‌بنیان

پرداخت تسهیلات توسط بانک توسعه صادرات به شرکت‌های دانش‌بنیان رشد قابل‌توجهی درچند سال اخیر داشته است.
کد خبر : ۱۰۳۹۲۱
دانش بنيان

به گزارش ایبِنا، روابط عمومی بانک توسعه صادرات در پاسخ به پرسش «دنیای‌اقتصاد» درباره همکاری‌های بانک با بخش‌های دانش‌بنیان با اعلام این مطلب اعلام کرد: همکاری با صندوق پژوهش و فناوری شریف از سال ۱۳۹۰ با اعطای خط اعتباری با مبلغ اولیه یکصد میلیارد ریال با نرخ ترجیحی حداقلی (۲درصد کمتر از نرخ سود سایر تسهیلات) آغاز شد که طی سال‌های همکاری، این میزان متناسب با درخواست‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.


تسهیلات پرداختی به شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های اخیر از روند رو به رشدی برخوردار بوده به‌طوری‌که از رقم ۱۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۰ به رقمی بالغ بر ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۷ افزایش یافت. همچنین طی ۵ ماه سال‌جاری نیز تسهیلاتی معادل ۸۰۰ میلیارد ریال به این گروه از شرکت‌ها پرداخت شده است.


در خصوص برنامه‌ریزی‌های آینده و وضعیت اقتصادی کشور نیز اعلام شده که آمارها نشان می‌دهد، تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان در سطح جهانی به سرعت در حال افزایش است و تولید و صدور محصولات با فناوری و ارزش افزوده بالا از مزیت‌های رقابتی اقتصاد کشورها محسوب می‌شود. براین اساس توجه به ظرفیت‌ها و تخصص‌های دانشی موجود در کشور و توجه به سهم ایران در مقیاس جهانی، لزوم حمایت و کمک به رشد و توسعه شرکت‌های فعال در این زمینه را، مضاعف می‌کند.


همچنین براساس اسناد بالا دستی از جمله اهداف کلان اقتصاد مقاومتی و سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و منشور گام دوم انقلاب و لزوم رهایی از اقتصاد تک محصولی به سمت صدور کالا و خدمات با ارزش افزوده بالا، توجه به افزایش سهم تولیدات دانش‌بنیان متناسب با روند رو به رشد آن در سطح جهانی، دوچندان شده است. سرمایه‌گذاری در این بخش از اقتصاد، یکی از عوامل دستیابی به رشد پایدار بوده که علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های لازم در سطح کشور، نیازمند حمایت نهادهای پولی و مالی و طراحی سازوکار تامین مالی متناسب با ماهیت این نوع شرکت‌ها است.


اداره روابط عمومی بانک توسعه صادرات از برنامه‌های پیش روی بانک در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هم خبر داده و اعلام کرده که با توجه به لزوم حمایت و طراحی برنامه‌های آتی در سطح کشور بانک توسعه صادرات نیز چارچوب برنامه‌های حمایتی خود را در دو بخش تامین مالی و مشاوره‌ای تدوین کرده است. از جمله برنامه‌های تامین مالی، تخفیف ۳۰ درصدی در کارمزدهای قابل ارائه به شرکت‌های دانش‌بنیان، ارائه خدمات بانکداری شرکتی به شرکت‌های دانش‌بنیان درحال رشد و پذیرش هزینه‌های مربوط به اخذ گواهینامه‌های کیفیت و سایر گواهینامه‌های پیش‌نیاز صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان هزینه‌های قابل قبول به منظور تامین مالی و اعطای تسهیلات است.


همچنین خرید دین چک‌های مشتریان معتبر شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیل وثایق دریافتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و اخذ وثایق نوع یک حداکثر تا ۷۰ درصد تسهیلات و مابقی دریافت چک و سفته، انتقال دانش و تجربه از شرکت‌های فعال صادراتی به شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق شبکه‌سازی بر حسب بخش‌های اقتصادی و حوزه فعالیت مشتریان، توسط کارشناسان بانک از جمله برنامه‌های این بانک است.


اداره روابط عمومی بانک توسعه صادرات در مورد رتبه بانک در میان بانک‌های کشور در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرده که تاکنون نظام رتبه‌بندی مشخص مبنی بر تعیین سهم بانک‌های کشور در حوزه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان وجود نداشته است، اما همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، این بانک از سال ۱۳۹۰ با تاسیس صندوق پژوهش و فناوری شریف و تخصیص خط اعتباری نسبت به تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کرده و در حال حاضر نیز از محل منابع بانک و از طریق خط اعتباری تخصیص یافته از محل منابع صندوق توسعه ملی در سطح گسترده‌تری حمایت‌های لازم صورت می‌پذیرد.


با توجه به استراتژی بانک مبنی بر افزایش حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان، این تسهیلات با نرخ سود ترجیحی و با تسهیل فرآیند بررسی و اعتبارسنجی، به شرکت‌های مذکور پرداخت می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر