اظهارات جنجالی رییس بانک مرکزی اوکراین پس از استعفای غافلگیرکننده

رییس بانک مرکزی اوکراین اعلام کرد که به این دلیل از سمت خود استعفا کرده تا به نمادی از اعتراض به فشار دائمی از سوی دولت و سیاستمداران برای اتخاذ تصمیماتی بدون مبنای اقتصادی، تبدیل شود.
کد خبر : ۱۱۵۷۵۲
اوکراین

به گزارش ایبِنا از رویترز، «یاکیو اسمولی» که تنها چند دقیقه پیش از رای پارلمان مبنی بر تایید استعفای وی حرف می‌زد، گفت که بانک مرکزی اوکراین تحت فشار نرخ بهره را کاهش داده، مانع افزایش تورم و از دست رفتن ارز این کشور (گریونا) نشده است.


وی همچنین از کمپین‌هایی که با هدف بدنام کردن وی و سایر کارمندان بانک مرکزی اوکراین تشکیل شده است، گلایه کرد. این نخستین باری بود که اسمولی پس از استعفای غافلگیرکننده اش در روز چهارشنبه، با جزئیات در خصوص وقایع رخ داده حرف می‌زد؛ استعفای اسمولی بازارهای مالی را آشفته کرد و نگرانی‌هایی را از سوی حامیان غربی در خصوص تعهد دولت اوکراین برای اعمال اصلاحات مطرح کرد.


اسمولی در حضور قانونگذاران گفت: استعفای من؛ یک اعتراض، نشانه و یک خط قرمز بود. برای استعفا تصمیمی سخت اما الزامی گرفتم زیرا بانک مرکزی برای مدت‌ها تحت فشار سیستماتیک سیاسی قرار داشت؛ فشارهایی برای اتخاذ تصمیماتی که از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر نیستند و می تواند به قیمت از دست رفتن اقتصاد اوکراین عزیز تمام شود.


دفتر  «ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهوری این کشور، تحت فشار بودن اسمولی را رد و تلاش کرد تا به سرمایه گذاران اطمینان بدهد که بانک مرکزی اوکراین تحت هدایت جانشین اسمولی همچنان مستقل باقی خواهد ماند.


معاون اسمولی که به طور موقت اداره بانک مرکزی اوکراین را عهده دار شده است، در جریان جلسه توجیهی اعلام کرد که حفظ استقلال این نهاد همچنان خط قرمز بوده و بانک مرکزی اوکراین تحت فشار دست به چاپ اسکناس نمی‌زند.


اسمولی در ادامه گفت که مطابق پیش بینی وی، هیچ تغییری در سیاست بانک مرکزی در قبال پرایوت بانک (بزرگ‌ترین بانک اوکراین) اعمال نخواهد شد؛ بانکی که سرنوشت آن برای اوکراین به منظور دریافت وام ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول حیاتی است.


«دنیلو هتمانتسِف» رییس کمیته دارایی مجلس اوکراین و یکی از اعضای حزب تحت رهبری زلنسکی، اسمولی را بابت کاهش نرخ بهره و تورم مورد تمجید قرار داد، اما وی را بابت بالا رفتن ارزش ارز داخلی و همچنین محدود کردن دسترسی به اعتبارات مقرون به صرفه مقصر دانست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر