02 آبان 1399 - 11:33
رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران:

مشکل صنعت کشور فقط پول نیست

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران می‌گوید که در حال حاضر با مشکلاتی در واردات مواد اولیه مواجه هستیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت کشور باید چاره‌ای برای آن بیاندیشد.
کد خبر : ۱۱۸۹۳۵
روغنی گلپایگانی

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت وگو با خبرنگار ایبِنا تصریح کرد: هرچند یکی از مهمترین مشکلات بخش تولید و صنایع ما نقدینگی و سرمایه در گردش است اما این همه مشکل نیست. در واقع اینطور نیست که بگوییم با تزریق منابع مالی و تسهیلات بانکی به بخش مولد کشور نمی‌توانیم شاهد رشد اشتغال و افزایش کمی و کیفی تولید باشیم چرا که ده‌ها مشکل دیگر هم وجود دارد.


وی ادامه داد: از سوی دیگر این تصور که وزارت صنعت، معدن و تجارت به تنهایی می‌تواند مشکلات صنعت را حل کند، تصور درستی نیست بلکه سازمان‌های دیگر مانند تامین اجتماعی، امور مالیاتی و ... نیز در مشکلات تولید نقش به سزایی دارند.


به گفته روغنی گلپایگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این میان باید به وظایف اصلی خود از کنترل‌های لازم و تامین مواد اولیه و پیش‌بینی شرایط کسب و کار گرفته تا استفاده از تکنولوژی‌های به روز و همچنین سیاست‌های اصولی در بخش تجاری برای تامین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی کشور، عمل کند.


رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با تاکید براینکه به هر حال وزارت صمت متولی صنعت است و باید از ان دفاع و حمایت کند، تصریح کرد: در تامین ارز نیاز به صادرات غیرنفتی بالایی داریم که متولی آن هم سازمان توسعه تجارت در زیرمجموعه وزارت صمت است که متاسفانه دیپلماسی بازرگانی این سازمان بسیار ضعیف است. به عنوان نمونه رایزنان بازرگانی باید در کشورهای دیگر فرصت‌های تجاری را برای صادرکنندگان فراهم کنند که شاهد عملکرد قوی و خوبی از آنها نبودیم.


وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: در وزارت اقتصاد و مرکز پژوهش‌های مجلس دائما فضای کسب و کار رصد می‌شود. قبل از جهش‌های ارزی، مشکل نقدینگی از مهم‌ترین مشکلات صنعت کشور بود و در حال حاضر نیز مهم‌ترین بحث تولید و واحدهای صنعتی تامین و تخصیص ارز است. البته که فقط با این مشکل مواجه نیستیم و دیگر فاکتورها را نیز باید به مشکلات صنعت اضافه کنیم. مانند جریان تحریم که شرایط سختی برای تولید ایجاد کرده است. کرونا نیز مزید برعلت شده و شرایط را بدتر کرده است که قرار بود امتیازهایی را سازمان امور مالیاتی را در نظر بگیرند اما انجام نشده است.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر