21 فروردين 1400 - 12:57
رییس جمهور خبر داد؛

تصویب پرداخت بسته حمایتی ویژه ماه رمضان به ۶۰ میلیون نفر

رییس جمهور از تصویب پرداخت بسته حمایتی ویژه ماه رمضان به ۶۰ میلیون نفر خبر داد.
کد خبر : ۱۲۳۳۴۳
روحانی

به گزارش ایبِنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا،  با بیان اینکه بعد از پشت سرگذاشتن سه موج بیماری در کشور، در اسفند ماه همه تلاش ما این بود که وارد موج چهارم نشویم، گفت: متاسفانه برغم همه تلاش ها امروز وارد موج چهارم کرونا در کشور شده ایم و مهمترین عامل ایجاد این وضعیت ورود ویروس انگلیسی از کشور عراق از طریق مرزهای خوزستان و ایلام به کشور بوده است.


وی از ترددها و تجمع های فراوان محل های کسب و کار در روزهای پایانی اسفند، برگزاری مراسم عید نوروز و دید و بازدیدها بدون رعایت پروتکل های بهداشتی، جشن ها و مراسم عروسی بدون مراعات نکات بهداشتی در ماه های رجب و شعبان و همچنین سفرهای نوروزی بدون مراعات پروتکل ها درحالی که سفر در مناطق نارنجی و قرمز ممنوع اعلام شده بود، به عنوان دیگر عوامل مهم در مواجه شدن کشور با موج چهارم بیماری کووید ۱۹ نام برد.

روحانی با بیان اینکه همه کسانی که مکلف به اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا هستند باید برای اجرای کامل مقررات و مصوبات این ستاد به صحنه بیایند، گفت: نقض قرنطینه از سوی افراد مبتلا بسیار خطرناک است و حتما باید با آن برخورد قانونی صورت گیرد.


رییس جمهور با اشاره به اینکه همه مکلف به اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و باید با همه توان به صحنه بیایند تا دستوالعمل ها به دقت مراعات شود، اظهارداشت: اگر مقرراتی که برای مناطق قرمز و نارنجی مشخص کرده ایم اجرا نشود، خاصیت ندارد.


روحانی افزود: یکی از مشکلات در همین ایام عید این بود که افرادی که مبتلا و تست آنها مثبت بود، در عین حال به دید و بازدید عید و مسافرت رفتند و این تخلف خیلی بزرگی است که باید با تخلف‌ها برخورد کنیم زیرا فردی که مبتلا است باید قرنطینه را مراعات کرده و نباید در ترددها و تجمع‌ها شرکت کند .


رییس جمهور گفت: در بحث کرونا ، اگر دستورالعمل‌ها را بالای ۹۰ درصد مردم مراعات کردند دیگر موج ایجاد نمی‌شود و خطر خیلی کمی ما را تهدید می‌کند اما اگر مراعات پروتکل‌ها به ۵۰ و ۶۰ درصد برسد حتی اگر ویروس انگلیسی و عید هم نباشد خطر در کمین است از این رو باید پروتکل‌ها را بطور کامل مراعات کنیم. متاسفانه امروز آمار و ارقام نشان داد که پروتکل‌ها به طور متوسط ۵۶ درصد مراعات می‌شود و این میزان می‌تواند همه را مبتلا و گرفتار ‌کند.


رییس جمهور با بیان اینکه امروز کادر درمان و جامعه بواسطه مشکلات و محدودیت های کرونا خسته و رنجور هستند، ‌اظهار داشت: در خستگی تصمیم‌گیری کمی سخت است، ناچار می‌شویم محتاطانه تصمیم بگیریم، اما در عین حال چاره‌ای برای ما وجود ندارد. اگر می‌گوییم از امروز شنبه تا ۱۰ روز همه محدودیت‌ها به شدت اعمال شود، می‌فهمیم با شدت اعمال کردن در این خستگی جامعه کارِ سختی است اما چاره دیگری نداریم و راه دومی پیش روی ما نیست و باید همه پروتکل‌ها را مراعات کنیم.


روحانی خاطرنشان کرد: ممکن است کسی بگوید شما خوب بود مرزها و فرودگاه‌ها و همه بخش‌های سفری را آنچنان محکم می‌گرفتید که ویروس انگلیسی وارد نشود اما آیا  کسی در دنیا توانست این کار را بکند؟ آیا کشورهای اروپایی که مرزها و پروازها را بستند، مصون ماندند؟ آنها همه ویروس انگلیسی دارند.


رییس جمهور افزود: اگر دنیا با هم و در کنار هم نتواند مبارزه کند نمی‌توان بطور موثر با این بیماری مقابله کرد و به همین خاطر به آن پاندمی گفته می‌شود و این اشتباه است که برخی از کشورها همه چیز را برای خودشان می‌خواهند، می‌گویند بقیه کشورها را رها کنید، بگذارید آلوده شوند، نه واکسن به آنها می‌دهیم نه دارو، همین کاری که غربی‌ها انجام می‌دهند، خطای بزرگی است.


روحانی افزود: اگر ۵ کشور هم از ویروس مصون شود و کشورهای اطراف آنها و کشورهای دیگر از این پاندمی نجات نیافته باشند آنها هم دومرتبه مبتلا و گرفتار می‌شوند لذا همه دنیا باید دست به دست هم بدهیم تا با این مساله مقابله و مبارزه کنیم و به  نقطه‌ای برسیم که اطمینان حاصل شود.


رئیس جمهور در ادامه با اشاره به تاثیر واکسن در کنترل ویروس کرونا گفت: بی تردید واکسن هم در ابتلا و هم در کاهش مرگ و میر تاثیرگذار است. ممکن است کشوری واکسن بزند قرمز هم بشود، همه هم مبتلا شوند ولی مرگ و میر آن بالا نمی‌رود لذا باید تا تولید واکسن داخلی، با همه توان و قدرت واکسن خارجی را وارد کنیم، ولی امروز روزی است که باید برای واکسن همه توان‌مان را به کار بگیریم که مردم بتوانند از این نعمت استفاده و بهره‌برداری کنند.


روحانی با تاکید بر لزوم یکصدایی در موضوع مبارزه با کووید ۱۹ گفت: روزها و هفته‌های سختی پیش روی ما قرار دارد. نباید چندگانه حرف زده شود اینکه ما برای ستاد ملی کرونا یک سخنگو انتخاب کردیم برای همین است که صدا واحد باشد و نمی شود هر کسی در تلویزیون مصاحبه کرده و هر بیانی به کار بگیرد.


رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز در یک ستاد و جمعی هستیم که وقتی تصمیم می‌گیریم این مسوولیت ما تضامنی است یعنی همه با هم مسوول هستیم. یک تصمیم واحد می‌گیریم و همه هم مسوول هستیم و همه باید از آن تصمیم حمایت کنیم. اگر کسی به غیر از آن تصمیم سخنی بیان کند جز اینکه بهانه به دست ضدانقلاب و ضد ایران داده، هیچ کار دیگری نمی‌کند و همچنین با این کارها کار درمان را هم خسته می‌کنیم.


روحانی خاطرنشان کرد: از بهمن ماه به موج چهارم فکر می‌کردیم و همه تلاش ما این بود به این موج مبتلا نشویم، همه حواس ما به فرودگاه‌ها بود، اما از مرز ایلام و خوزستان ویروس انگلیسی از عراق وارد ایران شده است و باید هم واقعیت‌ها را بدانیم و هم آنجایی که لازم است آنرا بگوییم اما اینکه هر کس به نوعی اظهار نظر کند اینها به نفع کشور نخواهد بود.


رییس جمهور با بیان اینکه دوره سخت ۱۰ ، ۱۵ روزه  پیش روی داریم،‌ تصریح کرد: مطمئن هستم اگر همه دست بدست هم بدهیم و همه هم مراعات کنند از این مشکل عبور خواهیم کرد. در مساله واکسن هم همه توان و امکان خود را به کار می‌گیریم که واکسن بیشتر وارد کشور شود، تزریق واکسن بیشتر شود، در داخل هم بیشتر تولید می‌شود.


روحانی با اشاره به تصمیمات امروز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهارداشت: تصمیم اول اینکه نزدیک به ۱۲هزار تخت بیمارستانی آماده  بهره برداری است که گاهی ۹۰درصد،یا ۹۵درصد و بعضا ۹۷درصد کارهای این تخت‌های بیمارستانی انجام گرفته و فقط نیازمند تجهیزاتی است که باید از خارج وارد شود. افتتاح  این بیمارستان‌ها برای مقابله با کرونا با توان داخلی امکان‌پذیر است ممکن است فقط دو تا تجهیزات مانده که بعدا  خریداری و تکمیل می‌شود ، بنابراین همه توان خود را به کار می‌گیریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این ۱۰، ۱۲هزار تخت جدید وارد مدار شود.


رییس جمهور اضافه کرد: از نظر استخدام کادر درمان هم همه کارهای لازم انجام گرفته است. در بهمن ماه مجوز صادر شده و بر عهده وزارت بهداشت و درمان است که کارهای استخدامی را هر چه سریع‌تر انجام بدهد و این کار انشاءالله انجام بگیرد که مشکلی نباشد.


روحانی همچنین با اشاره به تصویت بسته حمایتی ماه رمضان در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، اظهارداشت:  ۶۰ میلیون نفر از این بسته استفاده خواهند کرد. ماهیانه بسته معیشتی پرداخت می‌شود  و مقرر شد یک نوبت هم در روزهای اول ماه رمضان پرداخت شود . همچنین تغیییری در سقف بودجه در موارد ضروری کرونایی لازم بود که امروز آن را تصویب کردیم که به آن هم عمل می‌شود.


رییس جمهور افزد: در زمینه افرادی که وام گرفتند با مقرراتی که اعلام می‌شود، مهلتی به آنها برای پرداخت تا پایان سال۹۹ داده بودیم که شش ماه هم آنرا تمدید کردیم که این هم برای مردم توضیح داده می‌شود.


روحانی تاکید کرد: رعایت پروتکل‌ها و  اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است و باید  با نقض کنندگان پروتکل‌ها برخورد قاطع کنیم. مراکز بهداشتی هم در این شرایط سخت باید آمادگی بیشتر برای پذیرایی داشته باشند و واکسن بیشتر وارد کنیم و  از ساخت واکسن باز هم حمایت کنیم.

برچسب ها: ماه رمضان کرونا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر