09 تير 1400 - 12:16

تجارت خارجی کشور در خرداد از ۸ میلیارد دلار عبور کرد

تجارت خارجی غیر نفتی کشور در خرداد ماه با رشد چهار میلیون و ۲۳۶ هزار تنی نسبت به اردیبهشت به ۱۶ میلیون و ۱۳۶ هزار تن و به ارزش ۸ میلیارد و ۵۷ میلیون دلار رسید.
کد خبر : ۱۲۵۱۲۴
گمرک

به گزارش ایبِنا، سخنگوی گمرک اظهار کرد: تجارت خارجی غیر نفتی کشور در خرداد ماه با رشد چهار میلیون و ۲۳۶هزار تنی نسبت به اردیبهشت ماه  به  ۱۶میلیون و۱۳۶هزار تن و به  ارزش هشت میلیارد و ۵۷میلیون دلار رسید که با افزایش ۹۷۴میلیون دلاری ، در این ماه نسبت به اردیبهشت، ۳۵درصد در وزن و ۱۴درصد در ارزش رشد را تجربه کرده است. 


سید روح اله لطیفی؛ سخنگوی گمرک اظهار کرد: تجارت خارجی غیر نفتی در فصل بهار ماهه  به ۳۸میلیون و ۳۷۹ هزار تن کالا و به ارزش ۲۰میلیارد و ۹۰۲میلیون دلار دلار رسید که  ۱۶میلیون و ۱۳۶هزار تن، به ارزش هشت میلیارد  و ۵۷میلیون دلار آن مربوط به خرداد ماه است.


لطیفی افزود: از این میزان تجارت خارجی در  خردادماه، ۱۳میلیون و ۸۷هزار تن به ارزش چهار  میلیارد و۳۶۹میلیون دلار مربوط به صادرات کالاهای ایرانی است و مابقی  آن به وزن سه میلیون و۴۹هزار تن، به ارزش سه میلیارد و ۶۸۸میلیون دلار مربوط به واردات کالا به کشور است.


لطیفی توضیح داد: با وجود رشد ۶۹درصدی صادرات از لحاظ ارزش در مجموع سه ماه فصل بهار، نسبت به این مدت در سال قبل، در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه با چهار میلیون و ۵۰۸هزارتن کالای  بیشتر و یک میلیارد و ۱۷میلیون دلار فروش بیشتر، رشد ۵۲درصدی در وزن و ۳۰درصدی در ارزش را شاهد بودیم اما در رویه  واردات در خردادماه نسبت به اردیبهشت ماه  ۲۷۲هزار تن کالای کمتر و ۴۳میلیون دلار ارزش کمتر  نسبت به ماه قبل کالا وارد کشور شده که به ترتیب ۸درصد و یک درصد در وزن و ارزش کالا کمتر وارد شده است. 


سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ گفت : در سومین ماه سال ، عراق با ۶میلیون و ۴۸۸هزارتن به ارزش یک میلیارد و ۳۹۱میلیون دلار، چین با دو میلیون و ۴۵۰هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۱میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۲۵هزار تن به ارزش ۴۲۶میلیون دلار، افغانستان با ۴۷۵هزار تن به ارزش ۲۰۵میلیون دلار و ترکیه با ۲۷۹هزار تن به ارزش ۲۰۵میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشور در خرداد ماه بودند که با اضافه شدن آمار صادرات گاز مایع به عراق، این کشور در خرداد ماه اولین مقصد کالاهای صادراتی شد. 


وی افزود: امارات با یک میلیون و ۱۱۱هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و۳۲۷میلیون دلار، چین با۲۲۲هزار تن به ارزش ۷۲۹میلیون دلار، ترکیه با ۳۰۷هزار تن به ارزش ۳۸۴میلیون دلار، آلمان با ۸۳هزار تن به ارزش ۱۲۹میلیون دلار و سوئیس با ۱۱۳هزار تن به ارزش ۱۰۱میلیون دلار، پنج شریک کشورمان برای تامین کالاهای مورد نیاز کشور بودند. 


لطیفی در خصوص میزان کالاهای عبوری از کشور توضیح داد: ترانزیت کشور در خرداد ماه مانند دو ماه فروردین و اردیبهشت روند خوبی دارد و ۹۰۱هزار تن کالا، میزان کالاهای عبوری از کشورمان در این ماه بوده است که با وجود رشد ۱۲۱درصدی ترانزیت در سه ماهه اول سال نسبت به فصل بهار ۱۳۹۹، نسبت به اردیبهشت ماه ۳۲هزار تن کالای کمتر از کشورمان عبور کرده که این میزان کاهش ۳درصدی را نشان می دهد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر