20 تير 1400 - 13:45
در پاسخ به ایبنا اعلام شد؛

رشد ۵۲ درصدی تسهیلات اعطایی بانک توسعه صادرات

مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: تسهیلات اعطایی ما در سال گذشته رشد ۵۲ درصدی داشته و در سال جاری نیز امیدواریم که همین میزان رشد را تا پایان سال تجربه کنیم.
کد خبر : ۱۲۵۴۱۸
دکتر صالح آبادی

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران به مناسبت سی امین سالگرد تاسیس بانک توسعه صادرات ایران امروز (یکشنبه بیستم تیرماه ۱۴۰۰) در نشست خبری اظهار داشت: این بانک در طول ۳۰ سال گذشته، توانسته است به بخش صادرات کشور کمک کند به گونه ای که امروز شاهد هستیم که بخش عمده ای از صادرات ما از محل صادرات غیرنفتی تامین می شود و این صادرات غیرنفتی هم خوشبختانه توانسته است ارز کشور را در این شرایط تامین کند. ولی ما معتقدیم که ظرفیت های کشور بیش از این است و بیش از این ظرفیت صادراتی در کشورمان داریم و می توانیم با تامین مالی و خدماتی که از طریق بانک ارائه می‌دهیم هم ظرفیت صادراتی که در کشور ایجاد شده است را حفظ کنیم و هم ظرفیت های صادراتی جدید ایجاد کنیم. به گونه ای که حجم صادرات کشور در سال های آینده بیش از این شود تا انشالله روزی برسد که نه برای تامین کسری بودجه و نه برای تامین ارز کشور، نیازی به ارز حاصل از فروش نفت نداشته باشیم. وی تاکید کرد: اقتصاد کشور باید مستقل از نفت شود و ارز نفت صرف توسعه و زیرساخت های کشور شود.


اموال مازاد نداریم


صالح آبادی در بخش دیگر صحبت های خود اظهار داشت: یک ریال اموال مازاد نداریم. در بخش سهام هم با توجه به اینکه شرکت های تامین سرمایه را قبلا بانک مرکزی جزو اموال مازاد تلقی می کرد ولی سال گذشته با مصوبه شورای پول و اعتبار، شرکت های تامین سرمایه هم از اموال مازاد بانک ها خارج شدند. بنابراین طبق مقررات بانک مرکزی ما در بخش سهام هم اموال مازاد نداریم. بنابراین این از نکات مهمی است که نشان می دهد بانک توسعه صادرات مقررات را رعایت کرده است.


وی افزود: در حوزه شعب نیز بعضا یکی از موضوعاتی که مطرح می شود، شعب مازادی است که برخی از بانک ها دارند. ما در مراکز استان ها و مناطق آزاد و در تهران هم با ۵ شعبه، مجموعا ۳۸ شعبه داریم. بنابراین هیچگونه شعبه مازاد در بانک توسعه صادرات نداریم. این شعب هم درمرکز استان هاست که حلقه وصل و تعامل بانک با صادرکنندگان است.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات ادامه داد: خوشبختانه از لحاظ شاخص‌های مالی و نقدینگی، شاخص های اعتباری و شاخص های ریسک، می‌توانیم بگوییم که بانک توسعه صادرات در همه این شاخص‌ها، از سلامت بالایی برخوردار است. همچنین از نظر نیروی انسانی هم افراد از تحصیلات بالایی برخوردارند، زیرا هم خدمات ارزی و هم ریالی ارائه می شود.


نیاز به تامین مالی بیشتر داریم


صالح آبادی در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا مبنی بر هدف گذاری بانک توسعه صادرات ایران برای تامین مالی ۵ درصد صادرات غیرنفتی و افزایش سقف تسهیلات در سال جاری اظهار داشت: تسهیلات اعطایی ما در سال گذشته رشد ۵۲ درصدی داشته است. در خصوص سال جاری نیز امیدوار هستیم که همین میزان رشد را تا پایان سال تجربه کنیم.


وی ادامه داد: در خصوص اینکه به ۵ درصد برسیم، الان کمتر از ۵ درصد هستیم، چون از طرف دیگر هم صادرات و هم نرخ ارز، رشد می‌کند، برای سرمایه بانک در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتیم. در سال ۹۹ سرمایه بانک به ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. البته این افزایش سرمایه نقدی نبود، چون به هر حال شرایط دولت به گونه ای نیست که تامین اعتبار برای افزایش از محل منابع نقدی، صورت بگیرد.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران تاکید کرد: کفایت سرمایه بانک بهبود یافته است تا بانک توسعه صادرات جزو بانک های اول در بحث کفایت سرمایه باشد. به عبارت دیگر طبق مقررات بانک مرکزی و بر اساس تعدیلاتی که انجام می دهند، کفایت سرمایه به حدود ۱۲.۵ درصد رسیده است که این میزان کفایت سرمایه سطح خوبی در نظام بانکی محسوب می شود.


صالح آبادی تاکید کرد: البته با توجه به شعب محدودی که داریم، نیاز به تامین مالی بیشتر هم داریم تا دولت افزایش سرمایه نقدی بدهد. منتهی با همین شرایط هم وضعیت بانک وضعیت مناسبی است. هرچند در زمینه اینکه به ۵ درصد برسیم، تلاش خودمان را می‌کنیم ولی فکر میکنم هنوز با آن رقم ۵ درصد فاصله داریم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر