13 آبان 1398 - 10:38
در ۶ ماهه نخست ۹۸ انجام شد؛

صادرات ۲۱ و واردات ۲۱.۲ میلیارد دلاری کالا

حدود ۲۱ میلیارد دلار صادرات کالای بدون نفت خام و ۲۱.۲ میلیارد دلار واردات در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ در کشور انجام شده است.
کد خبر : ۱۰۸۴۰۲
تجارت

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به تجارت خارجی کشور طی ۶ ماهه نخست امسال پرداخت و نوشت: براساس آمارهای گمرک ایران، طی نیمه نخست سال ۱۳۹۸ حدود ۲۱ میلیارد دلار (به وزن ۷۰ میلیون تن) صادرات کالا بدون احتساب نفت خام و حدود ۲۱.۲ میلیارد دلار (به وزن ۱۶.۶ میلیون تن) واردات کالا صورت گرفته است. ارزش صادرات و واردات کشور طی این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به ترتیب با افت ارزشی ۱۱ درصد و ۶ درصد همراه بوده است. این درحالی است که به لحاظ وزنی، صادرات کشور رشد ۲۳ درصدی و واردات کشور رشد ۰.۴ درصدی را تجربه کرده است.


تراز تجاری کالایی بدون نفت خام کشور نیز طی این مدت با کسری ۲۷۳ هزار دلاری همراه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۲۳۳ دلار کاهش یافته است.


متوسط قیمت اقلام صادراتی کشور طی ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۹۹ دلار بر هر تن بوده که نسبت به نیمه نخست سال ۱۳۹۷، افت نسبتاً قابل توجه ۲۷ درصدی را تجربه کرده که احتمال می‌رود بخشی از این افت ناشی از بیش برآورد قیمت‌های پایه صادراتی در نیمه نخست سال ۱۳۹۷ و بخشی از آن به علت کاهش قیمت‌های جهانی باشد. در هرحال میانگین قیمت صادرات در این بازه، کمترین رقم طی ده سال گذشته است. متوسط قیمت اقلام وارداتی کشور طی این مدت نیز یک هزار و ۲۸۱ دلار بر هر تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت حدود ۶ درصدی داشته است.



روند ارزش صادرات و واردات ماهانه کشور طی فروردین ۱۳۹۷ تا شهریور ماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که در شهریور ماه ۱۳۹۸ ارزش واردات کشور معادل ۳.۵ میلیارد دلار و ارزش صادرات نیز ۳.۱ میلیارد دلار رقم خورده است. در مقایسه با ماه قبل (مرداد) صادرات افت ارزشی ۱.۵ درصدی و واردات رشد ارزشی ۱.۵ درصدی را تجربه کرده است. نسبت به شهریور ماه سال گذشته نیز صادرات با افت ارزشی ۱۷ درصدی و واردات با رشد ارزشی ۵.۵ درصدی همراه بوده است.


براساس این گزارش طی ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۸، بیشترین ارزش واردات و صادرات کشور به اردیبهشت ماه و کمترین آنها نیز به فروردین ماه اختصاص داشته است.


روند وزنی واردات و صادرات ماهانه کشور طی فروردین ماه ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که در شهریور ماه ۱۳۹۸، صادرات کشور به لحاظ وزنی ۹.۳ میلیون تن و واردات کشور نیز ۲.۴ میلیون تن بوده است. در مقایسه با ماه گذشته (مرداد) صادرات کشور افت وزنی ۱۵ درصدی و واردات رشد وزنی ۶ درصدی را تجربه کرده است. نسبت به ماه مشابه سال گذشته نیز صادرات کشور با افت وزنی ۱۰ درصدی و واردات کشور با رشد وزنی ۶ درصدی همراه بوده است.


در شش ماهه نخست امسال، بیشترین مقدار واردات و صادرات به لحاظ وزنی به اردیبهشت ماه اختصاص داشته است.




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها