21 آبان 1399 - 14:00
رییس‌جمهور اعلام کرد؛

برداشتن گام‎های بزرگ در نظام بانکی

رییس‌جمهور با اشاره به انجام کارهای بزرگ در نظام بانکی طی سال‌های اخیر، گفت:‌ در ماه‌های آینده موضوع ادغام بانک‌های نیروهای مسلح به پایان خواهد رسید و همه آنها در بانک سپه ادغام خواهند شد.
کد خبر : ۱۱۹۵۶۶
هیات دولت

به گزارش ایبِنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه "دولت رو به پایان آمریکا در همه این سیاستها با ما فاصله گرفت"، گفت: اساس سیاست ما تعامل سازنده  و یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تعامل گسترده با جهان است و آنهایی که تخاصم را شروع کردند، خودشان باید کنار بگذارند و هر موقع آنها از سیاستهای خصمانه خود علیه ایران دست بردارند، شرایط متفاوت خواهد بود.


رییس جمهور اظهارداشت: آدمی را که دورانش رو به پایان است، از ابتدا تحریکش کردند و با تصورات کودکانه و توهم آمیز از برجام خارج شد و آقایی که جدید آماده گفته است می خواهم به برجام برگردم. این به عهده آنها است اگر به وظیفه عمل کردند می توانند راه جدیدی را انتخاب کنند.


روحانی در عین حال تاکید کرد که  ما برنامه های خودمان را به اراده آنها پیوند نمی زنیم، این برنامه ها به اصول ما پیوند خورده اند. حال اگر آنها  به سمت اصول ما حرکت کردند، راه باز است اما اگر نخواستند برنامه های ما  که بر مبنای تداوم روند حاکمیت کنونی تنظیم شده، ادامه می یابد.


رییس جمهور اظهارداشت: مبنای برنامه های ما نیز تولید، افزایش صادرات، بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور و وفور کالا در داخل است که تداوم می یابد.


وی با بیان اینکه جهان شاهد اتفاق قابل ملاحظه‌ای در هفته گذشته بود، اظهارداشت: سیاست‌های متکبرانه‌ای که با تحقیر برخی از ملت‌ها و حتی برخی از ملت‌های منطقه ما که به صراحت آنها را گاو شیرده لقب داده بود و سیاست‌هایی که انزجار همه ملت‌های جهان و حتی مردمِ خودِ آمریکا را برانگیخته بود، در یک انتخابات، با مخالفت قاطع مردم مواجه شد.


روحانی خاطرنشان کرد: رژیمی که خواب سقوط نظام ایران را می‌دید، خودش به صورت بسیار حقیرانه‌ای ساقط شد و امروز همه کشورها جز چند کشور کوچکی که همیشه جزو اذناب این رژیم بودند شرایط جدیدی را پیش روی خودشان مشاهده می‌کنند.


رییس جمهور با بیان اینکه در داخل کشورمان نیز در انتظارات جامعه و مردم شاهد تغییر و تحول هستیم، اظهار داشت: امروز انتظارات تورمی و رکودی به انتظارات گشایشی با امید به شرایط آینده تبدیل شده است. البته این امید بر مبنای این نیست که روابط کشورمان با آمریکا چگونه است چرا که اساس روابط ما با کشورهای همسایه و دوست می‌باشد منتها رژیمی که در آمریکا رو به پایان است به عنوان عامل مزاحم با کشورهای دیگر ایفای نقش می‌کرد و امروز احساس می‌شود که این عامل مزاحم در حال از بین رفتن می‌باشد و شرایط برای فعالیت کشورها بر مبنای مصالح و منافع خودشان آماده‌تر شده است.


روحانی با اشاره به روابط خوب کشورمان با کشورهای همسایه و دوست گفت: امروز احساس می‌شود که فضا برای روابط نزدیک‌تر و تعامل بهتر با همه کشورهای دوست آماده‌تر است.


رییس جمهور با بیان اینکه اشکال رژیم و دولت رو به پایان این بود که خیلی به سیاست بین‌الملل آشنا نبودند و تقریبا مجری دیکته‌های تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند، اظهار داشت: با توجه کردن به نطق‌های این انسان در مجامع بین‌المللی نسبت به ایران، متوجه می‌شویم که همان جملات و تعبیرات و لغاتی را به کار می‌برد که رژیم صهیونیستی به کار می‌برد و همه مشکلات آن هم از اینجا نشأت گرفت که نتوانستند بر مبنای مصالح و منافع مردم آمریکا و حتی مصالح و منافع جهان تصمیم‌گیری کنند.


روحانی خاطرنشان کرد: علت اینکه در انتخابات از رقیب خود عقب افتادند به خاطر ناتوانی در موضوع ویروس کرونا و دست انداختن آن به جای مقابله با این ویروس بود و به همین خاطر مردم آمریکا را با مشکلات زیادی مواجه کردند و علت دیگر به هم ریختن مناسبات و روابط با جهان بود. آنان حتی روابط با دوستان اروپایی و چین را به هم زدند.


رییس جمهور اضافه کرد: تحقیر آمریکا در سیاست خارجی یکی دیگر از عوامل عقب افتادن در انتخابات آمریکا بود. آمریکا هیچ‌گاه در تاریخ روابط بین‌الملل تا این حد در سازمان ملل و شورای امنیت مفتضح نشده بود. اینکه طرح‌هایی در سازمان ملل ارائه دهد و کسی به آن اعتنا نکند در تاریخ بی‌سابقه بوده است و مردم آمریکا به خاطر همین تحقیرها تصمیم به تغییر گرفتند.


روحانی احترام به حقوق ملت‌ها، عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، مقابله با تروریسم، پایان یکجانبه‌گرایی و پایبندی به معاهدات را مبنای اصلی سیاست‌ جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: این سیاست‌ها تغییر نمی‌کنند و هر دولتی هم در آمریکا روی کار بیاید باز هم همین سیاست‌های خود را دنبال خواهیم کرد لذا سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشت امروز و فردا هم خواهد داشت. به دولت آمریکا بستگی دارد که چه مقدار به این سیاست‌ها نزدیک شود و یا از آن فاصله بگیرد.


رییس جمهور با تاکید بر اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، سیاست اکثر کشورهای مستقل و مهم جهان است، گفت: امروز همه کشورها با یکجانبه‌گرایی و تروریسم مخالف بوده و خواستار احترام در مناسبات و روابط بین‌المللی هستند.


وی خاطرنشان کرد: فردی که دوره‌اش رو به پایان است برجام را بدترین توافق تاریخ می‌دانست و تحریکش کردند تا از آن خارج شود با این تصور کودکانه و توهم‌آمیز که در طول دو سه ماه می‌تواند ایران را سرنگون کند و آنهایی که جدیداً انتخاب شدند از ابتدا در تبلیغات خود اعلام کردند که می‌خواهند به برجام برگردند. ایران و ۱+۴ از ابتدا در برجام بودند و این بر عهده آنهاست که اگر به وظیفه خود عمل کنند می‌توانند راه جدید را انتخاب کنند.


روحانی گفت: در دولت دوازدهم بر اساس گزارش وزیر راه و شهرسازی ۲۵۰۰ واگن و لوکوموتیو به بخش حمل و نقل کشور اضافه شده و از طرفی در این هفت ماهه امسال علیرغم همه مشکلات جابه جایی کالا ۶ درصد نسبت به هفت ماهه پارسال افزایش داشته که حجم آن حدود ۲۸۵ میلیون تن بوده است. در این مدت ورود کالای اساسی و حمل آن ۱۱.۷ درصد بیشتر از هفت ماهه پارسال است و حدود ۶۰ میلیون تن کالای اساسی جابجا شده است.


رییس جمهور با تاکید بر اینکه برخی از دوستان به شایعات و القائات نادرست در داخل کشور ادامه ندهند، گفت: بگذارید فضای بهتری که در ذهن مردم به وجود آمده باقی بماند و برخی‌ها موضوعات منافع ملی را به انتخابات کشور گره نزنند، تبلیغات و فضای انتخاباتی هیچ اشکالی ندارد اما باید توجه داشت که منافع ملی را نباید فدای انتخابات کرد.


دکتر روحانی با تاکید بر اینکه دشمنان تحریم را به جنگ تروریستی تبدیل کردند و حتی تا مرز جنگ و از خط قرمز ما عبور کردند، گفت: آنان بزرگ‌ترین سردار کشورمان را ناجوانمردانه به شهادت رساندند و گروهی بودند که با فحاشی و بدنامی با مردم ایران صحبت کردند و امیدواریم مردم آمریکا شرایط را به گونه‌ای رقم بزنند که شاهد آن باشیم که کاخ سفید بر مبنای منافع مردم آمریکا و بدون تحقیر ملت‌های دیگر و با پایبندی بر تعهدات خود به مسیر صحیح برگردند.


رییس جمهور با تاکید بر اینکه هر کجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است از آن استفاده خواهیم کرد، تصریح کرد: هدف ما لغو تحریم‌ها و تعامل سازنده با جهان است و هر جا و هر فرصتی برای این کار مهیا باشد اقدامات خود را انجام خواهیم داد و هیچ‌کس حق فرصت‌سوزی ندارد و از فرصت‌ها بر مبنای منافع و وحدت ملی استفاده خواهیم کرد.


روحانی خاطرنشان کرد: در طول هفت سال گذشته بر مبنای تعامل با دنیا پیش رفتیم و ثمره آن را در سالهای ۹۵ و ۹۶ به خوبی مشاهده کردیم که این دوره از لحاظ شاخص‌های اقتصادی جزو بهترین شرایط در ۴۰ سال گذشته بود. در تمام شاخص‌ها بر مبنایی که نظام جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده بود، با خواست رهبری پیش رفتیم.


رییس جمهور با بیان اینکه در سه سال اخیر سیاست ما مقاومت و ایستادگی و گسترش صادرات و تولید بوده است، گفت: در این مدت علیرغم همه مشکلات تسلیم هیچ فشاری نشدیم و به رغم شرایط مالی متفاوتی که با گذشته داشتیم حدود ۱۰۰ هزار میلیون تومان به خاطر کرونا در اختیار مردم قرار دادیم و از آبان ۹۸ تا امروز یک بسته حمایتی- معیشتی را به طور ماهیانه به مردم پرداخت می‌کنیم ضمن اینکه از اسفند پارسال تا امروز حقوق‌ها را افزایش دادیم و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین به انجام رسیده است و در عین حال توسعه کشور را هم دنبال کردیم.


روحانی گفت: در طول سال جاری ۵۷ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص دادیم پس مسیر ما بر مبنای استفاده از شرایط برای بهبود زندگی مردم و کاهش فشار معیشتی بوده است.


رییس جمهور با اظهار امیدواری از اینکه شرایط بهتری برای آینده پیش رو باشد، گفت: از هر فرصتی که به نفع منافع ملی و رفع تحریم باشد حتما استفاده خواهیم کرد و اینها جزو مباحث حزبی و جناحی نیست البته در هر گامی که بخواهیم برداریم حتما به رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه خواهیم کرد.


روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت در هفت سال گذشته در برخی از زمینه‌ها گام‌های بسیار مهم و بی‌نظیری را برداشته است، گفت: یکی از این گام‌ها در زمینه بانک‌ها و پایان دادن به فعالیت موسسات غیرمجاز بود. ضمن اینکه در ماه های آینده موضوع ادغام بانکهای نیروهای مسلح به پایان خواهد رسید و همه آنها در بانک سپه ادغام خواهد شد و این کار بسیار مهمی در نظام بانکی کشور است.


رییس جمهور یکی دیگر از اقدامات زیرساختی دولت را گسترش خطوط راه آهن در سراسر کشور دانست و گفت: امروز استان‌های مختلفی به راه آهن سراسری متصل شده است و دولت اتصال راه آهن خلیج فارس به دریای خزر و راه آهن ایران به افغانستان و همچنین راه آهن چابهار به زاهدان را با جدیت پیگیری می‌کند.


روحانی با تاکید بر اینکه دولت با همه توان به دنبال متعادل کردن نرخ ارز و کاهش قیمت کالاهای اساسی است، گفت: از همه وزرای اقتصادی که در سه سال جنگ اقتصادی با همه توان به میدان آمده و اقدامات بسیار بزرگی را انجام دادند سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم با تلاش بیشتر شاهد فعالیت‌های گسترده‌تری در ماه های آینده داشته باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر