05 آذر 1399 - 08:50
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

فرصت‌های کرونا برای توسعه بانکداری الکترونیک

معاون فناوری اطلاعات بانک سینا با اشاره به فرصت‌های پیش آمده در جریان پاندمی کرونا برای توسعه بانکداری الکترونیک، گفت: کرونا باعث شتاب حرکت به سمت تغییر ذائقه مشتریان بانکی شده است.
کد خبر : ۱۱۹۹۲۷
مجید هادی

مجید هادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه در بحث کرونا، تهدید بزرگی برای جامعه بشری ایجاد شده است، گفت: البته در کنار تهدیدات، همواره یک سری فرصت ها هم ایجاد می شود که تغییر فرهنگ مردم به سمت خدمات غیرحضوری در نظام بانکی از جمله تغییرات است.


معاون فناوری اطلاعات بانک سینا اظهارداشت: این تغییر رویکرد تنها محدود به بانک ها نبوده و در بسیاری از حوزه ها نظیر بورس و فرایند اخذ کد بورسی و احراز هویت، شاهد ارائه خدمات غیرحضوری هستیم. در بحث آموزش نیز بستر غیرحضوری رشد کرده است. لذا به صورت پیش فرض، فرصتی را برای تمام ابعاد جامعه به وجود آورده است تا تغییر شکل و ذائقه بدهند.


هادی ادامه داد: البته قبل از کرونا ما به سمت تغییر ذائقه حرکت می کردیم اما با کُندی، در نتیجه شیوع ویروس کرونا باعث افزایش این سرعت شده است.


معاون فناوری اطلاعات بانک سینا با اشاره به آثار کرونا بر کسب و کارها افزود: به صورت مشخص باید تاکید کرد یکی از بخش هایی که تاثیرات متعددی از کرونا گرفت، بانک های کشور بودند به طوری که پس از کادر زحمتکش و ایثارگر درمان و مدافعان سلامت، کارکنان نظام بانکی در تاثیرپذیری از این بیماری در مرحله دوم قرار دارند. در همین محدودیت های اخیر هم اگر نگاه کنیم، بانک ها همچنان فعال هستند چون جزء مشاغل ضروری محسوب می شوند که بایستی به مردم خدمات ارائه کنند.


وی تصریح کرد: اما توسعه بخش بانکداری الکترونیک و خدمات بخش غیرحضوری، جدا از بحث فرهنگ، به ابعاد دیگری ازموضوع هم گره خواهد خورد. به بحث سجام در بازار سرمایه نگاه کنید، اگرچه زمینه احراز هویت غیرحضوری به عنوان یک امتیاز و یک فرصت فراهم شد، اما برای ایجاد این فضا که مرتبط با احراز هویت غیرحضوری است، یک سری زیرساخت ها و هزینه ها نیز لازم است.


هادی بیان داشت: سجام با در نظر گرفتن کارمزدی مناسب که همه هم پذیرفتند، خیلی راحت تهدید را به فرصت تبدیل کرد که هم مردم و هم سرویس دهنده از این شرایط به وجود آمده، راضی بودند.


معاون فناوری اطلاعات بانک سینا گفت: اما متاسفانه هزینه های توسعه در بخش خدمات غیرحضوری بانک ها با توجه به اتفاقات اقتصادی در کشور و نرخ ارز، با چالش مواجه است. به عبارت دیگر هزینه های توسعه ای با کارمزدی که اخذ می شود، تناسبی ندارد. در نتیجه، این نقطه شکست مسیر خدمات رسانی غیرحضوری و توسعه ای است.


وی در خصوص راهکار و پیشنهاد حل این چالش اظهار داشت: برای رفع این مشکلات و چالش ها، بایستی همه کمک کنند. ما در بدنه جامعه خصوصا در حوزه پرداخت با فرهنگ عدم پرداخت کارمزد روبه رو هستیم. بر مبنای محاسبات سال های گذشته، بانک ها بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان هزینه کارمزد در بخش پرداخت داشتند. در حقیقت سرویس گیرنده، کارمزد خدمات دریافتی از نظام بانکی را پرداخت نمی کند. لذا الان اگر شبکه بانکی قصد توسعه زیرساخت های خدمات غیرحضوری را داشتنه باشد، با این پارادوکس مواجه است.


هادی اظهارداشت: یک بخش بزرگی از ناترازی بانک ها که تشدید شده، به دلیل موضوع هزینه های کارمزد ناشی از  توسعه خدمات در فضای دیجیتال و بانکداری الکترونیک است. معتقدم با توجه به فضایی که در کسب و کار ایجاد شده و آنها هم آسیب دیده اند، به یکباره این موضوع حل نخواهد شد، چه بسا قبل از کرونا هم یکباره حل نشد.


وی افزود: باید عزم جدی داشته باشیم و شرایط را به نحوی پیش ببریم که همه ذینفعان، به اندازه خدماتی که دریافت می کنند، هزینه پرداخت کنند و سرویس دهنده هم درآمد خدماتش را کسب کند. به عبارت دیگر بتواند این مسیر را توسعه بدهد، در غیر اینصورت، توسعه مغفول می ماند.


معاون فناوری اطلاعات بانک سینا بیان داشت: در حقیقت هر بنگاه اقتصادی تا یک جایی می پذیرد که توسعه مد نظر را بدون درآمد پیش ببرد، بعد از آن متوقف خواهد شد. خوشبختانه اقدام مثبتی اتفاق افتاد و بخشی از خدمات بانکی، افزایش نرخ اندکی (کارمزد) را به همراه داشت. ولی به نظر من برای توسعه کافی نیست و این مسیر باید به صورت پلکانی و به گونه ای که جامعه را هم تحت تاثیر کمتر قرار دهد، حرکت کند.


هادی خاطرنشان کرد: شبکه بانکی مشکلی دارد که اگر حل شود، می توان برآورد کرد که بیش از ۹۰ درصد خدمات در بستر الکترونیک و غیرحضوری ارائه شود و آن چالش و مشکل امضای دیجیتال است. با تحقق این موضوع، کارکرد شعب بانکی تغییر می کند و به سمت ارائه خدمات مشاوره ای و مالی خواهند رفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر