29 ارديبهشت 1399 - 09:06
لاهوتی در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح کرد؛

افزایش ارزآوری با واردات بدون انتقال ارز

رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران با اشاره به بخشنامه واردات بدون انتقال ارز گفت: در شرایط کنونی این موضوع یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به افزایش ارزآوری منجر شود.
کد خبر : ۱۱۴۳۲۱
ارز

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص تاثیر بخشنامه جدید بانک مرکزی درباره واردات مشروط بدون انتقال ارز با بیان این مطلب افزود: موضوع واردات بدون انتقال ارز یکی از مسائلی است که از شروع سیاستگذاری‌های جدید محل مناقشه بین واردکنندگان و بانک مرکزی بوده است. البته طبیعی است که بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز معتقد باشد باید منشا ارز مشخص بوده و نقل و انتقال پول از کانال‌های مورد تائید بانک مرکزی صورت بگیرد.


وی با بیان اینکه موضع بانک مرکزی درباره منشا ارز منطقی است، افزود: با این حال اشکال از آنجایی شروع می شود که بانک مرکزی نتواند تمام تقاضاها را برای کالاهای واسطه‌ای تولید و کارخانه‌های تولیدی تامین کند.


رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه طی ۲ ماه گذشته بسیاری از واحدهای تولیدی در صف تامین ارز هستند ولی تخصیص ارز به آنها انجام نشده است، تصریح کرد: خبرهایی که به طور میدانی از واحدهای تولیدی به کمیته ارزی اتاق ایران منتقل شده بیانگر این است که بسیاری از کارخانه‌ها با وجود داشتن تعداد زیادی نیروی کار، با کمبود مواد اولیه مواجه هستند و اگر مواد اولیه آنها وارد نشود، به طور حتم تولید آنها کاهش خواهد یافت.


لاهوتی خاطرنشان کرد: در صورتی که بانک مرکزی بتواند تمام ارز مورد نیاز بخش تولید را بدون وقفه و معطلی در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد، امکان قطع واردات بدون انتقال ارز وجود دارد ولی در غیر این صورت، بدون انتقال ارز می‌تواند یکی از ابزارهای مهمی باشد که هر کس از هر طریقی و در شرایط محدودیت‌های ارزی، کالایی را وارد کرده یا ارزی را به چرخه اقتصادی کشور وارد کند، فارغ از اینکه منشا آن چه بوده است.


رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران ادامه داد: بانک مرکزی معقتد است که واردات بدون انتقال ارز احتمال افزایش نرخ ارز را در پی دارد ولی به نظر من ارز هم تابعی از متغیرهای اقتصادی کشور است و افزایش آن بدون توقف نخواهد بود و به مرور نرخ آن تعدیل خواهد شد.


وی در پاسخ به این سوال که واردات بدون انتقال ارز در سال جهش تولید چه تاثیری بر واحدهای تولیدی خواهد داشت، افزود: اگر مواد اولیه مورد نیاز تولید، وارد کشور نشود نه تنها جهش تولید رقم نخواهد خورد بلکه همان حفظ شرایط موجود هم دور از دسترس خواهد بود.


عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی می‌تواند با استفاده از مکانیزم ثبت سفارش و ممنوعیت واردات، اطمینان حاصل کند، کالایی که در حال وارد شدن است، کالای واسطه‌ای تولید است یا نه و همچنین این کالا توسط خود تولیدکننده وارد شده و در چرخه تولید قرار گرفته است و نگرانی از ناحیه آن برای تجارت و سوداگری نیست لذا در شرایط کنونی واردات بدون انتقال ارز می‌تواند یکی از راه‌های افزایش ارزآوری باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر