ریزش قیمت نفت رکورد زد

قیمتهای نفت در معاملات روز پنج شنبه تحت تاثیر افزایش آمار مبتلایان به کرونا در اروپا و ادامه چالشهای این منطقه در زمینه واکسیناسیون، بیش از هفت درصد سقوط کرد.
کد خبر : ۱۲۳۰۰۰
نفت

به گزارش ایبِنا؛ قیمتهای نفت در معاملات روز پنج شنبه تحت تاثیر افزایش آمار مبتلایان به کرونا در اروپا و ادامه چالشهای این منطقه در زمینه واکسیناسیون، بیش از هفت درصد سقوط کرد که بزرگترین ریزش قیمت روزانه از ژوئن بود و قیمت نفت آمریکا را به پایین ۶۰ دلار رساند.


به نقل از ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت چهار دلار و ۷۶ سنت معادل ۷.۴ درصد کاهش یافت و به ۵۹ دلار و ۸۴ سنت در هر بشکه رسید. بهای نفت آمریکا اواسط معاملات تا مرز ۵۹ دلار و ۶۵ سنت عقب نشینی کرده بود. این شدیدترین ریزش قیمت روزانه وست تگزاس اینترمدیت از ۱۱ ژوئن بود که ۸.۲ درصد سقوط داشت. همچنین شاخص نفت آمریکا برای پنجمین روز متوالی کاهش پیدا کرد و از آخرین بار که در ۱۱ مارس افزایش داشت، بیش از ۹ درصد کاهش داشته است.


بهای معاملات نفت برنت چهار دلار و ۸۴ سنت معادل ۷.۱ درصد کاهش یافت و به ۶۳ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید.   


ریزش قیمتهای نفت پس از انتشار آماری روی داد که نشان داد آمار مبتلایان قطعی به کووید ۱۹ در آلمان بیش از ۱۷ هزار نفر افزایش پیدا کرده که بزرگترین افزایش روزانه از ۲۲ ژانویه بود. بخشهای بزرگی از ایتالیا هم به قرنطینه بازگشت.


افزایش موارد مبتلایان در اروپا و محدودیتهای مربوط به پاندمی نشان داد که موج سوم پاندمی کووید ۱۹ در این منطقه با کندی روند برنامه ایمن سازی، در حال شکل گرفتن است.


عامل دیگری که قیمتهای نفت را تحت فشار کاهشی قرار داد، پیش بینی آژانس بین المللی انرژی بود که بر اساس آن دو سال طول خواهد کشید تا تقاضای جهانی برای نفت به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا برگردد. آمار رسمی آمریکا که چهارمین رشد هفتگی متوالی ذخایر نفت این کشور را نشان داد، به نگرانیهای بازار اضافه کرد.


همچنین تصمیم هند برای کاهش خرید نفت عربستان سعودی به میزان یک چهارم از ماه مه، به جو بازارهای نفت ضربه زد. این کشور که سومین واردکننده بزرگ نفت پس از چین و آمریکا است، در پی امتناع ریاض از موافقت با افزایش تولید اوپک پلاس، تصمیم مذکور را گرفته است.


دهلی نو برای کاهش قیمت سوخت، به نفت بیشتر با قیمت پایینتر نیاز دارد. چین در حال حاضر با نادیده گرفتن تحریمهای آمریکا، نفت ارزانتر ایران را وارد می‌کند که تلاشهای اوپک پلاس برای تقویت قیمتها را به چالش می کشد.


تا پیش از ریزش روز پنج شنبه، قیمتهای نفت طی چهار ماه گذشته روند صعودی داشتند که وقفه های معدودی داشت و حدود ۸۰ درصد رشد کرده بودند. علاوه بر خوش بینی به عرضه واکسنهای کووید ۱۹ و بازگشایی اقتصاد جهانی از قرنطینه، این افزایش قیمت عمدتا تحت تاثیر محدودیت عرضه اوپک پلاس روی داده بود.


محدودیت عرضه اوپک پلاس که از ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماه مه سال ۲۰۲۰ آغاز شد و اکنون به بیش از هفت میلیون بشکه در روز رسیده است، کمک کرد شاخص وست تگزاس اینترمدیت از منفی ۴۰ دلار در آوریل به رکورد ۶۸ دلار در هفته گذشته صعود کند.


در این بین، آمار سازمان JODI نشان داد صادرات نفت عربستان سعودی در ژانویه برای هفتمین ماه متوالی رشد کرد و به بالاترین حد از آوریل سال ۲۰۲۰ رسید. صادرات این کشور از ۶.۴۹۵ میلیون بشکه در روز در دسامبر به ۶.۵۸۲ میلیون بشکه در روز در ژانویه افزایش یافت. تولید نفت عربستان سعودی هم در ژانویه ۹.۱۰۳ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۸.۹۸ میلیون بشکه در روز در دسامبر بود.


بر اساس گزارش اینوستینگ، نمودارهای فنی روز پنج شنبه نشان دادند اگر فشار نزولی به زودی برطرف نشود، شاخص نفت آمریکا ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند.

برچسب ها: نفت قیمت نفت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر