آغاز خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو تحت برنامه تزریق نقدینگی

فدرال رزرو پیرو اقدامات خود در راستای بهبود نقدینگی بازار و با هدف کنترل نرخ اوراق قرضه دولتی که تحت تاثیر شیوع کرونا دچار نوسان شده، اقدام به خریداری ۳۷ میلیارد دلار اوراق وزارت خزانه‌داری کرد.
کد خبر : ۱۱۲۵۴۴
فدرال رزرو

به گزارش ایبِنا از آسوشیتدپرس، فدرال رزرو نیویورک به عنوان بازوی نظارتی سیستم فدرال بر بازار، از هدف قرار دادن پنج نوع اوراق با سررسیدهای متفاوت خبر داد. خرید این میزان از اوراق حدود نیمی از برنامه ۸۰ میلیارد دلاری عنوان شده از سوی فدرال رزرو برای تنظیم بازار اوراق قرضه در سررسیدهای مختلف در بازه زمانی یک ماهه است.


این اقدام قابل توجه است زیرا پیش از این عنوان شده بود فدرال رزرو تصمیم دارد بر خرید اوراق قرضه کوتاه مدت تمرکز داشته باشد و به عنوان برنامه‌ای «فنی» با هدف بهبود سطح ذخایر در نظام بانکی دست به این کار زده است. 


فدرال رزرو نیوروک اعلام کرده که فرآیند تسریع شده خرید اوراق «با هدف کنترل اختلالات بیش از اندازه غیرعادیِ ایجاد شده در بازار اوراق قرضه آمریکا متاثر از شیوع ویروس کرونا، صورت می پذیرد.»


این تازه ترین اقدام فدرال رزرو در راستای نگه داشتن عملکرد یکنواخت بازار مالی است. بانک مرکزی آمریکا روز پنج‌شنبه برای سومین بار در عرض تنها یک هفته، مبلغ وام های موسوم به وام‌های یک شبه خود را افزایش داد و ۱.۵ تریلیون دلار در قالب وام‌های کوتاه مدت برای بانک‌ها عرضه کرد


تحلیل گران می‌گویند اگرچه بانک‌ها تنها از ۱۱۹ میلیارد دلار از وام‌های یک و سه ماهه ارائه شده توسط فِد استفاده کرده‌اند (یعنی کمتر از ۱۰ درصد از اعتبار موجود) اما بودجه چشمگیری که توسط فدرال رزرو عرضه شده، پیامی حمایتی را برای بازار ارسال کرده است.


مقامات فدرال رزرو هفته گذشته و در اقدامی اضطراری در راستای محافظت از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان برابر آثار مخرب ناشی از شیوع کرونا، نرخ بهره را به اندازه نیم واحد درصد (percentage point/pp) کاهش دادند. سرمایه گذاران انتظار دارند که با توجه به شرایط کنونی، فدرال رزرو در نشست سیاست گذاری هفته جاری خود، نرخ بهره را به صفر برساند.


تصمیم فِد برای خرید طیف وسیعی از اوراق با سررسیدهای متفاوت، این پرسش را مطرح می‌کند که آیا فدرال رزرو قصد بازگشت به سیاست تسهیل کمی و سبک و سیاق دوران پس از رکود بزرگ را دارد؟

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر