22 تير 1400 - 11:43
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ایبِنا مطرح کرد؛

احتمال تغییر سیاست‌های پولی در دوره جدید بانک مرکزی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی برمبنای سیاست‌های کلی رئیس جمهور و شرایط کشور عمل می‌کند و نیاز است تا متناسب با شرایط فعلی به دنبال کسب سیاستگذاری‌ها، هدف‌گذاری‌ها و تصمیمات جدید باشیم.
کد خبر : ۱۲۵۴۴۳
غلامرضا مرحبا

غلامرضا مرحبا، نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با ایبِنا در رابطه با مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم برای تغییر شرایط بانکی کشور درماه‌های باقی مانده از سال ۱۴۰۰ گفت: اکنون اصلاح قانون بانکی و بانکداری بدون ربا را در برنامه داریم که البته بسیار قدیمی است و به ادوار گذشته مربوط می‌شود، اما انتظار می‌رود که این موارد در سال ۱۴۰۰ به یک سرانجامی برسد زیرا به نظام بانکی کشور کمک بزرگی خواهد کرد. 


وی در ادامه ابراز کرد: زمانی بانکداری الکترونیک رونق یافت و در جای خود بسیار تحول آفرین و کمک کننده بود، ولی عمر آن به پایان رسیده و اکنون با بانکداری دیجیتالی روبرو هستیم که بسترهایش اعم از سخت‌افزار، نرم‌افزار، آموزش پرسنل و... باید آماده  و تحویل نظام بانکی کشور شود زیرا نظام بانکی علیرغم آنکه پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و نشان دهنده تحولات مثبتی است، اما کافی نیست و نیاز به کار بیشتر دارد.


این نماینده مجلس در این رابطه اظهار داشت: موارد فوق مسائل خرد در نظام بانکداری به حساب می‌آید که در زمره خدمات شخصی روزمره قرار می‌گیرد. بانکداری صنعت پیچیده و گسترده‌ای است که باید تمام زوایای آن را به علم روز مجهز سازیم. برخی از نرم‌افزارهای بانکداری که ازخارج کشور وارد می‌شوند، گران هستند و بعضا بیش از چند میلیون دلار هزینه دارند که در این شرایط در کنار مسئله هزینه که اشاره شد، بحث انتقال پول هم بسیار جدی است و همین مسئله سبب می‌شود تا از آن عقب بمانیم. 


عضو کمیسیون اقتصادی در این رابطه اضافه کرد: بخش‌های مورد اشاره از جمله کارهایی است که امسال باید فکری برایش انجام گیرد و چنانچه لازم شد برای نظام بانکداری از نظر قوانین و بسترهای مختلف شرایطی مهیا شود که بهتر به کار خود از نظر قوانین و بسترهای اینترنتی و... بپردازد. بانکداری در ایران نیاز دارد تا در راستای یک بانکداری دیجیتال فعالیت داشته باشد تا به دنیا نزدیک شود.


 مرحبا در این خصوص که در چنین شرایطی کاربرد هدف‌گذاری‌ها در خصوص تورم یا اصلاح نظام بانکی یا نرخ سود بانکی به چه صورت خواهد بود، مطرح کرد: تمام این موارد اقتضایی محسوب می‌شود، بانک مرکزی برمبنای سیاست‌های کلی که رئیس جمهور و نظام تصمیم می‌گیرد، عمل می‌کند این تصمیم‌گیری‌ها ممکن است در واقع متناسب با شرایط زمانی و مکانی دچار تغییر شود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت همان تصمیماتی که در زمان مدیریت سابق اخذ شده، عینا به دوره بعدی انتقال یابد.


وی در ادامه افزود: نیاز است تا متناسب با شرایط فعلی به دنبال کسب سیاستگذاری‌ها، هدف‌گذاری‌ها و تصمیمات جدید باشیم. در دوره آقای همتی کارهای خوبی انجام شد و باید انصاف به خرج داد زیرا زمانی که او مدیریت بانک مرکزی را در دست گرفت نظام پولی و مالی کشور کاملا سقوط کرده بود، اما با این حال نسبت به عملکرد او اشکالاتی هم وارد است که ممکن است ریل و یا هدف‌گذاری‌ها اشتباه کار گذاشته شده بود. در هر حال گذشته برای تجربه خوب است، اما باید برای آینده اندیشید و به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی به روز  فکر کرد.


این نماینده مجلس در این خصوص بیان کرد: دولت آینده قطعا نگاه خود را نسبت به  مباحث فوق تغییر خواهد داد، این اتفاق با جهت‌گیری دولت آینده و مدیریت جدید روی می‌دهد. با مدیریتی که از رییس جمهور منتخب سراغ داریم، در آینده به طور حتم شاهد تغییراتی خواهیم بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر