26 بهمن 1399 - 08:39
ایبِنا بررسی کرد؛

وضعیت بازرگانی خارجی در ۶ ماه اول ۹۹

میزان صادرات و واردات در نیمه نخست امسال ۶۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار بود.سهم صادرات ۱۳.۵ میلیارد دلار و سهم واردات نیز بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار ثبت شد.
کد خبر : ۱۲۲۰۵۳
تجارت خارجی

به گزارش ایبِنا، براساس گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی و بررسی وضعیت بازرگانی خارجی کشور، صادرات غیرنفتی سال ۹۸ حدود ۴۱ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار و با وزن ۱۳۴ میلیون و ۱۸ هزار تن بود. سال ۹۷ وزن کالاها ۱۰۸ میلیون و ۱۸۹ هزار تن به ارزش ۳۹ میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار ثبت شد.


همچنین میزان واردات در سال گذشته، ۳۵ میلیون و ۳۶۴ هزار تن به ارزش ۴۳ میلیارد و ۷۳۵ میلیون دلار بود که به ترتیب با رشد ۹.۳ درصدی و ۱.۳ درصدی مواجه شد. براساس این گزارش، صادرات ۳ ماهه اول ۹۹ با رقم ۲۱ میلیون و ۹۲۹ هزار تن به ارزش ۶ میلیارد و ۳۶۴ ممیلیون دلار بسته شد که از لحاظ وزنی ۴۵ درصد کاهش و در ارزش نیز ۴۴ درصد کاهش را ثبت کرد. 


واردات در این مدت ۸ میلیون و ۹۲۳ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۶۲۰ میلیون دلار بود که از لحاظ وزنی با رشد ۰.۶ درصدی اما از لحاظ ارزشی با کاهش ۲۵.۹ درصدی روبرو شد.  در صادرات ۳ ماهه دوم نیز نسبت به ۳ ماهه اول شاهد رشد بودیم اما این میزان نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ با کاهش روبرو شد. از تیر تا شهریور ۲۴ میلییون و ۳۸۹ هزار تن به ارزش ۷ میلیارد و ۲۰۲ میلیون دلار کالای غیرنفتی از کشور صادر شد که از لحاظ وزنی ۱۷.۸ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی ۲۳.۸ درصد کاهش داشتیم. 


همچنین واردات در ۳ماهه دوم سال ۹۹ حدود ۷میلیون و ۶۰۱ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار بود که به ترتیب با کاهش ۱.۳ درصدی و ۱۶.۲ درصدی روبرو بود. میزان صادرات در تیرماه ۸ میلیون و ۳۵۶ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار بود که در این ماه شاهد کاهش وزنی و ارزشی ۱۱ درصدی و ۲۴ درصدی نسبت به فروردین ۹۸ بودیم. در این ماه میزان صادرات غیرنفتی کشور به ۳ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار رسیده بود که کاهش ۱۸ درصدی داشت.


مرداد ماه نیز ۲ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار کالا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۳۲ درصدی روبرو بود. واردات نیز در این مدت ۲ میلیارد و ۷۸۵ میلیون دلار با کاهش ۱۸ درصدی ثبت شد 


براساس این گزارش، در شهریور ماه  امسال صادرات غیرنفتی با رشد اندک نسبت به مرداد ماه به ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار رسید. ارزش کالاهای وارداتی نیز در این مدت ۳ میلیارد و ۷۶ میلیون دلار ثبت شد. این میزان باز هم کاهشی بود و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصدی کمتر بود. 


در نیمه نخست امسال حجم تجارت خارجی کشور بیش از ۶۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و ارزش آن حدود ۳۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود. از این میزان سهم صادرات ۴۶ میلیون دلار و سهم واردات نیز ۱۶ میلیون دلار ثبت شد.


این آمار همچنین بیانگر،  تجارت خارجی ۶۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار در نیمه نخست امسال بود که سهم صادرات ۱۳.۵ میلیارد دلار و سهم واردات نیز بیش از ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ثبت رسید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر