25 تير 1399 - 09:34

تخطی شبکه بانکی از مصوبات بانک مرکزی باید مورد پیگرد باشد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از عملکرد برخی از بانک ها انتقاد کرد و گفت: تخطی از عمل به مصوبات و بخشنامه های بانک مرکزی عین تحلف بوده و باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.
کد خبر : ۱۱۶۱۸۰
شعبه بانک

جعفر قادری در گفتگو با ایبِنا با اشاره به بخشنامه اخیر بانک مرکزی در خصوص نرخ سود بانکی، گفت: متاسفانه دیده می شود برخی بانک ها بدون توجه به بخشنامه ها و ابلاغیه های بانک مرکزی خود مرجع تصمیم گیری درباره نرخ سود هستند.


نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه اگر نرخ سود سپرده پایین است باتک مرکزی باید آن را افزایش دهد، تصریح کرد: مشکلی فعلی شبکه بانکی ما عدم تبعیت از دستورات بانک مرکزی است که در این رابطه باید اقداماتی در دستور کار قرار بگیرد.


وی با بیان اینکه عدم تبعیت از ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی از سوی بانک ها باید با مکانیزم های قانونی موجود در اختیار بانک مرکزی پایان یابد، افزود: نباید با این نوع قانون گریزی از سوی برخی از بانک ها پایه های نظارتی بانک مرکزی سست شود.


این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با تاکید بر اینکه برخی از بانک ها نرخ سود تسهیلات را بیش از نرخ مصوب برای وام گیرندگان در نظر می گیرند، تصریح کرد: در این مواقع که بانک ها خود به اجتهاد دست زده و نرخ های بیشتری را بر مردم تحمیل می کنند باید بانک مرکزی با اقدامات قهری وارد شده و به جریمه بانک متخلف اقدام کند.


قادری با بیان اینکه در حال حاضر برخی از تسهیلات اعطای بانک ها به نرخ سود بیش از ۲۴درصد نیز می رسد، گفت: انتظار داریم هر چه زودتر بانک مرکزی تکلیف این نوع تخلفات را روشن کرده و دیگر اجازه بروز و ظهور آن را ندهد.


وی با تاکید بر اینکه یکدستگی در اجرای قوانین لازمه وضعیت فعلی شبکه بانکی کشور است، گفت: : تخطی از عمل به مصوبات و بخشنامه های بانک مرکزی عین تحلف بوده و باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.


قادری ادامه داد: بانک ها باید به سمت عمل به تمامی قوانین و مصوبه های بانک مرکزی حرکت کنند در غیر این صورت همین نوع عملکردها شرایط اقتصادی کشور را نیز تهدید خواهد کرد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مجلس آماده کمک به بانک مرکزی در مسیر همراهی جهت عملکرد بهتر شبکه بانکی است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر