03 آبان 1398 - 11:40
مشاور رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد،

راه اندازی سرویس‌های فناورانه با جسارت بانک‌ها

مشاور رییس کل بانک مرکزی گفت: هم اکنون نوبت بانک‌ها است که جسارت خود را برای ارائه سرویس‌های فناورانه نشان دهند و تاب‌آوری خود را در این بخش افزایش دهند.
کد خبر : ۱۰۷۹۱۰
پنل دو

به گزارش ایبِنا ، پنل بانکداری نوین و تحول مدل کسب‌وکار بانکی در نخستین سمپوزیوم بانکداری نوین با حضور ناصر حکیمی- مشاور بانک مرکزی، مرتضی ترک تبریزی- مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت، پیمان منعم طبری- مدیرعامل ایران کیش و حامد قناد پور- مدیرعامل شرکت ارتباط فردا و به مدیریتوری حجت مقیمی- معاون اداره طراحی، خدمات و ارائه محصول بانک تجارت برگزار شد.


ناصر حکیمی در پاسخ به این پرسش که تفکر بانک مرکزی در خصوص بانکداری مدرن چیست؟، گفت: من می‌توانم در این خصوص نظر مشاوره‌ای بدهم؛ اما جهت‌گیری بانک مرکزی در این خصوص اعلام خواهد شد. در صنعت بانکی تحولی در حال رخ دادن است و بانک‌ها هرروز از صحنه سرویس‌دهی دورتر می‌شوند و بازیگران جدیدی وارد این عرصه شده‌اند که این کار را انجام می‌دهند. تاکنون تمام سرویس‌های بانکی از طریق کانال‌های بانک‌ها ارائه می‌شد؛ درصورتی‌که فین تک‌ها به‌عنوان نهادی که در کنار بانک‌ها فعالیت می‌کنند به وجود آمده و بانک مرکزی نیز با ابلاغ بخش‌نامه پرداخت یاری و پرداخت سازی به این کسب‌وکارها موجودیت داده و آن‌ها را به رسمیت شناخته است. حالا باید دید بانک‌ها باید با این رویکرد چه راهی را در پیش بگیرند؛ یک راهکار این است که بانک‌ها جلوی بانک مرکزی بایستند که جلوی فعالیت این بازیگران جدید گرفته شود که درواقع عملی نیست و راهکار دیگر این است که بانک‌ها فرایند خود را بررسی کنند که چه‌کارهایی می‌توانند انجام دهند که بتوانند خدمات باارزش افزوده را به شیوه‌های نوین و شرایط ساده‌تری به مشتریان و بر اساس نیاز آن‌ها ارائه دهند. این فرصت برای بانک‌ها زمان خوبی برای تفکر در خصوص مدیریت ریسک است که تاکنون به سمت آن حرکت نکرده‌اند. درک مفهوم مدیریت ریسک در بانک‌ها وجود ندارد؛ البته زیرساخت و سیستم نیز برای این هم در بانک‌ها ایجاد نشده است.


ترک تبریزی نیز در این پنل در پاسخ به این پرسش که جایگاه سرویس‌های مدرن در بانکداری مدرن کجا است، گفت: بانکداری دیجیتال به عقیده من همراه بانک مشتری است و بانک دیجیتال باید سرویس‌هایی به مشتری بدهد که وی را شگفت‌زده کند که این امر از طریق دیتا امکان‌پذیر است؛ درحالی‌که هنوز بانک‌های کشور دیتا محور نیستند و در پرداخت تسهیلات به مشتری قادر به اعتبار سنجی و پرداخت تسهیلات به مشتریان بر اساس اعتبار به وی نیستند.


 وی تأکید کرد که قرار نیست تمام بانک‌ها سرویس‌های مشترک به مشتریان بدهند و بانکداری مدرن به این مفهوم است که هر بانکی بر اساس ظرفیت‌های خود به مشتریان محصولات متفاوتی ارائه دهند. بانک‌ها تاکنون همواره به دنبال ارائه  خدمت از طریق کانال های بانکی  بوده‌اند و به سراغ خدمات مشاوره‌ای نرفته‌اند درحالی‌که در بانکداری مدرن ارائه خدمات مشاوره‌ای یکی از وظایف اصلی بانک‌ها است.


قناد پور نیز در این پنل در پاسخ به این پرسش که آیا دیجیتال شدن ابزارها و کانال‌های منجر به پیاده‌سازی بانکداری مدرن می‌شود، اظهار داشت: تمام بانک‌های کشور دارایی محور هستند و با این نگاه و تفکر نمی‌شود در مقوله مدرن و تحول در بانکداری حرکت کرد و تنها زمانی که اندیشه دارایی محور به داده محور تغییر کند، این روند امکان وقوع می‌یابد. یکی از وظایف اصلی بانک‌ها ریسک‌پذیر بودن است؛ درحالی‌که بانک‌ها به دنبال پذیرش ریسک نیستند. ازاین‌رو بانکداری دیجیتال باید بر اساس داده باشد و بانکداری داده محور محرک اصلی بانکداری دیجیتال است و بانک‌ها باید بر اساس داده طیف جدیدی از مشتری را جذب کند.



طبری نیز در این پنل در خصوص زنجیره ارزش بانکداری دیجیتال و نقش شرکت‌های پرداخت الکترونیک در آن گفت: مشتریان بانک‌های مشتریان اصلی شرکت‌های PSP هستند که بر اساس نیاز مشتری خدمات دیجیتال در حوزه پرداخت را به مشتریان ارائه می‌دهند. مشتریان شرکت‌های PSP دوست دارند بتوانند سرویس‌های بانکی را نیز از شرکت‌های پرداخت دریافت کنند. افزون بر این، یکی از مهم‌ترین موارد در بانکداری دیجیتال اصلاح فرآیندها است و بعد فناوری به‌عنوان ابزار استفاده می‌شود و به عقیده من وجود شرکت‌های PSP و پرداخت یارها به کمک فناوری خدمات باارزش افزوده به مشتریان ارائه می‌دهند.


حکیمی در پاسخ به این پرسش که وقتی از تحول در صنعت بانکداری صحبت می‌شود، نقش رگولاتوری در توسعه آن چیست گفت: بافت حقوقی در سیستم مالی کشور به سه حوزه پولی، بازار سرمایه و بیمه تقسیم می‌شود درصورتی‌که در دنیا بانک‌ها می‌توانند در نقش سوپر مارکت های مالی هر سه نقش را باهم ایفا کنند ولی در ایران به دلیل قانون کشور در حوزه مالی چنین امکانی وجود ندارد. در ایران همواره با پدید راه بینداز و جابنداز مواجه هستیم. در تمام کشورها فناوری پیش‌ران است و نه قانون‌گذاری؛ ازاین‌رو اگر به متخصصان فناوری بانکداری، مدیریت ریسک یاد دهیم می‌توان این فضا را تغییر داد؛ زیرا اگر نیروی انسانی ما ریسک‌پذیر باشند و جسارت نوآوری داشته باشند برای هر کاری نیازمند اخذ مجوز از بانک مرکزی نیستند و ممکن است از هر ۱۰ کاری که در بانک‌ها انجام می‌شود تعداد محدودی متوقف و باقی آن‌ها ادامه یابد. مشکل اصلی در شبکه بانکی این است که بانک‌های کشور ریسک‌پذیر نیستند درصورتی‌که اگر بانک‌ها ریسک‌پذیر باشند و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین می‌توانند خدمات نوآورانه ارائه دهند. البته با ورود پرداخت یارها رگولاتور کمی فضا را بازکرده و حال نوبت بانک‌ها است که جسارت خود را برای ارائه سرویس‌های فناورانه نشان دهند و تاب‌آوری خود را در این بخش افزایش دهند.


ترک تبریزی در پاسخ به این پرسش که تعداد متخصصان در حوزه فناوری به سایر کارکنان چقدر است و ارتباط میان آن‌ها چگونه است، اظهار داشت: فاصله نیروی انسانی در این بخش در بانک‌ها زیاد است که خود این مسئله مانع ارائه خدمات نوآورانه شده است‌. دیدگاه سنتی در بانک‌ها منجر به این شده که نتوان به‌راحتی به‌سوی بانکداری دیجیتال در کشور حرکت کرد.


قناد پور نیز در این جلسه اظهار داشت: در حوزه بانکداری باز بانک‌ها باید بررسی کنند که در اصل چه خدماتی رادارند و می‌توانند آن را به‌صورت API ارائه دهند زیرا اگر نتوانند خود را با بانکداری باز همراه نکنند واقعاً بازی را می‌بازند. بانک‌های بزرگ در کشور با راه‌اندازی پلتفرم‌های باز و ارائه OPEN API به سمت بانکداری باز حرکت کرده‌اند ولی باید بانک‌ها به‌جای راه‌اندازی پلتفرم‌های بانکداری باز از پلتفرم‌هایی که در این بخش ایجادشده استفاده کنند.


طبری در پاسخ به این پرسش که آیا اتحادهای استراتژیک منجر به انحصار می‌شود، گفت: تشکیل اکوسیستم و همکاری بانک‌ها و شرکت‌های PSP حرکت خوبی است و کل بازیگران در این اکوسیستم برای ارائه سرویس به سازمان‌های بزرگ باید با یکدیگر هم‌افزایی کنند.


حکیمی در خصوص تشکیل کنسرسیوم‌های بانکی گفت: من این روند را اتحاد نمی‌دانم و شاید این افراد مجبور شده‌اند با یکدیگر برای منفعت جمعی متحد شوند. مسئله این است که بانک مرکزی هیچ‌گاه بانک‌ها را برای ایجاد کار مشترک جمع نکرده و تفاهم در شبکه بانکی و پرداخت برای ایجاد کار مشترک انجام‌نشده است. از دید من اگر اتحادهایی که شکل‌گرفته بر اساس ایده راه بینداز، جا بیانداز باشد خوب است و رگولاتور هم به‌طورقطع از این روند استقبال می‌کند؛ زیرا مدیریت آن راحت‌تر است و هر انجمنی که شکل می‌گیرد کار رگولاتور کمتر می‌شود.


در پایان  این پنل، قناد پور  با اشاره به تصویب قانون جامع بانکداری در مجلس گفت: در این قانون به بانکداری دیجیتال توجه نشده و این قانون دست نوآوری را در بانک‌ها می‌بندد و من از رسانه‌ها خواستارم به این موضوع ورود کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر