افت ۵.۶ درصدی اقتصاد جهان

سازمان ملل اعلام کرد: حجم تجارت جهانی در سال جاری به میزان ۵.۶ درصد کوچک شد.
کد خبر : ۱۲۰۳۸۳
اقتصاد جهانی

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD) پیش بینی کرده که حجم تجارت جهانی با شدیدترین کاهش جهانی روبرو است و در سال جاری به میزان ۵.۶  درصد کاهش یافته است.


این رقم که در اوایل هفته جاری توسط آژانس اعلام شد، نسبت به پیش بینی قبلی آن مبنی بر اینکه تجارت جهانی نسبت به سال گذشته ۹ درصد کوچک می شود، خوشبینانه تر است. بزرگ ترین افت قبلی در سال ۲۰۰۹ مشاهده شد، زمانی که تجارت کالاهای جهانی ۲۲ درصد تنزل داشت.


با این حال، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل پیش بینی خود را در مورد بخش خدمات، که به دلیل کاهش شدید سفر، فعالیت های حمل و نقل و فعالیت های گردشگری در طول همه گیری، آسیب دیده، کاهش داد. بر اساس آمارهای منتشر شده - پیش بینی برای آینده نزدیک - از دفترچه راهنمای آمار کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در سال ۲۰۲۰، بخش آشفته در حال سقوط تا ۱۵.۴ درصدی قرار دارد که آخرین سطح آن در دهه ۱۹۹۰ دیده شد. حتی به دنبال بحران قبلی، تجارت خدمات کمتر از ۱۰ درصد کاهش داشت.


آژانس سازمان ملل متحد گفت: این بیماری همه گیر همچنین تجارت معمول در سال ۲۰۲۰ را تغییر داده است، و افزود که مجبور است روش های آماری را تنظیم کند تا ارقام به روز را در مورد نتایج اقتصادی ارائه دهد.به گفته یک متخصص آمار: بر خلاف سال های گذشته، مدل هایی که تجارت بین المللی و تولید ناخالص داخلی را منتشر می کنند باید با غیرمعمول ترین شرایط در حافظه حیات دست و پنجه نرم کنند.


پس از شیوع Covid-۱۹ که دولت ها را مجبور به اعمال محدودیت هایی برای مهار شیوع این ویروس کشنده کرده است، امسال قرار است اکثر اقتصادهای مهم با کوچک شدگی روبرو شوند. چین، که اولین کشوری بود که با شیوع آن روبرو شد و پس از تعطیلی های سخت گیرانه، آن را تحت کنترل گرفت، می تواند تنها استثنا باشد. دومین اقتصاد بزرگ جهان شروع به بهبودی کرده است و تجارت آن در حال رونق است، در حالی که تقاضای شدید برای تجهیزات پزشکی و الکترونیکی جهت صادرات خود را به بالاترین سطح می رساند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها