30 شهريور 1398 - 10:29
با حضور وزیر اقتصاد؛

صورت‌های مالی سال ۹۷ بانک توسعه صادرات تصویب شد

صورت‌های مالی سال ۹۷ در مجمع عمومی عادی سالیانه بانک توسعه صادرات با حضور اعضای مجمع عمومی این بانک و با قدردانی از عملکرد و انضباط مالی این بانک تصویب شد.
کد خبر : ۱۰۴۷۳۴
وزير اقتصاد

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، نشست مجمع عمومی عادی سالیانه این بانک با حضور دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و دیگر اعضای مجمع برگزار شد. رییس مجمع عمومی بانک توسعه صادرات با اشاره به صورت های مالی ارایه شده در جلسه مجمع، عملکرد این بانک در سال ۱۳۹۷ را با توجه به شرایط تحریم، مطلوب و در خور تقدیر خواند.
در این جلسه اعضای مجمع ضمن بیان نقطه نظرات خود و ارائه پیشنهاهای خود در حوزه فعالیت های این بانک بر نقش و اهمیت بانک توسعه صادرات در حوزه صادرات غیرنفتی تاکید کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی: بانک توسعه صادرات روند رو به رشد و بالنده دارد


دکتر فرهاد دژپسند در این نشست با اشاره به ضرورت توجه و کمک به اقتصاد در شرایط تحریم توسط بانک توسعه صادرات ایران گفت: وقتی درآمد نفتی کاهش می یابد، بانک توسعه صادرات باید از یک سو با کمک به صادر کنندگان، به افزایش صادرات غیر نفتی کمک کند و از سوی دیگر با بکار گیری سیاست های ترغیبی، آنها را در بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور تشویق نماید.


وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بانک توسعه صادرات از بدو تاسیس به طور صحیح پایه گذاری شده و روند رو به رشد و بالنده ای دارد تصریح کرد: ویژگی بانک توسعه صادرات در مقایسه با سایر بانک ها، چالاکی آن از نظر سرعت و کیفیت خدمات، پایین بودن میزان اموال مازاد و بالا بودن میزان بهره‌وری آن با تکیه بر فنآوری و نیروی انسانی متخصص است.


وی ادامه داد: مشتریان بانک توسعه صادرات با دنیای خارج ارتباط داشته و مجهز به دانش و مهارتهای فناوری های روز هستند به همین دلیل این بانک در موقعیتی برتر به منظور درخشش در حوزه بانکداری دیجیتال در بین دیگر بانکهای کشور قرار دارد.


دکتر دژپسند با اشاره به کمک خاص بانک توسعه صادرات به اقتصاد در شرایط تحریم تاکید کرد : بانک توسعه صادرات می تواند نقش کلیدی و اساسی در زمینه ارائه مشاوره در حوزه های مختلف به صادرکنندگان ایفا کرده و مامن آنها باشد.


وی افزود: توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی در شرایط تحریم، یکی از اولویت های کشور است و نقش بانک توسعه صادرات در این راستا بسیار مهم قلمداد می شود. دژپسند با بیان اینکه کشورهای همسایه، به دلیل نیازهای زیر ساختی و توسعه ای، مقاصد خوبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی محسوب می شوند، اضافه کرد: این بانک باید با صندوق ضمانت صادرات رابطه تنگاتنگی به منظور حمایت از صادرات داشته باشد.


وی ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در یک سال گذشته، به بانک توسعه صادرات توصیه کرد تا همچنان نوع حرکت خود را متناسب با وضعیت ارزی کشور قرار داده و صادرکنندگان را به سمت روشهای متعدد تامین ارز و بازپرداخت سوق دهد.


معاون وزیر اقتصاد : بانک توسعه صادرات در بازار بین بانکی عملکرد خوبی داشته است


عباس معمار نژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد در این نشست از عملکرد مناسب بانک توسعه صادرات در بازار بین بانکی تقدیر کرد و آن را قابل توجه دانست.


معاون اقتصادی وهماهنگی سازمان برنامه و بودجه: انضباط مالی بانک توسعه صادرات جای تشکر دارد


دکتر سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه با تقدیر از اقدامات هیات مدیره و مدیرعامل وکارکنان بانک توسعه صادرات در این جلسه گفت: انضباط مالی بانک توسعه صادرات جای تقدیر و تشکر دارد که در شرایطی که برخی آشفتگی های مالی برای کشور بروز کرد، نظم را رعایت کرده است.


پورمحمدی موضوع افزایش نرخ ارز را برای صادرکنندگان مغتنم دانست و افزود: از این فرصت باید استفاده کرد و با روشهای ابتکاری و نوین نسبت به بهبود وضعیت کفایت سرمایه بانک اقدام کرد.


خانم مژگان خانلو نماینده سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست اظهارداشت: وضعیت مناسبی برای بسیاری از فعالیتهای بانک توسعه صادرات متصور است و در شرایط ارزی سال ۹۷ عملکرد بسیار خوبی از این بانک شاهد بوده ایم.


وی اظهارداشت : مواردی نظیر اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان، تلاش برای بازگشت ارز حاصل از صادرات، کاهش مطالبات معوق، نداشتن اضافه برداشت از بانک مرکزی بیانگر حرکت صحیح بانک توسعه صادرات در مسیر انضباط مالی بوده و شایان سپاس است.


مدیر عامل بانک توسعه صادرات: در سال ۱۳۹۷ این بانک دومین بانک ایرانی منطبق برشریعت اسلام در جهان شد


دکتر علی صالح آبادی ضمن تشریح برنامه ها و عملکرد بانک توسعه صادرات در حضور اعضای مجمع اظهارداشت: در سال ۱۳۹۷ بانک توسعه صادرات بر اساس آخرین رتبه بندی برترین موسسات مالی اسلامی در جهان که توسط موسسه بین‌المللی بنکر منتشر شد، جزء ۱۰ بانک برتر قرار گرفت. از نظر عملکرد منطبق بر شریعت اسلام نیز این بانک دومین بانک ایرانی و چهارمین بانک در بین موسسات مالی اسلامی، بوده است.


وی افزود: حجم تسهیلات اعطایی در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶، ۱۴ درصد رشد داشته است. در سال ۹۷ حجم این تسهیلات ۶۹ هزار و ۶۷۶ میلیارد ریال رسیده است در حالیکه در سال ۹۶، ۶۱ هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال بوده است.


دکتر صالح آبادی تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات به شرکتهای دانش بنیان را به میزان ۱۵۰۰میلیارد ریال در سال ۹۷ ذکر کرد که به گفته وی در سال ۹۶ این رقم ۹۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است و در این حوزه ۶۱ درصد رشد وجود دارد.


وی ادامه داد: تسهیلات اعطایی به شرکتهای کوچک و متوسط ۱۹ درصد رشد داشته است و قراردادهای سپرده گذاری ریالی فعال بانک توسعه صادرات با صندوق توسعه ملی از ۱۷ هزار میلیارد ریال به ۲۶ هزار میلیارد ریال با ۵۲ درصد رشد در سال ۹۷ رسیده است.


به گفته دکتر صالح آبادی منابع ریالی جذب شده از صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۷به مبلغ ۹.۰۰۰ میلیارد ریال است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به تعدد طرحهای تامین مالی شده در خارج ازکشور شماری از این طرحها را نام برد و یادآور شد: انتظار ما برای امسال این است که در حوزه ضمانت نامه های ریالی و اعتبار اسنادی داخلی با توجه به هماهنگی هایی که با بانک مرکزی انجام شده است، شاهد رشد باشیم.


وی با اشاره به خدمات شرکت صرافی توسعه صادرات در سال ۹۷ تصریح کرد: در خصوص بازگشت ارزحاصل از صادرات با سامانه های بانک مرکزی در ارتباط هستیم تا در جریان چگونگی بازگشت ارز صادرکنندگان به کشور قرار بگیریم. در پایان این نشست، گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی قرائت شد و صورت های مالی سال ۱۳۹۷ بانک با وضعیت استاندارد و مطلوب مورد تصویب قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر