18 تير 1400 - 12:22

برخی عناوین ایبِنا در این هفته/ انتصاب رییس کل جدید بانک مرکزی

در این هفته رییس کل جدید بانک مرکزی منصوب شد و ایبِنا در آستانه آغاز به کار دولت سیزدهم، تلاش دارد برخی مباحث مهم و اساسی در حوزه سیاست گذاری پولی را با کارشناسان مطرح و به ارائه راهکار بپردازد.
کد خبر : ۱۲۵۳۴۹
ایبنا

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در هفته‌ جاری برخی مباحث مهم و اساسی در آستانه آغاز به کار دولت سیزدهم در بخش اقتصادی و بانکی مورد بررسی ایبِنا قرار گرفت. همچنین در این هفته، دکتر اکبر کمیجانی به عنوان رییس کل بانک مرکزی منصوب شد. 


تا FATF حل نشود روابط بانکی ما با دنیا حل نخواهد شد


رییس جمهور در پایان هفته و در جلسه هیات وزیران با اشاره به بلاتکلیف ماندن لوایح موسوم به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: تا این موضوع حل نشود روابط بانکی ما با دنیا حل نخواهد شد و هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری نخواهد شد.


جمشید عدالتیان، کارشناس امور اقتصادی نیز در گفت‌ و گو با خبرنگار ایبِنا از زاویه دیگری به این موضوع پرداخته و درباره آزادسازی دلارهای بلوکه شده در اقتصاد ایران گفت: بدون تردید تحقق توقف تحریم‌ها و آزادسازی دلارهای بلوکه شده، گره گشا خواهد بود زیرا پس از آن واردات و صادرات با سهولت بیشتری انجام می‌گیرد که این خود توانایی تبدیل شدن به موتور محرک اقتصاد کشور را دارد که به طبع کمبودها در نتیجه آن برطرف خواهد شد.


عذرخواهی رئیس‌جمهور از مرد برای قطعی برق 


در این هفته که قطعی برق گسترده  مردم را از مسئولان در این زمینه گله‌مند ساخته بود، مقام ریاست جمهوری را برآن داشت تا به دلیل این مشکل پیش آمده از مردم عذرخواهی کند. 
حسن روحانی در این خصوص مطرح کرد: در خاموشی‌ها، مهم این است که مردم از ساعات آن مطلع باشند تا بتوانند پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. البته نسبت به مردم عزیزی که در این روزها دچار مشکل و رنج شدند، عذرخواهی می‌کنم و خواهش می‌کنم مقداری در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.


نگاهی به مزایا و معایب بانک‌های خصوصی در ایران


ایبِنا همچنین در گزارشی به روند بانکداری خصوصی در ایران پرداخت و مطرح کرد که بانک‌های خصوصی  دارای مزایایی چون رقابتی شدن بازار، کاهش هزینه‌ها و افزایش اشتغال بوده با این حال، هنوز با معایبی دست و پنجه نرم می‌کند که ضرورت بازنگری در قوانین بانکی را می‌طلبد.


فریال مستوفی، یک فعال بخش خصوصی در همین زمینه بااشاره به اینکه بانک‌های خصوصی می توانند عملکرد بهتری نسبت به بانک‌های دولتی داشته باشند، گفت: وجود کاستی‌ها در خدمات رسانی بانک‌های خصوصی به مردم ارتباطی به خصوصی بودنشان ندارد.


کوروش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی هم معتقد است که انحلال و دولتی کردن بانک‌های خصوصی برگشت به عقب است و خسارات بیشتری را به اقتصاد تحمیل می‌کند.


تعطیلی بانک‌ها در روزهای پنج‌شنبه تا پایان مرداد ماه


در هفته جاری با وجود رونمایی از چند واکسن، اما متاسفانه وارد پیک پنجم کرونا شدیم و مردم کشورمان به خصوص در سیستان و بلوچستان با مشکلات فراوانی روبرو شده‌اند، در رابطه با کنترل بیماری کرونا برای بانک‌ها نیز محدودیت‌هایی به وجود آمد که با توجه به تصمیم هیات دولت بانک‌ها در روزهای پنج شنبه تا آخر مرداد ماه ۱۴۰۰ تعطیل خواهند بود. همچنین ساعت کاری اداری از ۶:۳۰ تا۱۳:۳۰ تغییر پیدا کرد.


حذف دلار از صندوق ثروت روسیه


حذف دلار از جمله مواردی است که بسیاری از کشورهای دنیا را به برنامه ریزی واداشته است. براساس گزارشی از راشاتودی در روز سه شنبه وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که روسیه ضمن افزایش سهم یورو، یوان چین و طلا، پول ایالات متحده را از صندوق ملی ثروت خود حذف کرده است. سهم دلار آمریکا در این صندوق از ۳۵ درصد به صفر کاهش یافت، در حالی که سهم پوند انگلیس به ۵ درصد کاهش یافت. سهام های یورو و یوان چین به ترتیب به ۳۹.۷ درصد و ۳۰.۴ درصد افزایش یافت. در بیانیه رسمی وزارت دارایی آمده که سهم ین ژاپن ۴.۷ درصد و سهم طلای غیر نقدی ۲۰.۲ درصد است.


نقدینگی سرگردان باید به بورس برود


با توجه به اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد ایران، حمیدرضا جیهانی؛ کارشناس بازار سرمایه طی گفتگویی با اشاره به اینکه می‌توان نقدینگی سرگردان را به بازار سرمایه هدایت کرد، گفت: فرایند عرضه اولیه می‌تواند به عمق بازار و هدایت درست نقدینگی به تامین مالی صنایع و شرکت‌ها کمک کند.


دکتر کمیجانی رییس‌کل بانک مرکزی شد


در این هفته دکتر اکبر کمیجانی، بنا به پیشنهاد وزیر اقتصاد و آرا مثبت هیات وزیران به عنوان ریاست کل بانک مرکزی برگزیده شد. در ابلاغیه حکم رییس کل بانک مرکزی آمده است: هیات وزیران در جلسه ۱۴۰۰.۰۴.۰۹ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (۲) مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص نحوه اداره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران - مصوب ۱۳۹۳- تصویب کرد: آقای اکبر کمیجانی به عنوان رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می شود.


چگونگی وضع «مالیات بر تورم» و «کرامت» تورم‌زدگان


احمد یزدان‌پناه، اقتصاددان در این هفته طی یادداشتی به دغدغه های اصلی اقتصاد همچون تورم و مالیات تورمی پرداخته و به این پرسش که«چگونه دولت‌ها با وضع مالیات بر تورم به کرامت آدمیان لطمه می‌زنند؟» پاسخ داده است.


او در این یادداشت اشاره کرده که بانک‌های مرکزی به نمایندگی از دولت‌ها، که انحصار چاپ پول را در اختیار دارند، امروزه آنها بدون دغدغه داشتن پشتوانه‌ای از دارایی‌های ارزشمندی چون طلا و ارزهای معتبر برای چاپ پول به انتشار پول می‌پردازند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر