لاهوتی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

رشد ۱۶ درصدی صادرات وزنی در هشت ماهه ۹۸

رییس کنفدراسیون صادرات می‌گوید صادرات ایران در هشت ماهه نخست امسال از نظر وزنی ۱۶ درصد رشد داشته که نشان از افزایش تولید و صادرات است.
کد خبر : ۱۱۰۱۹۱
تجارت

محمد لاهوتی در گفتگو با ایبِنا درباره آمارهای ۸ ماهه تجارت خارجی کشور گفت: صادرات غیرنفتی کشور در هشت ماهه نخست امسال از نظر وزنی رشدی ۱۶ درصدی داشته ولی از نظر ارزشی، کاهشی ۸ درصدی را نشان می‌دهد.


وی دلیل اصلی کاهش ۸ درصدی صادرات از نظر ارزشی را تاثیر اصلاح و تعدیل نرخ پایه‌های صادراتی عنوان کرد و اظهار داشت: بحث‌های مختلفی وجود دارد که صادرات کشور منفی شده، اما حقیقت این است که صادرات ایران در این مدت از نظر وزنی رشد داشته و این بدان معناست که تولید بیشتر بوده است. دلیل اصلی کاهش ارزشی صادرات نیز تعدیل نرخ‌های پایه صادراتی است.


رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران تاکید کرد: در سال‌های گذشته موضوع رفع تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات مطرح نبود و صادرکنندگان نیز حساسیتی نسبت به نرخ‌های پایه صادراتی نداشتند ولی از سال گذشته و با اجرای سیاست رفع تعهد ارزی، صادرکنندگان موظف به بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی با استفاده از روش‌های چهارگانه بانک مرکزی هستند و انتظار به حقی داشتند که نرخ‌های پایه صادراتی واقعی و تعدیل شود.


وی ادامه داد: گمرک ایران از ابتدای امسال نرخ‌های پایه صادراتی را واقعی کرده و رشد منفی صادرات از نظر ارزشی ناشی از این موضوع است و نباید تصور کاهش صادرات را داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر