28 مرداد 1399 - 10:47
خوانساری اعلام کرد؛

ارسال فهرست ارزهای صادراتی بازنگشته به اتاق تهران

رییس اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد که بانک مرکزی در پاسخ به نامه این اتاق، فهرستی از کسانی که ارز حاصل از صادرات سال‌های ۹۷ و ۹۸ را رفع تعهد نکرده‌اند برای اتاق تهران ارسال کرده است.
کد خبر : ۱۱۷۱۹۹
مسعود خوانساری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسعود خوانساری صبح امروز (سه شنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که با حضور حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، گفت: جلسات متعددی را ما در دو هفته گذشته روی این موضوع تشکیل دادیم و تاکنون مذاکراتی با بیش از ۹۰ شرکت، بنگاه و افرادی که در این لیست هستند، انجام دادیم؛ نمایندگان بانک مرکزی هم حضور داشتند.


خوانساری در ادامه جمع‌بندی از دلایل اصلی عدم برگشت ارز صادرتی بیان کرد: ۱- عدم هماهنگی که بین دستگاه‌های مختلف مانند گمرک، سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی دیده می‌شود. ۲- نبود سامانه متحد که همه بتوانند از اطلاعات آن استفاده کنند. ۳- صدور بخشنامه‌های متعدد و عدم آگاهی بعضی از صادرکنندگان از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که صادر می‌شود و وجود دارد.


وی اظهار داشت: تاکنون جلسات بسیار خوبی تشکیل‌شده است و توانسته‌ایم مقدار زیادی از مشکلاتی که حاصل این کندی واریز ارزها شده را بررسی کنیم و به دلایل آن برسیم؛ خوشبختانه بانک مرکزی هم همکاری بسیار خوبی دارد اما ای‌کاش قبل از اعلام این مطلب هماهنگی‌ها از قبل صورت می‌گرفت؛ نه اینکه ابتدا یک‌رقمی اعلام شود ( جدا از اینکه این رقم چقدر است) و بعد بررسی‌ها صورت گیرد. ای‌کاش این هماهنگی‌ها بین دستگاه‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی از قبل صورت می‌گرفت تا هم کارها سریع‌تر انجام می‌شد و هم اینکه خوب و بد را به یک‌چشم نگاه نمی‌کردیم. طبیعتاً افراد خاطی وجود دارند ولی به یک‌چشم نگاه کردن افراد صحیح نیست.


خوانساری در ادامه صحبت‌هایش به موضوع کسری بودجه پرداخت و گفت: این موضوع در جلسات متعدد در اتاق مطرح‌شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در سال جاری وجود دارد. تاکنون دولت از طریق فروش اوراق قرضه دولتی و عرضه سهام شرکت‌های دولتی در بورس (که امیدواریم هرچه سریع‌تر سرعت بگیرد) توانسته است تا اندازه‌ای این کسری را جبران کنند.


نایب رییس اتاق ایران گفت: بحثی که هفته گذشته از سوی آقای رئیس‌جمهور اعلام شد، ارائه اوراق سلف نفتی بود که به‌صورت ریالی عرضه شود. رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد این اوراق به‌صورت فروش قطعی، تحویل دو سال آینده است و برای آن دو ویژگی اصلی طرح کرد. اول اینکه انتظارات تورمی را مدیریت می‌کند و دوم اینکه نسبت به اوراق قرضه قابل مدیریت‌تر است و همزمان سود بیشتری را ارائه می‌دهد. اما انتظار بود و ای‌کاش قبل از اینکه موضوع به‌عنوان یک خبر سورپرایز کننده اعلام شود؛ موضوع به‌صورت کارشناسی مطرح و جوانب مختلف آن بررسی می‌شد.


خوانساری ادامه داد: انتظار ما این است که مسئولین به‌جای اینکه مطالب خود را در مخالفت و یا موافقت در روزنامه‌ها بیان کنند، با هماهنگی بین دستگاه‌ها موضوعات را طرح کنند آن‌هم در شرایطی که تورم شدید در کشور وجود دارد و هرروز تعداد زیادی از خانواده‌ها را درگیر می‌کند. امیدوارم هرچه سریع‌تر موضوع اوراق سلف نفتی تعیین تکلیف شود و اعلام کنند که درنهایت فروش صورت خواهد گرفت یا نه و کسری بودجه تکلیفش روشن شود.


وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در جلسه گذشته بحث تفاهم‌نامه ایران و چین مطرح شد و درهمان جلسه تصمیم گرفتیم که کارگروهی برای این موضوع تشکیل دهیم که خوشبختانه تشکیل شد و فریال مستوفی رهبری آن را بر عهده‌ دارد. در این ‌بین مکاتباتی با وزارت خارجه صورت گرفت که کل تفاهم‌نامه و آخرین نسخه آن را در اختیار داشته باشیم. هم‌اکنون هماهنگی خوبی با وزارت خارجه وجود دارد و من از اعضا می‌خواهم هرکسی تمایل دارد با این کارگروه همکاری کند.


رئیس اتاق تهران به طرح نظام بانکداری هم اشاره کرد و گفت: طرح نظام بانکداری هم‌اکنون در مجلس مطرح است؛ این طرح تلفیقی است از طرحی که مجلس دارد، لایحه‌ای که دولت ارائه داده و نظام بانک داری که هم‌اکنون در حال اجرا است و البته پیشنهادهایی که مطرح‌شده است. این طرح در حال حاضر در کمیسیون است؛ دو هفته قبل اتاق قراردادی با آقای فرهاد نیلی که قبلاً نماینده ایران در بانک جهانی بودند، امضا کرد تا پژوهش‌های لازم در این خصوص انجام شود و ما ظرف سه ماه بتوانیم نظرات اتاق و بخش خصوصی را به مجلس ارائه دهیم تا شاید بتواند در تدوین قانونی جامع و بهتر کمک کند.


وی در پایان صحبت‌هایش به موضوع صدور کارت بازرگانی هم اشاره کرد و گفت: از یک سال گذشته بحثی مطرح شد که صدور کارت از طریق سامانه واحدی به نام سامانه جامع تجارت صورت گیرد و وزارت صمت پیگیری کرد و اعلام شد ورود افراد برای صدور کارت و یا تمدید کارت باید از طریق سامانه انجام شود. طبق بخشنامه که از سوی سازمان توسعه تجارت در اول بهمن‌ماه صادر شد؛ قرار شد از اول مرداد کارها از طریق این سامانه انجام شود؛ امروز که ۲۸ مرداد است، هنوز سامانه راه‌اندازی نشده و اخلال در کارها وجود دارد.


خوانساری اظهار داشت: افراد زیادی به اتاق تهران برای صدور کارت و تمدید مراجعه می‌کنند ولی دست ما بسته است؛ من همین‌جا از افراد خواهش می‌کنم که به اتاق مراجعه نکنند و به سازمان توسعه و تجارت بروند و مشکل ازآنجا است و ما بی‌تقصیر هستیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر