11 بهمن 1399 - 08:14

دریافت سود مرکب و دوره تنفس از دلایل معوق‌شدن تسهیلات بانکی است

نائب رئیس کمیسیون اتاق ایران گفت: دریافت سود مرکب و دوره تنفس از تسهیلات ارایه شده به بخش تولید یکی از دلایل معوق‌شدن تسهیلات بانکی است و اگر این روند اصلاح نشود معوقات بانکی باز هم ادامه خواهد داشت.
کد خبر : ۱۲۱۶۶۷
اسکناس

اسماعیل یزدان‌پناه در گفتگو با ایبِنا اظهار کرد: سیستم بانکی با روش کنونی پاسخگوی نیازهای صنایع کشور نیست و وام‌های ارایه شده با توجه به سود و سودهای مرکب درصدهای سودی را پیش‌روی تولیدکنندگان قرار می‌دهد که از ۶۰ درصد تا ارقام بالاتری از نرخ سود است.


وی افزود: ساختار نظام بانکی نیازمند اصلاح است اگر بانکداری اسلامی در سیستم بانکی پیاده‌سازی شود سخت‌گیری‌های کنونی در دریافت نرخ سود تسهیلات از بنگاه‌های تولیدی اعمال نمی‌شود اما اگر چنین ساختاری در وضع کنونی اقتصاد قابل پیاده‌سازی نیست باید به سراغ ساختاری حرکت کنیم که شاید عنوان غیراسلامی داشته باشد اما موفق است و در سایر کشورها تسهیلات و تامین منابع مالی از نظام بانکی یکی از ارکان مهم برای تولید محسوب می‌شود و مشکلاتی که ما در این زمینه با آن مواجه هستیم را ندارند.


نائب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران اظهار داشت: در سایر کشورها وقتی وامی پرداخت می شود دوره بازپرداختی برای آن تعیین می‌شود که در ایران تفاوت‌هایی با ایران دارد. در آن کشورها از زمان دریافت تا بهره‌برداری تنفس محسوب می‌شود و بسته به واحدهای مختلف تولیدی زمان‌های متفاوت  ازیک تا پنج سال دارد اما در بانک‌های ایران دوره تنفس دو ساله تعیین می‌شود اما در تمام دوره تنفس نرخ سود اعمال می‌شود اما نرخ سودی بالاتر برای ان تعیین می شود و اگر نرخ سود مثلا ۱۸ درصد تعیین شده است در دوره تنفس ۲۳ درصد نرخ‌گذاری می‌شود.


یزدان‌پناه تصریح کرد:‌ معنای این روش این است که بدون دریافت وام متقاضی تسهیلات حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد در آغاز بازپرداخت تسهیلات به رقم تسهیلاتش افزوده شده است که شرایط بازپرداخت را برا او سخت‌تر می‌کند. دوره تنفس در ایران دامی از طرف بانک‌ها برای تولیدکننده است اما از آنجا که در ایران سیستم بانکی مهمترین محل برای تامین منابع مالی برای تولیدکنندگان است چاره‌ای جز مراجعه به بانک‌ها ندارند.


وی بیان کرد:‌ دریافت تسهیلات با این روش به معنای اغاز گام گذاشتن در مسیری است که معوقات را برای سیستم بانکی به دنبال دارد. ساختار نظام بانکی باید به گونه‌ای تغییرکند که تکمیل‌کننده زنجیره ارزش در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور باشد.


نائب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران عنوان کرد:‌ ساختار نظام بانکی در کشور نیازمند اصلاح است و در مسیر این اصلاح کاهش نرخ سود تسهیلات تنها یکی از این پارامترها است.


وی ادامه داد:‌ در برخی از کشورها نه تنها به سپرده‌ها سود پرداخت نمیشود بلکه بانک مبالغی را بابت نگهداری سپرده از مشتری دریافت می‌کند و گردش آن نیز در سیستم بانکی است.


یزدان‌پناه در پاسخ به این پرسش که در شرایط تورم بالا چگونه می‌توان نرخ سود سپرده یا تسهیلات را بالاتر از نرخ تورم نگه داشت، گفت:‌ معنای تورم در کشور این است که کالا به اندازه نیازمشتری در کشور وجود ندارد بنابراین تقاضا بر عرضه فزونی گرفته است و از سوی دیگر افزایش نقدینگی زمینه کاهش ارزش پول ملی می‌شود.


وی گفت: خلق پول توسط بانک‌ها، کسری بودجه و رشد نقدینگی همگی از دلایلی هستند که به کاهش ارزش پول ملی منجر می‌شوند و در نهایت وقتی صحبت از حمایت از بخش تولید می‌شود دولت باید این چالش را با یارانه تسهیلات در نظر بگیرد تا تسهیلات به رونق تولید آن واحد کمک کند و تسهیلات دریافت‌شده نیز در مسیرمعوقات قرار نگیرد.


برچسب ها: تسهیلات سود مرکب
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر