27 ارديبهشت 1400 - 11:18

آیین نامه قانون امور گمرکی، اصلاح و ابلاغ شد

معاون اول رئیس جمهور آیین نامه قانون امور گمرکی را پس از اصلاح مواد (۸۲) و (۸۷) آن، برای اجرا به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ کرد.
کد خبر : ۱۲۴۱۱۵
گمرک

به گزارش ایبنا، هیئت وزیران در جلسه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راستای تسهیل فرآیند­های اجرایی واحدهای تولیدی که بر مبنای ورود موقت مواد اولیه و صدور محصولات فرآوری شده فعالیت می‌نمایند و نیز با هدف کاهش مراجعات صاحبان کسب و کارهای تولیدی به محاکم قضایی و حفظ حقوق دولت در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، با اصلاح مواد (۸۲) و (۸۷) آیین نامه قانون امور گمرکی موافقت کرد.


به موجب اصلاح ماده (۸۲) آیین نامه یاد شده، مهلت صدور محصولات به دست آمده از تاریخ صدور سند ترخیص کالای وارده، یک سال می باشد که این مهلت با نظر گمرک ایران برای کلیه کالاها (به جز اقلام کشاورزی مشمول قانون تمرکز وظایف) برای مدت حداکثر یک سال دیگر به شرط ارایه درخواست تمدید قبل از انقضای مهلت و یا پرداخت جرایم متعلقه از تاریخ انقضای پروانه تا درخواست و عدم ارجاع پرونده به مراجع رسیدگی‌کننده، تمدید می گردد.


ضمناً در مواردی که دلایل موجه و قابل قبول از طریق صاحب کالا ارایه گردد، با تأیید کارگروهی متشکل از نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک ایران، اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و تعاون ایران، با توجه به ضروریات تجاری، پروانه حداکثر تا مدت یک سال دیگر قابل تمدید خواهد بود. مهلت قابل تمدید برای کالاهای مشمول قانون تمرکز و وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی در کار گروه مذکور نیز حداکثر ۶ ماه خواهد بود.


همچنین به موجب اصلاح ماده (۸۷) آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، در صورتی که صاحب کالا در مهلت مقرر نسبت به ایفای تعهد خود از طریق انجام صادرات محصولات به دست آمده یا مرجوع نمودن عین کالای ورود موقت اقدام ننماید، به شرط ارایه درخواست جهت تبدیل به قطعی نمودن پروانه ورود موقت برای پردازش قبل از انقضای مهلت یا قبل از ارجاع پرونده به مراجع رسیدگی کننده، موضوع در کارگروهی مرکب از نمایندگان تام الاختیار گمرک ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و حسب مورد وزارتخانه و سایر دستگاه های مربوطه بررسی و در صورت موافقت کارگروه یاد شده جهت تبدیل پروانه ورود موقت به قطعی، پس از انجام ثبت سفارش (و یا ترتیبات دیگر در صورت عدم امکان ثبت سفارش) و با پرداخت حقوق گمرکی بعلاوه سود بازرگانی مطابق جدول ذیل و براساس ارزش زمان ورود موقت و برابری نرخ ارز در زمان اظهار واردات قطعی اقدام خواهد شد. دبیرخانه کارگروه در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد.

برچسب ها: گمرک رپیس جمهور
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر