12 خرداد 1399 - 12:47

روابط عمومی و توسعه اقتصادی

مدیر روابط عمومی بانک سینا یادداشتی درباره روابط عمومی و توسعه اقتصادی منتشر کرد.
کد خبر : ۱۱۴۷۴۵
منصور شیخ الاسلامی

امروزه به واسطه رشد و توسعه جوامع و تاثیر آن بر ارکان تشکیل دهنده جامعه نظیر سازمان ها و ارگان ها، شاهد نقش روابط عمومی ها به عنوان تسهیل گران فرایند توسعه و ارتقاء بخشی آگاهی به مخاطبان و جامعه هستیم. برخلاف نگاه و تعاریف قدیمی از روابط عمومی، درحال حاضر روابط عمومی یکی از ارکان مهم درتصمیم سازی و ترسیم استراتژی های سازمان و به عنوان عنصری توانمند در پیشبرد اهداف سازمان محسوب می شود.
از آنجایی که توسعه اقتصادی و رشد تقویت آن در شرایط کنونی جامعه از اهمیت دو چندانی برخوردار است می تواند نقش روابط عمومی را که همواه در خدمت و زمینه ساز توسعه و آگاهی بخشی به جامعه بوده، پر رنگ تر جلوه نماید. چرا که همراه ساختن مردم و جلب مشارکت آنان در فرایند توسعه اعم از توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از وظایف و ارزش های کاری پنهان روابط عمومی است و به تعبیری جزو قلمرو وسیع کاری روابط عمومی محسوب می شود.
از طرفی با توجه به شتابی که به سمت پیشرفت و توسعه در جامعه ایجاد شده، مقوله فرهنگ سازی به عنوان ضرورت امروز جامعه احساس می شود. لذا برای رسیدن به اهداف متعالی، ایجاد مشارکت واقعی و انسجام اجتماعی در امر توسعه و رشد اقتصادی نیاز به ارتقاء و فرهنگ سازی در این باب است و روابط عمومی به عنوان وظیفه ذاتی خود بیش از سایر واحدها در رشد و اعتلای فرهنگ، توسعه آگاهی، اقناع و ترغیب افکار عمومی و مخاطبین خود نقش دارد.
چرا که روابط عمومی به عنوان بخشی از نظام رسانه ای با در اختیار داشتن ابزار و امکانات، با جمع آوری و رصد اطلاعات مورد نیاز، تجزیه و تحلیل داده ها، ضمن بهره گیری از شیوه ها و تکنیک های ارتباطی و اطلاع رسانی به اشاعه و ترویج فرهنگ و فرهنگ سازی می پردازد و به عنوان اهرم و نهاد ارتباطی علاوه بر تسریع فرایند فرهنگ سازی؛ مدیریت، روشنگری و شکل گیری افکار عمومی را در رشد و تقویت توسعه اقتصادی عهده دار است.
بنابراین روابط عمومی ها به سه شیوه ی اطلاع یابی، اطلاع شناسی، اطلاع رسانی می توانند به جریان فرهنگ سازی کمک نمایند. همچنین با ایفای نقش های متفاوتی چون خبرسازی در مقام پاسخگویی، مطالعه و شناخت افکار عمومی و تحلیل و سنجش رفتارهای مخاطبان در نقش متقاعد سازی افکار عمومی، بهره گیری از روش ها و راهبردهای علمی در نقش زمینه سازی و فضا سازی، نشر و توسعه آگاهی در نقش هدایتگری و جلب مشارکت مردمی، در زمینه فرایند توسعه و ترویج فرهنگ آن نقش آفرینی می کنند.
لذا روابط عمومی ها به عنوان پرچم داران هزاره سوم، با ارائه ساز و کارها، تغییر نگرش ها و تاثیر گذاری بر اندیشه ها، می توانند مسیر رشد و توسعه را کوتاه تر و ضمن ایجاد هم افزایی و همگرایی، زمینه مشارکت جمعی را برای تحقق اهداف فراهم نمایند و موجبات موفقیت در سازمان و جامعه را رقم بزنند.


منصور شیخ الاسلامی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر